وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد :بررسی چرخه مدیریت دانش ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

 

 
۵۶۶۰/۰ خلق دانش
۴۷۶۸/۰ سازماندهی دانش
۴۷۷۶/۰ تبادل دانش
۵۱۹۶/۰ به کار بستن دانش

۴-۵-۲-۸ مرحله ۸ : رتبه‌بندی گزینه‌ها :
در این مرحله با توجه به میزان شاخص شباهت، گزینه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند به طوری که گزینه‌های با شاخص شباهت بیشتر در اولویت قرار دارند.
با توجه به شاخص‌های شباهت بدست آمده در جدول فوق، حلقه‌های مدیریت دانش را می‌توان برحسب وضعیت موجودشان در شرکت مادر تخصصی توانیر بصورت زیر رتبه‌بندی نمود:
رتبه اول: حلقه خلق دانش
رتبه دوم: حلقه بکار بستن دانش
رتبه سوم: حلقه مبادله دانش
رتبه چهارم: حلقه سازماندهی دانش
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه
امروزه همه گروه‌های کاری و علمی اذعان دارند، برای اینکه سازمان‌ها بتوانند در دنیای تجارت و رقابت حضور مستمر و پایدار داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. باوجود اینکه دانش به‌عنوان منبعی برای بقای سازمان‌ها ضروری است و شرط موفقیت سازمان‌ها دستیابی به آن و فهم عمیق در تمامی سطوح است، باز هم بسیاری از سازمان‌ها هنوز به مدیریت دانش به‌طور جدی توجه نکرده‌اند. به گفته پیتر دراکر، «راز موفقیت سازمان‌ها در قرن ۲۱، مدیریت دانش است.» دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است. داده به اعداد و پاسخ‌هایی گفته می‌شود که به تنهایی دارای مفهوم کاربردی برای سازمان نیستند. اطلاعات به‌صورت پیام و تفسیر قابل انتقال است و به مجموعه‌ای مرتبط از داده‌ها گفته می‌شود که به‌صورت یک پیام هستند. اطلاعات معمولاً مبنای تصمیم‌گیری‌ها در سازمان است. دانش به مجموعه اطلاعات سازماندهی شده، راهکار عملی مرتبط با آن، نتایج به‌کارگیری آن در تصمیمات مختلف و آموزش مرتبط با آن، گفته می‌شود. گاهی به اشتباه «مدیریت دانش» و «مدیریت اطلاعات» یکی تلقی می‌شوند، حال اینکه با هم تفاوت دارند. مدیریت اطلاعات به‌طور مشخص بر داده‌های پردازش شده تمرکز دارد. دانش زیربنای مهارت، تجربه و تخصص هر فرد است. امروزه سرمایه‌های یک سازمان تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیستند، بلکه سرمایه دانشی مهم‌تر از این دو سرمایه، مورد توجه است. مدیریت دانش در یک سازمان، متشکل از راهبردها و فرآیندهایی است که قادرند نیازهای دانش کل سازمان، مشتریان و کارکنان را برآورده سازند. برخی دیگر نیز مدیریت دانش را فرایند گسترده‌ای می‌دانند که امر شناسایی، سازماندهی، انتقال و استفاده صحیح از اطلاعات و تجربیات داخلی سازمانی را مورد توجه قرار می‌دهد. علت بی‌توجهی بسیاری از سازمان‌ها نسبت به مدیریت دانش، درک متفاوتی است که از این مقوله وجود دارد. برای اجرای مدیریت دانش به یک بازه زمانی نسبتاً طولانی، فراهم‌سازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانون‌های دانشی و فراهم آوردن بسترهای تکنولوژیک نیاز است .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۲ یافته ها :
بین وضعیت موجود حلقه خلق دانش در شرکت مادر تخصصی توانیر با وضعیت مطلوب آن تفاوت کمی وجود دارد
این فرضیه توسط اعضا جامعه آماری از طریق اظهار نظرهای خود با قاطعیت مورد تایید قرار گرفته است. به این معنا که نتایج نشان می دهد که درصد بالایی از افراد جامعه آماری نگران ارتقای دانش خود در آینده هستند .یادگیری مستمر برایشان یک اولویت است و شخصاً تمایل به بهره برداری از فرصت های یادگیری دارند. ۷۳/۵۲ % از پاسخ دهندگان بر این باورند به میزان متوسطی روند منظمی جهت آموزش کارکنان وجود دارد. و کارکنان انگیزه لازم جهت سرمایه گذاری برای ارتقای دانش خود را ندارند .
۲۷/۴۷ % بر این باورند که مدیریت به میزان زیادی برای افراد فرصت های یادگیری فراهم می آورد.
بسیاری از پاسخ دهندگان از نوشتن یک مقاله یا ترجمه یک متن به میزان زیادی برخود می بالند بنابراین به لحاظ فردی انگیزه وجود دارد ، اما از جانب مدیران شرکت باید سیاست های تشویقی به کار رود.
تعداد بالایی از افراد جامعه آماری معتقدند دانش بیشتر در شرکت به میزان خیلی زیادی به معنای زحمت بیشتر است. و البته بر این باورند که دانش بیشتر در راستای وظایف شغلی به معنای برخورداری از اعتبار و احترام بیشتر است .
بین وضعیت موجود حلقه سازماندهی دانش در شرکت مادر تخصصی توانیر با وضعیت آن تفاوت متوسطی وجود دارد .
۸۷/۱۸ % اعضاء جامعه آماری به میزان زیادی آموخته های خود را ثبت می کنند. و معتقدند امکان دسترسی همکاران به اطلاعات یکدیگر زیاد است و لازم نیست برای دریافت اطلاعات انبوهی از اطلاعات را بررسی کرد .
۱۳/۸۱ % به میزان زیادی تمایل دارند ، شخصاً دانسته های خود را سازماندهی کنند و معتقدند برای سازماندهی دانایی در سازمان میزان زیادی سیستم اطلاعاتی وجود دارد. اما پس از شرکت در دوره های آموزشی زمان زیادی را برای ثبت آموخته های خود صرف نمیکنند .
بین وضعیت موجود حلقه تبادل دانش در شرکت مادر تخصصی توانیر با وضعیت مطلوب آن تفاوت متوسطی وجود دارد .


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : منابع کارشناسی ارشد با موضوع : تاثیر سه شیوه تمرینی ...دانلود پایان نامه با فرمت word : پژوهش های انجام شده در رابطه با بررسی کارایی ... »
 
مداحی های محرم