وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : نگارش پایان نامه با موضوع فرهنگ و آداب و ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

در خیابان بهشتی جنب موزه مردم شناسی واقع شده با برخورداری از معماری زیبا و تماشایی از جمله مکان‌های دیدنی بشمار می‌رود.
معبد آناهیتا
معبد آناهیتا در روستای حسین آباد در بخش خنامان از شهرستان رفسنجان قرار دارد. این مکان یکی از با ارزش ترین مکان­های تاریخی ولی کمتر شناخته شده سرزمین ایران می­باشد، که در بخش خنامان در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رفسنجان در مسیر جاده رفسنجان به کرمان قرار دارد. قدمت معبد آناهیتا در این محل به هزاره اول قبل از میلاد و به روزگار مهر پرستی ایرانیان مربوط می­ شود. این مکان در زمان قاجاریه به صورت قلعه­ی پناهگاه دزدان و راهزنان بوده است، به همین سبب از این به بعد به اشتباه قلعه­ی دزدان نامیده شده است، در صورتی که در اصل نام این قلعه، قلعه دختر(معبد آناهیتا) و جایگاه آتشکده بزرگی بوده که به فرشته باروری اهدا شده است.
عمارت کلاه فرنگی
ساختمان کلاه فرنگی معروف به چهل دری در روستای سعادت آباد رفسنجان قرار دارد، که این ساختمان در قدیم بخشی از مجموعه ­ای بوده است که محل زندگی حکام و حاکم نشین بوده است. این مجموعه شامل آب انبار، حمام، بازار و کاروانسرا بوده که امروزه تنها قسمتی از عمارت چهل دری و بازار باقی مانده و بخش­های دیگر این مجموعه نابود گردیده­اند. نای آب انبار این مجموعه که اکنون به صورت مخروبه در آمده است، به واسطه ستون­های آن از جمله بناهای کمیاب در نوع خود می­باشد، این ستون­ها نیز در حال ریزش و ویران گشتن هستند. عمارت کلاه فرنگی رفسنجان به نظر می­رسد که در در دوره زندیه احداث گردیده و سپس در دوران قاجار نسبت به تکمیل آن اقدام نموده ­اند.در حیاط و داخل عمارت کلاه فرنگی سیستم حوض خانه و گردش آب طراحی گردیده بوده، به گونه ­ای که در داخل ساختمان و داخل حیاط حوض های سنگی وجود داشته که امروز اثری آز آن­ها به جا نمانده است.
بام رفسنجان
در کیلومتر ۱۸ جاده رفسنجان - سرچشمه روستایی به نام دهوئیه قرار دارد، که به علت قرار گرفتن در دامنه ارتفاعات از آب و هوای بسیار مساعدی برخوردار است، از طرفی از این روستا می­توان دشت رفسنجان و شهر را به خوبی نظاره کرد و شب هنگام منظره­ای زیبا از شهر رفسنجان را به نمایش می­ گذارد و می­توان ساعاتی خوش را با خانواده در آن­جا گذراند، از این رو به بام رفسنجان شهرت یافته است.
روستای داوران
روستای داوران در ۳۰ کیلومتری شرق رفسنجان و بین راه رفسنجان زرند می‌باشد. روستای داوران به دلیل سرسبزی، واقع شدن در ارتفاع، داشتن باغات میوه از نقاط بسیار دیدنی در این شهرستان است. اطراف این روستا کوه­های بلندی است که معروف ترین آن­ها کوه کوسه ‌است که وجه تسمیه آن به دلیل سنگی بودن کامل و عدم رویش گیاهان در آن است. آب قنات داوران تا چند سال پیش به عنوان بهترین آب در کل منطقه رفسنجان شناخته می‌شده. در بالا ده و پایین ده دو برج با قدمت بیش از صد سال است که برای محافظت از شر دزدان و راهزنان مورد استفاده قرار می‌گرفته. امامزاده بی بی گوهر (س) بنت موسی بن جعفر(ع) در ابتدای داوران و شفاخانه حضرت علی علیه السلام در بالای ده و مقبره علامه هجری از شاگردان علامه بحرالعلوم وگلزار شهدای جنگ تحمیلی از اماکن زیارتی داوران هستند. حرم و مرقد مطهر امامزاده بی بی گوهر(س) از از فرزندان امام موسی کاظم(علیه السلام) که آن­ طور که از شواهد واسناد معتبر موجود است ومورد اهتمام واحترام مردم منطقه و رفسنجان نیز می باشد و تاکنون کرامات متعددی از این امامزاده واجب التکریم دیده شده است، هم اکنون با نذورات وکمک­های مردمی درحال بازسازی می باشد. ده و پایین ده دو برج با قدمت بیش از صد سال است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

