وبلاگ

توضیح وبلاگ من

شناسایی عوامل مؤثر برپذیرش نهاده های زیستی توسط ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

اسدی و همکاران (۲۰۰۹) در پژوهشی تحت عنوان” ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش محصولات زیستی توسط مصرفکنندگان در ایران” که مروجان استانهای تهران، فارس، اصفهان، آذربایجان غربی و مازندران را مورد بررسی قرار دادند به این نتایج دست یافتند که بین پذیرش محصولات زیستی بر حسب شرکت در کلاسهای آموزشی و سطح تحصیلات پاسخگویان تفاوت معناداری وجود دارد، ولی بین میزان آگاهی از محصولات زیستی با پذیرش این محصولات تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی، کانالهای ارتباطی، عامل آموزشی و حمایتی بر پذیرش محصولات زیستی مؤثر هستند.
نوریوندی و همکاران (۲۰۰۹) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی ویژگیهای عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر پذیرش مدیریت خاک پایدار خاک” که گندمکاران استان خوزستان را مورد بررسی قرار داد، به این نتایج دست یافتند که عوامل اجتماعی(منزلت اجتماعی، موقعیت و مشارکت اجتماعی و غیره) و عوامل اقتصادی( عملکرد محصول گندم، درآمد و سودآوری محصول گندم و غیره) بر پذیرش مدیریت پایدار خاک مؤثر هستند.
ویسی و همکاران (۱۳۸۹ ) در پژوهشی تحت عنوان “تبیین رفتار کشاورزان در پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات در مزارع برنج ” که کشاورزان عضو گروه های مدرسه در مزرعه با سه سال سابقه آشنایی با این فناوریها در استانهای گیلان و مازندران را مورد بررسی قرار داد، مقایسه میانگینها نشان داد که بین رفتار پذیرشی کشاورزان بر حسب سن آنها اختلاف معناداری وجود ندارد و متغیر سن قادر نبوده تأثیری بر رفتار کشاورزان جهت پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات در مزارع برنج داشته باشد، همچنین بین رفتار پذیرشی کشاورزان بر حسب سطح تحصیلات آنها اختلاف معناداری وجود ندارد. بین رفتار پذیرشی کشاورزان بر حسب تماس با منابع اطلاعاتی اختلاف معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد و منابع اطلاعاتی میتوانند بر رفتار کشاورزان نسبت به استفاده از مدیریت تلفیقی آفات مؤثر باشد.
اسدی رحمانی و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان ” کودهای زیستی در ایران: فرصت ها و چالشها” به این نتیجه دست یافتند که که افزایش قیمت جهانی کودهای شیمیایی، محدودیتهای تأمین یارانه و آشکار شدن اثرات سوء مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی در سالهای اخیر سبب توجه به کودهای زیستی شده است.
الهی و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان” پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری” که خبرگان فناوری اطلاعات و شهروندان تهرانی را مورد بررسی قرار دادند به این نتایج دست یافتند که متغیرهای بیرونی بر ادراک از سهولت و ادراک از سودمندی دولت الکترونیک مؤثر میباشند.
شاهپسند و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان “ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و شخصی کشاورزان و ارتباط آن با مصرف کود : مطالعه موردی شهرستان بجستان ” به این نتیجه دست یافتند که بین متغیرهای سن کشاورز، سطح تحصیلات، نوع مالکیت زمین، شرکت در کلاسهای آموزشی و ترویجی، آگاهی افراد، نیرویکار خانواده، اندازه مزرعه و سطح زیر کشت، تجربه کار کشاورزی با نگرش و رفتار کشاورزان نسبت به پذیرش کودهایآلی و استفاده از کودهای آلی رابطه آماری معناداری وجود دارد .
