وبلاگ

توضیح وبلاگ من

ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد بررسی تأثیر غلظت های ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
 

۱۰ : ۹۰

 

a596/0

 
 

۲۰ : ۸۰

 

d088/0

 
 

۳۰ : ۷۰

 

d134/0

 

میانگین­های دارای حرف مشترک در هر ستون اختلاف معنی­دار ندارند.
یکی از رنگیزه­هایی که همراه با کلروفیل یافت می­ شود کارتنوئیدها می­باشند (لسانی و مجتهدی، ۱۳۸۶). کارتنوئیدها گروه بزرگی از مولکول های ایزوپرونوئید هستند که توسط تمامی اندام­های فتوسنتزی و بسیاری از اندام­های غیر فتوسنتزی ساخته می­شوند .(Andrw et al., 2008) کارتنوئیدها به کاروتن­های هیدروکربن مانند لیکوپن، بتاکاروتن و گزانتوفیل ها تقسیم بندی می­شوند .(Jaleel et al., 2009) دو نوع کارتنوئید در کلروپلاست­ها وجود دارد؛ بتا کاروتن که پیش­ساز ویتامین A در جانوران است و گزانتوفیل. اکثراً در فتوسنتز انرژی خورشیدی جذب شده به وسیله کارتنوئیدها (طول موج ۴۷۰ تا ۵۲۰) به کلروفیل انتقال داده می­ شود (لسانی و مجتهدی، ۱۳۸۶). همیشه بهار یک گیاه دارویی است که مقادیر زیادی از کاروتنوئیدها را در گل های خود دارا می­باشد. رنگ زرد مایل به نارنجی گل­ها به میزان زیادی به دلیل وجود کاروتنوئید بوده و میزان تیرگی برگ به میزان رنگدانه­ها بستگی دارد (Pintea & Bele., 2003). محمدزاده و همکاران (۱۳۹۱) با بررسی اثر سطوح کود ازت بر روی دو ژنوتیپ لوبیا قرمز مشاهده کردند که مصرف کود ازت محتوای کاروتنوئیدهای برگ را به طور معنی­داری افزایش داد. در آزمایشی که بر روی گیاه همیشه بهار صورت گرفت مشخص شد که کاربرد ازت باعث افزایش تعداد رنگدانه­های فتوسنتزی (کلروفیل a و b) در برگها و کارتنوئیدها در گل­ها و درصد ازت در اندام هوایی شد (Al-Badawy et al., 1995). با افزایش میزان کود ازت، میزان کلروفیل در واحد سطح برگ افزایش یافته، منجر به تقویت فتوسیستم­های یک و دو متشکل از رنگریزه­های مختلف از جمله کارتنوئیدها می­گردد (Dordas & Sioulas, 2008).
۴-۱۰- محتوای نسبی آب برگ[۳]
براساس نتایج بدست آمده اثر ساده هیچ یک از عامل­های آزمایش برای این صفت معنی­دار نشده است اما اثرات متقابل ازت و نسبت نیترات به آمونیوم بر روی محتوای نسبی آب برگ اثر معنی­داری نشان داده­اند (جدول ۴-۱۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول۴-۱۹- نتایج تجزیه واریانس تأثیر غلظت ازت، نسبت نیترات به آمونیوم و اثرات متقابل بر میزان آب نسبی برگ همیشه بهار

 

منابع تغییرات

 

درجه آزادی

 

محتوای نسبی آب برگ (RWC)

 
 

غلظت ازت

 

۱

 

ns94/480

 
 

نسبت آمونیوم به نیترات

 

۳

 

ns28/58

 
 

غلظت * نسبت

 

۳

 

*۲۲/۵۱۲

 
 

خطا

 

۲۴

 

۴۱/۱۳۷

 
 

ضریب تغییرات


فرم در حال بارگذاری ...

« شناسایی عوامل مؤثر برپذیرش نهاده های زیستی توسط ...منابع کارشناسی ارشد در مورد تبیین مزیت رقابتی پایدار برای ... »