از جاذبه‌های دیدنی که توسط کوه نوردان داوران کشف شد می‌توان غار میرزا را نام برد، که اطراف داوران و در کوه‌های دره رنج وجود دارد. در این روستا نیز علامه‌ای دفن است که نیز در زمان عمر خود مجتهد بوده وعالمی توانا بوده‌است این عالم معروف به سید هجری می‌باشد که مردم داوران ایشان را یکی از عالمان برجسته می‌دانند وارادت خاصی نسبت به ایشان دارد در ضمن مردمان داوران وابستگی عمیقی به اهل بیت پیامبر مخصوصا امام حسین علیه السلام دارند. در ضمن میوه­جات این روستا از کیفیت خوبی برخوردار است.
امامزاده شاه سلیمان
امامزاده شاه سلیمان از بناهای دوران صفوی در جوپار است. ارزش زیارتی آن به مانند شاه چراغ در شیراز گزارش شده است. ساختمان این امامزاده در فضای مشجری قرار گرفته و از زیارتگاه‌های معتبر کرمان محسوب می‌شود و معماری جالب توجهی دارد.
کوه پورکان
این کوه در شمال شرقی شهر بابک و غرب شهرستان رفسنجان واقع شده و از کوه‌هایی چون نجیب، اسپزا، محمدآباد و… که ارتفاع غالب آن­ها بیش از ۲۵۰۰ متر می‌باشد، تشکیل یافته ‌است. خشک رودها و مسیل‌های چندی از این کوهستان سرچشمه می‌گیرند، که مهم‌ترین آن­ها رودخانه جاروچی نام دارد که رو به شمال جریان یافته و در شوره‌زارهای پیرامون انار فرو می‌رود.
چشمه حسین‌آباد
این چشمه در فاصله ۳۶ کیلومتری جنوب ‌غربی رفسنجان واقع شده ‌است. مظهر چشمه در سردابه‌ای که با پله پایین می‌رود و در زمین‌های آبرفتی دوران چهارم، که اطراف آن را چین‌خوردگی‌هایی پوشانده ‌است، قرار دارد. آب این چشمه از نوع آب­های کلروه سدیک و سولفاته کلسیک گوگردی است. خواص درمانی این نوع آب­ها به سبب همراه بودن گوگرد با ترکیبات کلروه باعث درمان بیماری‌های رماتیسمی، پوستی، گوش و حلق و بینی و بیماری‌های زنان و مجاری ادرار می‌شوند.
چشمه آب معدنی قاسم‌آباد
این چشمه به فاصله ۶ کیلومتری شرق رفسنجان در روستای قاسم آباد واقع شده و در اصل قنات قدیمی است، که آب آن از سال­های گذشته مورد استفاده درمانی، اهالی منطقه بوده‌است.
آب این چشمه در درمان بیماری‌های رماتیسمی، گوش و حلق و بینی موثر می‌باشد و همچنین اثر نیرو بخش نیز دارد.
چشمه معدنی آباد آوران


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع شناسایی عوامل کلیدی مؤثر ...دانلود فایل پایان نامه : منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله : مقایسه عملکرد سازمان تربیت ... »