بیگدلی و صدیقی (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی رفتار پذیرش روش های کشاورزی پایدار توسط مددکاران ترویجی استان قزوین” به این نتیجه دست یافتند که بین متغیرهای سن، تجربه کار کشاورزی و سطح زیر کشت گندم با پذیرش روش های کشاورزی پایدار رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سواد و سطح کل اراضی با پذیرش روش های کشاورزی پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
احمدی دهقطبالدینی (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان” روابط ساختاری بین سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس” که دانشجویان ترم اول رشته کامپیوتردر مقطع کاردانی شهرستان رفسنجان را مورد بررسی قرار داد به این نتیجه دست یافت که سهولت ادراک شده کاربرد اینترنت، سودمندی ادراک شده کاربرد اینترنت، نیت رفتاری کاربرد اینترنت و نگرش نسبت به کاربرد اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت معنادار میباشد و اما سودمندی ادراک شده اینترنت و سهولت ادراک شده کاربرد اینترنت بر نگرش نسبت به کاربرد اینترنت معنادار نمیباشد.
موغلی و همکاران ( ۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل مرتبط با نگرش دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات” که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را مورد بررسی قرار داد به این نتیجه دست یافتند که بین ادراک از سودمندی فناوری اطلاعات و ارتباطات با نگرش دانشجویان در پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتباط معناداری وجود دارد.
کلانتری و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان"تحلیل مؤلفه های پایداری نظام کشت گندم در استان فارس” که گندمکاران آبی استان فارس را مورد بررسی قرار دارند، به این نتایج دست یافتند که خدمات حمایتی، فعالیتهای آموزشی –ترویجی، ابزارهای آموزشی، وضعیت اجتماعی و عامل اقتصادی بیش از ۷۲ درصد از واریانس عوامل پایداری نظام کشت گندم در استان فارس را تبیین میکنند.
ساداتی و همکاران (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان” عوامل مؤثر بر نگرش کشاورزان نسبت به پذیرش کشاورزی پایدار: مطالعهی موردی شهرستان بهبهان دراستان خوزستان ایران” به این نتایج دست یافتند که رابطه مثبتی بین سطح تحصیلات، شرکت در کلاسهای آموزشی و دانش کشاورزان در خصوص کشاورزی پایدار و رابطه منفی بین متغیرهای سن، تجربه کار کشاورزی، اندازه خانوار کشاورز و اندازه زمین زیر کشت با نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی پایدار وجود دارد.
صالحی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان” تحلیل مدل ساختاری عوامل موثر بر تمایل کارشناسان کشاورزی به کاربرد فناوریهای متغیر بذرکاری” که کارشناسان استان خوزستان و فارس را مورد بررسی قرار دادند به این نتایج دست یافتند که درک از سودمندی، درک از سهولت کاربرد و نگرش به کاربرد تا حد زیادی تغییرات متغیر تمایل به کاربرد کارشناسان را تبیین میکند. همچنین متغیرهای بیرونی بر ادراک از سودمندی و ادراک از سهولت کاربرد تکنولوژی های کشاورزی دقیق مؤثرند.
حسینزاده و قربانی (۱۳۹۰ ) در پژوهشی تحت عنوان ” بررسی اقتصادی رفتار کشاورزان در استفاده از کودهای حیوانی در سطح مزرعه در شهرستان اسفراین ” به این نتیجه دست یافتند که بین سطح آگاهی کشاورزان از خطرات استفاده از نهادههای شیمیایی و سن کشاورز، سواد کشاورز، شرکت در کلاسهای ترویجی با رفتار کشاورزان در استفاده از کودهای زیستی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد .
گلزردی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی رفتار کشاورزان بخش مرکزی کرج نسبت به کاربرد علفکشهای شیمیایی ” به این نتایج دست یافتند که میزان تحصیلات پاسخگویان تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری بر رفتار کشاورزان در استفاده از علفکشها داشته و متغیرهای سن، میزان تحصیلات، مساحت زمین زراعی و سابقه کار از طریق تأثیر بر نگرش نسبت به استفاده از علفکشها سبب تغییر در رفتار کشاورزان در استفاده از علفکشها میشود.
کریمی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان"بررسی موانع پیشبرد کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی” به این نتایج دست یافتند که بین دیدگاه کارشناسان نسبت به پیشبرد کشاورزی زیستی بر حسب متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شرکت در کلاسهای آموزشی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
داودی و مقصودی (۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی دانش کشاورزی پایدار در بین سیبزمینیکاران شهرستان شوشتر” به این نتیجه دست یافتند که بین متغیرهای سن، سابقه کار کشاورزی و سطح زیر کشت سیبزمینی با دانش و آگاهی برای پذیرش کشاورزی پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

حسینی و همکاران (۲۰۱۱) در پژوهشی تحت عنوان” عوامل مؤثر بر جنبه های اقتصادی کشاورزی پایدار در ایران” که گلخانهداران استان تهران را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه دست یافتند که عوامل اجتماعی، آموزشی و سیاستگذاری بر جنبه های اقتصادی کشاورزی پایدار مؤثر است.
