وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل پایان نامه : منابع کارشناسی ارشد در مورد : الگویی برای ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

در تحقیق حاضر، جهت سنجش و اندازه‌گیری متغیرها، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. این پرسشنامه با صلاحدید اساتید و خبرگان محترم و همچنین با توجه به سوابق و مستندات علمی و تحقیقاتی پیشین، تدوین گردیده است.
۳-۷- روایی پرسشنامه :
روایی بیان‌گر آن است که آیا ابزار ما قادر به سنجش و اندازه گیری متغیر یا سازه‌ای که برای آن ساخته شده است، می‌باشد یا خیر؟ در واقع، روایی با این مسأله سروکار دارد که یک ابزار اندازه‌گیری تا چه حد چیزی را اندازه‌گیری می‌کند که ما فکر می‌کنیم. (بیانگرد، ۱۳۸۴) جهت تعیین اعتبار ابزار اندازه‌گیری، از سه روش اعتبار محتوا[۹۳]، اعتبار ملاکی[۹۴] و اعتبار سازه[۹۵] استفاده می‌شود. اعتبار محتوایی، متضمن بررسی منظم محتوای آزمون، به منظور پاسخ به این سؤال است که آیا آزمون، نمونه‌های معرف از حوزه رفتار مورد اندازه‌گیری را در بر می‌گیرد یا خیر؟ یکی از مهمترین انواع اعتبار محتوایی، اعتبار صوری (ظاهری[۹۶]) است که بدین معنا می‌باشد که، سؤالات آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه‌گیری آن تهیه شده‌اند. معمولاً در پرسشنامه‌هایی که از سوی دانشجویان تهیه می‌گردد، اگر اساتید راهنما و مشاور آن را تائید کنند، در این صورت می‌توان گفت که ابزار اندازه‌گیری دارای اعتبار صوری می‌باشد. از این رو، به دلیل قرار گرفتن نظر متخصصان ذیربط به عنوان مبنای صحت و سقم ابزار اندازه گیری، اعتبار صوری را اعتبار از نظر کارشناسان[۹۷] نیز می‌گویند. (حبیب پور و صفری، ۱۳۸۸) برای بدست آوردن روایی یا اعتبار[۹۸] آزمون در این تحقیق با بهره‌گیری از نظرات و راهنمایی‌های صاحب‌نظران، سؤالات آزمون مورد بررسی قرار گرفت. لذا ابزار اندازه‌گیری تحقیق، دارای اعتبارمحتوایی (از نوع اعتبار صوری) می‌باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸- پایایی پرسشنامه :
قابلیت اعتماد یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸) با توجه به اینکه در این تحقیق از نظرات خبرگان برای طراحی پرسشنامه و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای محیطی استفاده می شود، پایایی پرسشنامه SWOT مورد تأیید قرار می‌گیرد.
همچنین برای پرسشنامه مقایسه زوجی (الگوریتم AHP و نرم افزار اکسپرت چویس) از ضریب نرخ ناسازگاری استفاده شده است. با توجه به اینکه میزان ضریب نرخ ناسازگاری که توسط نرم افزار محاسبه می‌شود، کمتر از ۱ / ۰ بدست آمده است، لذا پایایی پرسشنامه تأیید می شود.
۳-۹- روش تجزیه تحلیل داده ها :
روش تجزیته و تحلیل داده های در این تحقیق روش تجزیه و تحلیل محتوا می باشد که به صورت کیفی انجام می شود و بر اساس تحلیل SWOT عناصر مدل شناسایی و با تکنیک AHP عناصر اولویت بندی و استراتژی ها استخراج و تحلیل می شوند.
