وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع کارشناسی ارشد با موضوع بررسی رابطه بین عواطف ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
 

تعداد

 

۲۲۹

 

جدول شماره ۷ همبستگی بین متغیرهای عواطف مثبت با رفتار شهروندی سازمانی
با توجه به جدول ۷ ضریب همبستگی پیرسون برابر با ۵۷/۰r = و ۰۰۰/۰ P =می باشد. لذا با ضریب اطمینان ۹۹% می توان گفت که فرض صفر رد شده و در نتیجه رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر عواطف مثبت با رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. به عبارتی افزایش عواطف مثبت از طرف کارمندان همراه با افزایش احساس رفتار شهروندی سازمانی از طرف آنها خواهد شد. با توجه به میزان همبستگی دو متغیر فوق ضریب تعیین برابر با ۳۳ درصد ( (R= ۳۳می باشد. یعنی در پژوهش حاضر ۳۳ درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی بوسیله متغیر مستقل عواطف مثبت تبیین می شود.
نمودار زیر خط پراکنش مربوط به دو متغیر را نشان می دهد.

نمودار ۷: خط پراکنش مربوط به عواطف مثبت با رفتار شهروندی سازمانی
۴ـ۵٫ بررسی و تحلیل آزمونهای پردازش رگرسیون
۴ـ۵ـ۱ فرضیه ۶٫ عواطف منفی و فرسودگی شغلی نقش پیش بینی کننده را در رفتار شهروندی کارمندان ایفا می کنند.
برای بررسی این فرضیه از تحلیل رگرسیون چند گانه به روش گام به گام استفاده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

چنانچه در پردازش همبستگی دیده شد، عواطف منفی و فرسودگی شغلی رابطه منفی معنی داری با رفتار شهروندی دارند. ولی برای بررسی میزان تاثیر هر یک از این عنصرها لازم است که برای پردازش آنها از رگرسیون چندگانه بهره گیری شود. هر یک از متغیرهای عواطف منفی و فرسودگی شغلی با وزن های متفاوتی بر روی رفتار شهروندی تاثیر دارند. بنابراین برای اینکه ببینیم وزن هر یک از متغیرهای مستقل چقدر است می بایستی از روش گام به گام (stepwise method) در مدل پردازش رگرسیونی استفاده کنیم. اولین خروجی که در تحلیل رگرسیونی به دست می آید، جدول متغیرهای وارد و خارج شده است. جدولی که در زیر نشان داده شده است نشان می دهد که در نخستین گام (مدل ۱) وارد شدن متغیر فرسودگی شغلی است و به دنبال آن متغیر عواطف منفی به عنوان گام دوم (مدل ۲) وارد شده است. چنانچه مشاهده می شود هر دو متغیر در مدل باقی می مانند و تحلیل در این مرحله متوقف می شود.
جدول شماره ۱۱- متغیرهای وارد شده و خارج شده در تحلیل رگرسیون

 

مدل

 

متغیرهای وارده

 

متغیرهای حذفی

 

روش

 
 

۱

 

فرسودگی شغلی

 

۰

 

گام به گام

 
 

۲

 

عواطف منفی

 

۰

 

متغیر وابسته: رفتار شهروندی
در مدل ۱ پردازش رگرسیون، متغیر فرسودگی شغلی وارد معادله رگرسیون شده است، میزان همبستگی R این متغیر با رفتار شهروندی برابر ۶۷۴/۰ است که رابطه معنی داری با رفتار شهروندی در سطح ۹۹ درصد اطمینان دارد (P = .01) و ضریب تعیین (R Square) آن برابر ۴۵۴/۰ می باشد. این رقم ضریب تعیین بدین معنی است که عواطف منفی به تنهایی ۴۵ درصد واریانس رفتار شهروندی را تبیین می کند. در مدل ۲ عواطف منفی به عنوان دومین متغیر وارد معادله رگرسیون می شود که ورود این متغیر موجب می شود تا R از ۶۷۴/۰ در مدل قبلی به ۶۹۱/۰ در مدل ۲ افزایش یابد. همچنین ضریب تعیین از رقم قبلی به ۴۸/۰ می رسد که در واقع قدرت تعیین کنندگی مدل نسبت به قبل بیش تر شده است. این موضوع را می توان از خطای استاندارد برآورد شده دید که از ۲/۹ در مدل ۱ به ۹/۸ کاهش یافته است. این کاهش بدین معنی است که با متغیرهای عواطف منفی و فرسودگی شغلی – البته با متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق – بهتر از هر زمان دیگر می توان به پیش بینی رفتار شهروندی مبادرت ورزید. جدول زیر متغیرهای وارد شده به ترتیب در معادله رگرسیون و همچنین ضریب تعیین هر مدل را نشان می دهد.
جدول شماره ۱۲- مقادیر همبستگی و ضریب تعیین دار معادله رگرسیون

 

مدل

 

میزان همبستگی

 

ضریب تعیین

 

ضریب تعیین تعدیل شده

 

خطای استاندارد برآورد شده

 


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع کارشناسی ارشد درباره : جایگاه ...منابع مورد نیاز برای پایان نامه : نظریه مسئولیت حمایت از دیدگاه حقوق بین الملل- فایل ۸ »