افروز و عبدالله زاده ( ۲۰۱۱) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر توسعه پایدار کشاورزی ( مطالعهی موردی شهرستان دزفول ) ” به این نتایج دست یافتند که بین تحصیلات، اندازه مزرعه زیر کشت گندم، دانش گندمکاران نسبت به کشاورزی پایدار با تصمیم و تمایل آنان برای پذیرش کشاورزی پایدار رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سن کشاورز با تصمیم و تمایل آنان برای پذیرش کشاورزی پایدار رابطه آماری منفی و معناداری وجود دارد. همچنین عوامل اجتماعی (منزلت اجتماعی، عضویت در تعاونیها) بر تمایل پاسخگویان برای پذیرش کشاورزی پایدار مؤثر میباشند.
حیدری ساربان ( ۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل مؤثر بر میزان نگرش گندمکاران استان اردبیل نسبت به مدیریت خاک زراعی” به این نتیجه دست یافت که متغیرهای سن، تحصیلات، سابقه کار کشاورزی، تجربه کشت گندم با نگرش کشاورزان گندمکار برای مدیریت خاک زراعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین بین ویژگیهای اقتصادی، کانالهای ارتباطی و فعایتهای آموزشی و ترویجی با نگرش گندمکاران نسبت به مدیریت خاک زراعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
قدیمی و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی عوامل مؤثر بر نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی زیستی (مطالعه موردی: شهرستان فریدن)” به این نتیجه دست یافتند که بین نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی زیستی بر حسب متغیرهای تحصیلات، شرکت در کلاسهای ترویجی مرتبط با کشاورزی ارگانیک اختلاف معنیداری وجود دارد. همچنین بین مصرف نهادههای شیمیایی و سن با نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی زیستی رابطه منفی و معنیدار و بین کانالهای ارتباطی با نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی زیستی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
گلزردی و همکاران (۲۰۱۲) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی عوامل مؤثر بر دانش دانشجویان علوم کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای ایران نسبت به کشاورزی زیستی” به این نتایج دست یافتند که بین سن، سطح تحصیلات، دسترسی به منابع اطلاعاتی و نگرش دانشجویان با دانش آنان نسبت به کشاورزی زیستی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد.
بسحاک و همکاران (۲۰۱۲) در پژوهشی تحت عنوان” مدل توضیح پایداری نظام کشاورزی در مناطق روستایی : مطالعه موردی شهرستان ازنا ، ایران” که سرپرستان خانوارهای مناطق روستایی ازنا را مورد بررسی قرار داد به این نتایج دست یافتند که عوامل حمایتی، اقتصادی و زیست محیطی بر پذیرش نظام کشاورزی پایدار مؤثر هستند.
وطنخواه(۱۳۹۲) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی نگرش و رفتار زیستمحیطی کشاورزان در رابطه با بکارگیری کمپوست غنی محلی در استان فارس” مشاهده نمودند متغیرهای سن، تعداد افراد خانوار و سطح سواد تأثیر مثبتی بر نگرش، دانش و رفتار زیست محیطی افراد دارند.
پورقاسم و علیبیگی (۱۳۹۲) در پژوهشی تحت عنوان” تحلیل تمایل کشاورزان شهرستان کرمانشاه به جایگزینی کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی” به این نتیجه دست یافتند که بین کانالهای ارتباطی، سطح تحصیلات، سطح زیر کشت و سابقه کار کشاورزی با تمایل کشاورزان به جایگزینی کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی رایطه مثبت و معنیدار و بین متغیر سن با تمایل کشاورزان به جایگزینی کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی رایطه منفی و معنیدار وجود دارد.
