وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع کارشناسی ارشد با موضوع : ارایه ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

فصل سوم
روش تحقیق
این فصل به تحقیقات و فعالیت هایی که در راستای تکمیل اهداف این تحقیق انجام پذیرفته ، می پردازد .تمامی روش های ارزیابی سطح بلوغ دراکثر مدل ها بوسیله تعدادی شاخص توصیف میشود. این شاخص ها توسط زیرشاخص هایی مشخص ترشده وجنبه های عینی تری پیدا می کنند. اکثر این شاخص هاو زیرشاخص ها کیفیتی می باشند و مستقیماً قابل اندازه گیری نیستند. زیرشاخص ها هم همانند شاخص ها برای اینکه عینی تر شوند، باید به صورت دقیق تر تعریف شوند. این پالایش تا رسیدن به یک سری از صفات سیستم که با شاخص های مورد نظر، ارتباط مستقیم داشته باشند، ادامه داده می شود. این شاخص ها گاهی خود مفهومی بوده و به سختی می توان اندازه مشخصی برای آنها بیان نمود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همان گونه که در فصل های قبل گفته شد ، حوزه اثر معماری سازمانی نه تنها منابع و مولفه های داخلی سازمان از قبیل عناصر فن آوری اطلاعات ، فرآیندها و پرسنل را تحت تاثیر قرار داده، بلکه ارتباطات بیرون سازمانی را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد. بدین لحاظ قبل از به اجرا در آمدن آن، باید با دقت مورد ارزیابی قرار گرفته تا نتیجه بخش بودن و مثمرثمر بودن آن مورد سنجش قرار بگیرد. باید دقت داشت اجرای یک معماری نامناسب نه تنها کمکی به تامین اهداف سازمانی ننموده بلکه خود موجب خلل در فرآیندهای کسب و کار شده و هزینه زیادی را نیز به سازمان تحمیل می کند. ارزیابی فقط مختص طرح های جدید و پیشنهادی نیست، ارزیابی معماری وضع موجود نیز در مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت شرایط فعلی سازمان کمک بسیاری می کند. هدف اصلی این رساله مشخص نمودن ویژگی های یک معماری سازمانی خوب و ارائه یک روش کم هزینه وسریع جهت سنجش این ویژگیها می باشد. براساس مدل پیشنهاد شده ، در این قسمت معیارهای سنجش معماری سازمانی را مشخص نموده ایم. همانگونه که قبلاً گفته شد ، با دقیق تر نمودن شاخص ها و زیرشاخص ها سعی در رسیدن به روشی دقیق تر برای ارزیابی معماری داریم.
۳-۱- تجزیه وتحلیل داده های پژوهش - ابزار گردآوری اطلاعات
در مطالعات میدانی این پژوهش از پرسشنامه بعنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده می گردد. به عبارت بهتر برای گردآوری اطلاعات، از نظرات خبرگان و مدیران از طریق پرسشنامه وسپس تحلیل و ارزیابی برروی این اطلاعات با بهره گرفتن از منطق فازی می باشد.
۶۱
۳-۲- جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه آماری شامل کلیه خبرگان فعال در سازمان ها و شرکت هایی است که می خواهیم سطح بلوغ آن را بسنجیم .در مطالعه موردی این تحقیق از۵۰ پرسشنامه که توزیع شد, ۳۲پرسشنامه تکمیل شده ومورداستفاده واقع شد.
۳-۳- روش پیشنهادی
در قسمتهای قبل ابتدا مبانی نظری و علمی معماری سازمانی , سرویس گرایی و حاکمیت آن و روش فازی به عنوان روش پیشنهادی بیان گردید .در اینجا به معرفی چارچوب های ارائه شده در این زمینه و در انتها معرفی فاکتورهایی برای سنجش معماری سازمانی می پردازیم. این معیارها هسته اصلی سنجش و ارزیابی را تشکیل می دهند.سپس هریک از مراحل انجام پروژه شرح داده می شود .همچنین به منظور تبیین بهتر روش پیشنهادی وکاربردش تجربه ی بکارگیری آن در یک سازمان ارائه می شود.
۳-۳-۱- تعیین چارچوب
برای تعیین چارچوب ارزیابی مروری بر چارچوب های مطرح شده در زمینه ی بلوغ حاکمیت معماری سرویس گرا خواهیم داشت سپس چارچوب برتر به عنوان پایه ای برای ارزیابی انتخاب میکنیم:
۳-۳-۱-۱-مدل ارائه شده توسط Software AG
مدل مطرح شده برای بلوغ حاکمیت بر معماری سرویس گرا به این صورت است که براساس سطوح بلوغ شش گانه ای چون تهیه و توانمندسازی فنّاوری، تهیه و توانمندسازی معماری سرویس گرا ، خدمات کسب و کار معماری سرویس گرا، مدیریت چرخه حیات، سازگاری معماری سرویس گرا، و بهینه سازی معماری سرویسگراسه سطح برای بلوغ حاکمیت معماری سرویسگراشناسایی کرد[۲۵].
SOA optimization
SOA maturity level
SOA consistency
Full sclae IT and SOA Governance
SOA lifecycle management
Service Registery/Respository as Enable for Governance
SOA business services
SOA enablement
Technology enablement
Initial IT and SOA Governance
۶۲
شکل۳-۱ مدل ارائه شده توسط Software AG[25]
۳-۳-۱-۲- مدل ارائه شده توسط مارکس
مارکس برای بلوغ حاکمیت بر معماری سرویس گرا مدلی را مطرح کرد که دارای پنج سطح اعم از بدون حاکمیت تا حاکمیت اندک، حاکمیت غیررسمی، حاکمیت واضح و روشن، حاکمیت مشارکتی، حاکمیت بهینه است .
سطح ۱: کم یا هیچ نظارت )بدون مدرک شناسایی(
بدون مدل حاکمیت روشن ، روند، یا سیاست
بدون پاسخگویی حکومت، مالکیت روشن و نقش های تعریف نشده
فرآیندهای کلیدی ضعیف اجرا حکومت های )به عنوان مثال، حکومت EA، IT)
عدم همسویی IT با کسب و کار، اداره ضعیف کسب و کار
سطح ۲: حکومت رسمی
حکومت پایه و یا از پایین به بالا از رشته های کلیدی )به عنوان مثال، EA، سرویس های طراحی)
نیمه مشترک، پیشران توسط بازیکنان کلیدی،غیرقابل تکرار و یا مقیاس پذیر
مدل گروه کاری، نه به طور رسمی متعلق به نهاد سازمانی
فرآیندهای کلیدی حکومت به خوبی اجرا شده.بقیه تعریف ویا اداره نشده است .
متکی بر روابط اساسی بین مردم'’ در دانش'’
سطح ۳: حکومت صریح
_ انتقال به حکومت سازمانی بالا به پایین
_ حکومت سیاست محور,اصول و سیاست های روشن درراستای اهداف کسب و کار
_ تاکید بر کنترل و پاسخگویی
_ مالکیت,اجرا و پاسخگویی روشن برای همه ی فرایندهای کلیدی حکومت
انتقال اغلب سخت برای اکثر سازمانهایی که نیاز به اجرای سیاستهایی که قبلا اجرا نشده است دارند.
سطح ۴-حکومت همکاری


فرم در حال بارگذاری ...

« تحقیقات انجام شده در رابطه با رضایت آگاهانه در ...منابع پایان نامه کارشناسی ارشد :رفع تنگناهای ... »