در مورد فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از جامعترین سیستمهای طراحی شده برای تصمیمگیری با معیارهای چندگانه است. این تکنیک امکان فرموله کردن مسأله را به صورت سلسله مراتبی فراهم نموده و امکان در نظرگرفتن معیارهای کمی و کیفی مختلف را نیز به تصمیمگیرنده میدهد. این فرایند همچنین گزینههای مختلف را در تصمیمگیری دخالت داده و امکان تحلیل حساسیت روی معیارها را ایجاد میکند. این روش بر مبنای مقایسات زویج (جفتی) بنا نهاده شده و قضاوت و محاسبات را تسهیل میکند. از دیگر مزایای این روش محاسبه سازگاری و ناسازگاری تصمیم است. (قدسی پور، ۱۳۸۶)
توماس.ال.ساعتی[۹۹] بنیانگذار روش AHP، چهار اصل زیر را به عنوان اصل فرایند سلسلهمراتبی بیان نموده و کلیه محاسبات، قوانین و مقررات را بر این اصول بنا نهاده است. این اصول عبارتند از :
۱- شرط معکوسی[۱۰۰] : اگر ترجیح عنصر A بر عنصر B برابر با n باشد، ترجیح B بر A برابر با ۱/n خواهد بود.
۲- همگنی[۱۰۱] : عنصر A باید با عنصر B همگن و قابل مقایسه باشد. به عبارت دیگر برتری عنصر A بر عنصر B نمیتواند بینهایت یا صفر باشد.
۳- وابستگی[۱۰۲] : هر عنصر سلسله مراتبی میتواند به عنصر سطح بالاتر خود وابسته باشد و این وابستگی می‌تواند به صورت خطی تا بالاترین سطح ادامه داشته باشد.
۴- انتظارات[۱۰۳] : هرگاه تغییری در ساختمان سلسله مراتبی رخ دهد، پروسه ارزیابی باید مجدداً انجام شود (قدسیپور، ۱۳۸۶) مراحل کار در AHP رابه صورت زیر می توان بیان نمود :
مراحل ایجاد یک مسئله تصمیم گیری چند شاخصه، بعد از این که مدیران و تصمیم گیرندگان، احساس نیاز به مسائل تصمیم گیری چند شاخصه را پیدا نمودند؛ حال نوبت به استفاده کاربردی و عملی از این روش ها می رسد. برای این منظور طی مراحل زیر لازم و ضروری است :
تشکیل ماتریس تصمیم گیری؛
کمی سازی ماتریس تصمیم گیری؛
بی مقیاس سازی ماتریس تصمیم گیری؛
وزن دهی به شاخص های مورد نظر؛
انتخاب تکنیک مناسب برای حل مسئله؛
حل مدل و انتخاب بهترین جواب.
*** محاسبه اوزان شاخص ها بر اساس مقایسات زوجی و قضاوت های تصمیم گیرنده :
برای استفاده از این روش ها، ابتدا ماتریس مقایسات زوجی شاخص ها همانند رابطه زیرتشکیل می گردد.
فرمول ۱-۳-
در این ماتریس   معرف قضاوت شخصی تصمیم گیرنده در مورد مقایسه زوجی مابین شاخص i ام نسبت به شاخص j ام می باشد. به عبارت دیگر برای یک تصمیم گیرنده شاخص i ام نسبت به شاخص j ام دارای اهمیت و ارجحیت متفاوتی می تواند باشد. برای مثال می تواند دارای اهمیت یکسان، یا ترجیح زیاد و بسیاری موارد دیگر باشد که برای استفاده از آن ها، ابتدا این ترجیحات به کمک جدول زیر شده و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.
جدول ۱-۳- مقیاس‌های کمی‌سازی‌ معیارهای کیفی

درجه اهمیت تعریف توضیح
aij=1 اهمیت یکسان عنصر i نسبت به j اهمیت یکسان دارد
aij=3 اهمیت کم عنصر i نسبت به j نسبتاً ترجیح دارد
aij=5 دارای اهمیت زیاد عنصر i نسبت به j زیاد ترجیح دارد


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه بررسی و نقد شیوه های طنز ...مقطع کارشناسی ارشد : بررسی پایان نامه های انجام شده درباره بررسی عوامل ... »
 
مداحی های محرم