فهامی و زارع (۱۳۹۲) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل مؤثر بر پذیرش فناوریهای جدید در آموزش از راه دور با بهره گرفتن از مدل پذیرش فناوری (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور اصفهان)” که مسئولان اداری و اساتید را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه دست یافتند که برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از آسان بودن استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با نگرش آنها نسبت به این فناوری رابطه معنیدار داشت . همچنین نگرش به استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با تصمیم به استفاده از این فناوری رابطه معنیدار داشت و تصمیم به استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با استفاده عملی آنها از این فناوری رابطه معنیدار داشت.
عبدخدا و همکاران (۱۳۹۲) در پژوهشی تحت عنوان ” بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کارکنان بخش مدارک پزشکی بر اساس مدل پذیرش فناوری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران” به این نتایج دست یافتند که بین متغیر ادراک از سهولت استفاده با ادراک از سودمندی فناوری اطلاعات ارتباط مثبت و مستقیم وجود دارد و متغیر ادراک از سهولت استفاده بر ادراک کارکنان در خصوص سودمندی فناوری اطلاعات مؤثر میباشد. همچنین ارتباط مستقیم و مثبتی بین متغیر ادراک از سودمندی با نگرش کارکنان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات وجود دارد و متغیر ادراک از سودمندی بر نگرش کارکنان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات مؤثر است.
یوسفیحاجیوند (۱۳۹۲) در پژوهشی تحت عنوان” شناسایی عوامل مؤثر بر دانش، نگرش و رفتار خانوارهای روستایی در خصوص تنوع زیستی کشاورزی در حوزهی تالاب شادگان استان خوزستان” به این نتایج دست یافت که بین رفتار و نگرش خانوارهای روستایی در خصوص تنوع زیستی بر حسب سن، سطح تحصیلات و مالکیت زمین تفاوت آماری معناداری وجود ندارد.
باقری و همکاران (۲۰۱۳) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی شاخصهای کشاورزی پایدار در مناطق روستایی در منطقه مرکزی شهر مریوان” که خانواده های مناطق روستایی شهر مریوان را مورد بررسی قرار دادند به این نتایج دست یافتند که عوامل زیرساختی، اجتماعی و اقتصادی بر پذیرش عملیات کشاورزی پایدار مؤثر هستند.
۲-۲۵-۲ معالعات خارجی
ویلر[۷۴] (۲۰۰۵) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر نگرش کشاورزان برای پذیرش کشاورزی زیستی ” که کشاورزان استرالیا را مورد بررسی قرار داد، به این نتیجه دست یافت که کشاورزی زیستی نوآوری کلیدی در کشاورزی است و اثرات قابل ملاحظه و مفیدی را بر آینده کشاورزی میگذارد. ویلر به بررسی دیدگاه کشاورزان در خصوص پذیرش کشاورزی زیستی و استفاده از نهادههای زیستی نظیر کودهای زیستی، کودهای آلی نظیر کمپوست و کود سبز و غیره به جای استفاده از نهادههای شیمیایی در مزرعه پرداخت و مشخص گردید که بین متغیرهای دانش کشاورزان و تحصیلات کشاورزان با نگرش کشاورزان در پذیرش کشاورزی زیستی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد و بین تجربه کار کشاورزی با نگرش کشاورزان در پذیرش کشاورزی زیستی رابطه آماری منفی و معناداری وجود دارد.
هاتام[۷۵] (۲۰۰۶) در پژوهشی با عنوان” بررسی موانع پذیرش کشاورزی زیستی با بهره گرفتن از نظریه رفتار برنامه ریزی شده” که کشاورزان شمال نیجریه را مورد بررسی قرار داد به این نتیجه دست یافت که بین ابزارهای آموزشی با پذیرش روش های کشاورزی زیستی رابطه مستقیم مثبت و معناداری وجود دارد.
وایتاکا[۷۶] و همکاران (۲۰۰۷) به پژوهشی تحت عنوان “بررسی عوامل مختلف بر میزان مصرف کودهای شیمیایی و دامی توسط خانوارهای کشاورز در غرب کنیا” پرداختند و نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف کودهای شیمیایی و دامی بر روی یکدیگر تأثیر متقابل داشته و خانوارهای روستایی این نهادهها را به صورت درونزا مصرف مینمایند و همچنین تحصیلات سرپرست خانوار تأثیر مثبت و معنیداری بر میزان مصرف کودهای شیمیایی دارد .
میچل[۷۷] و همکاران (۲۰۰۷ ) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل موثر بر استفاده از کودها توسط کشاورزان خردهپا: مطالعه موردی ویگها در غرب کنیا ” به این نتیجه رسیدند که بین متغیرهای تحصیلات و تعداد افراد خانوار با رفتار کشاورزان برای استفاده از کودهای آلی و پذیرش آن رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین بین سن کشاورزان با رفتار کشاورزان برای استفاده از کودهای آلی و پذیرش آن رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
ویلر ( ۲۰۰۸) در پژوهشی تحت عنوان ” بازدید متخصصان کشاورزی چه تأثیری بر پذیرش کشاورزی زیستی دارد؟ ” که کشاورزان استرالیا را مورد بررسی قرار داد، به این نتیجه دست یافت که بین سن کشاورز و تجربه کار کشاورزی با پذیرش کشاورزی زیستی رابطه آماری منفی و معنیداری وجود دارد و بین دانش و سطح تحصیلات با پذیرش کشاورزی زیستی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
نایک[۷۸]و همکاران (۲۰۰۹) در پژوهشی تحت عنوان ” بررسی دانش کشاورزان ایالت هاریانا در کشور هند نسبت به پذیرش کشاورزی زیستی ” به این نتیجه دست یافتند که بین متغیرهای سن و تحصیلات با دانش کشاوزران برای پذیرش کشاورزی زیستی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد و منابع اطلاعرسانی جمعی بر پذیرش کشاورزی زیستی مؤثر هستند.
زو[۷۹] و همکاران (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل مؤثر بر تصمیمگیری کشاورزان برای استفاده از کود: مطالعه موردی چاپای شمال چین ” به این نتیجه رسیدند که بین تحصیلات، سطح زیر کشت، تعداد افراد خانوار با رفتار کشاورزان برای پذیرش و استفاده از نهادههای کشاورزی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سن و تجربه کار کشاورزی با رفتار کشاورزان برای پذیرش و استفاده از نهادههای کشاورزی رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
آجیولی[۸۰] (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان “پاسخ کشاورزان به پذیرش کودهای زیستی در ایالت اویو نیجریه ” و به منظور شناسایی تأثیر ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی کشاورزان بر پذیرش کودهای زیستی توسط آنها، به این نتیجه دست یافت که بین تحصیلات کشاورزان، اندازهی مزرعه و بعد خانوار کشاورز با پذیرش کودهای زیستی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سن و تجربه کار کشاورزی با پذیرش کودهای زیستی رابطه آماری منفی و معناداری وجود دارد.
هایرمات[۸۱] (۲۰۱۱ ) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی عوامل مؤثر پذیرش کودهای زیستی توسط کشاورزان در ایالت کارناتاکا در کشور هند” به بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از کودهایزیستی توسط کشاورزان و شناسایی محدودیتهای کشاورزان در استفاده از این کودها پرداخت و به این نتیجه رسید که بین سطح دانش، تحصیلات کشاورزان و اندازهی مزرعهی آنها با پذیرش و استفاده از کودهای زیستی توسط کشاورزان رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد .
آسیس و اسماعیل[۸۲] (۲۰۱۱) در پژوهشی تحت عنوان ” بررسی آگاهی، دانش و نگرش کشاورزان نسبت به پذیرش کشاورزی زیستی ” که کشاورزان تولید کنندهی سبزیجات در شهر کانداسانگ در مالزی را مورد بررسی قرار داد به این نتیجه دست یافتند که بین سن با متغیرهای آگاهی و نگرش نسبت به پذیرش کشاورزی زیستی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
رونی و همکاران (۲۰۱۱) در پژوهشی تحت عنوان"بررسی تأثیر مدل پذیرش فناوری دیویس در تمایل دانش آموزان برای استفاده از نظامهای الکترونیکی” در غنا به این نتایج دست یافتند که سهولت درک شده دانش آموزان تأثیر قابل توجهی در نگرش نسبت به استفاده از نظامهای الکترونیکی داشته و پس از آن، سهولت استفاده درک شده تأثیر قابل توجهی بر سودمندی درک شده نسبت به استفاده از نظامهای الکترونیکی داشته است.
سامان[۸۳]( ۲۰۱۲ ) در پژوهشی تحت عنوان ” دانش کشاورزان در خصوص استفاده از کودهای زیستی در کولیوس هیماچال برادش در کشور هند ” به این نتیجه دست یافت که بین تحصیلات با پذیرش کودهای زیستی توسط کشاورزان رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد.
آسیوماه[۸۴] و همکاران (۲۰۱۳) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی نگرش دانشجویان دانشکده صنعتی غنا در آفریقا نسبت به کشاورزی پایدار” به این نتایج دست یافتند که بین نگرش دانشجویان نسبت به کشاورزی پایدار بر حسب سن آنها اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین بین نگرش دانشجویان نسبت به کشاورزی پایدار بر حسب جنسیت و سطح تحصیلات آنها اختلاف معناداری وجود دارد.
از مرور مطالب پیشین مشخص میگردد که عواملی نظیر سن کشاورزان، سطح تحصیلات کشاورزان، اندازه مزرعه و سطح زیر کشت، تعداد افراد خانوار، شغل دوم کشاورز، میزان مصرف سم و کود شیمیایی، شرکت در کلاسهای ترویجی، منابع اطلاعاتی برای کسب آشنایی با نهادههای زیستی، نوع مالکیت زمین، سابقهی کشت گندم ، آگاهی کشاورزان، عوامل اقتصادی، ویژگیهای زیستمحیطی، فعالیتهای آموزشی-ترویجی و کانالهای ارتباطی بر پذیرش نهادههای زیستی توسط آنها مؤثر هستند.
۲۶-۲ نتیجهگیری
استفاده بیرویه از نهادههای شیمیایی و اثرات نامطلوب این نهادهها بر محصولات کشاورزی، محیطزیست و سلامت انسانها سبب شده که امروزه رویکرد جهانی به سمت کشاورزی زیستی پیش رود. کشاورزی زیستی سعی بر این دارد تا از نهادههایی که منشأ شیمیایی دارند استفاده نشود. کشاورزی زیستی تأکید بیشتری به استفاده از نهادههای درون مزرعهای و طبیعی همانند کودسبز، کود دامی، بقایای گیاهی، کودهای زیستی و مالچپاشی دارد و محصولی سالم و با کیفیت مطلوب و طبیعی را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد. کشاورزی زیستی سبب حفظ محیطزیست از طریق کاهش آلودگی در آب و خاک و هوا میشود، همچنین با تولید محصولات سالم و با کیفیت تأثیر مثبتی بر سلامت میگذارد و میتواند سبب افزایش میزان سود حاصله به دلیل قیمت مناسب و افزایش فروش محصولات حاصل از کشاورزی زیستی نیز شود. علیرغم فوایدی که این نظام کشاورزی دارد ولی کشاورزان هنوز در تولید محصولات خود از نهادههای شیمیایی استفاده میکنند، بنابراین باید آگاهیهای لازم در خصوص مضرات مصرف مواد شیمیایی در تهیه محصولات کشاورزی به کشاورزان داده شود.
۲۷-۲ مدل نظری پذیرش
با توجه به پیشینه پژوهش که در مورد پذیرش نهادههای زیستی میباشد، مدل نظری زیر که برگرفته از مدل TAM دیویس است و شامل متغیرهای بیرونی( ویژگیهای فردی و ویژگیهای زراعی، منایع اطلاعرسانی، عوامل زیستمحیطی، اجتماعی، حمایتی، مزیت اقتصادی و آموزشی- ترویجی)، ادراک از سهولت استفاده از نهادههای زیستی، ادراک از سودمندی نهادههای زیستی، نگرش، تمایل و رفتار میباشد.
ادراک از سودمندی نهادههای زیستی
رفتار جهت کاربرد نهادههای زیستی
تمایل جهت کاربرد نهادههای زیستی
نگرش نسبت به کاربرد نهادههای زیستی
متغیرهای بیرونی
ادراک از سهولت کاربرد نهادههای زیستی
نگاره ۱۲-۲ مدل نظری پذیرش نهادههای زیستی براساس مدل TAM دیویس
فصل سوم
مواد و روشها


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع علمی پایان نامه : پروژه های پژوهشی درباره :مبانی کانتی تفکر نیچه در نقد ...ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد بررسی تأثیر غلظت های ... »