وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تحقیقات انجام شده با موضوع : قرارداد های انتقال ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

مطابق رویه جاری بورس تهران، سود سالیانه سهام متعلق به کسی است که یک هفته قبل از تشکیل مجمع عمومی مالک سهام بوده است. به همین دلیل شرکتها یک هفته قبل از تشکیل مجمع عمومی شان از بورس می خواهند از نقل و انتقال سهام امتناع کنند و لیست سهامداران را به شرکت اعلام دارد.
کارگزاران و نمایندگان آنها نمی توانند سهام را به حساب خود یا همسر و فرزندان صغیر خود خریداری کنند.
پس کارگزاران مثل حق العمل کار به نام خود و به حساب دیگری معامله می کنند.
البته معاملات گروهی نیز توسط کارگزار انجام می شود:
خرید یک باره سهام این امکان را برای کارگزاری فراهم می کند که بدون اتلاف وقت به جای ورود چندین دستور خرید با حداکثر سرعت، یک دستور را وارد سیستم کرده و سهم خاصی را خریداری نماید اما مهم ترین ایراد آن، عدم رعایت نوبت خرید سهام است. در این نوع معاملات کارگزار بدون توجه به رعایت نوبت دستور خرید سهامدارانی که زودتر اقدام کرده اند به تخصیص سهم می پردازد و کارگزار تصمیم گیرنده نهایی است. از آنجا که تخصیص سهم به متقاضیان مستلزم انجام کار یکسان با در آمد ناهمسان می باشد طبیعی است که پاره ای از کارگزاران در راستای حفظ منافع خودهم که شده در خرید گروهی سهام از سهامدار بزرگ خود حمایت می کنند و موجبات نارضایتی سایر سهامداران را فراهم می آورند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فراهم نمودن سیستم نقل و انتقال الکترونیکی سفارش های خرید و فروش ،ارائه حسابهای مشتریان بصورت الکترونیکی، ارتقاء دانش فنی و تخصصی کارگزاران جهت مشاوره و ارائه خدمات تحلیل گری مالی از جمله راهکارهای کاهش نارضایتی سرمایه گذاران در بازار سرمایه میباشد
۲- بهره گیری از فناوری اطلاعات دربازار بورس تهران[۳۵]
فناوری اطلاعات شاخه ای از فناوری است که با بهره گرفتن از سخت افزار ، نرم افزار و شبکه افزار مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه های ذخیره سازی ، دستکاری ، انتقال ، مدیریت، کنترل و داده آمایی خودکار امکان پذیر می سازد. گسترش و بکارگیری این فناوری نیازمند رویکردی راهبردی و مدیریتی در عرصه سازمانهای عمومی و خصوصی کشور می باشد. تربیت نیروهای متخصص که ضمن آشنایی با اصول و کاربردهای فناوری، نگرش راهبردی و سیستمی به مقوله فناوری اطلاعات داشته باشند لازمه گسترش بکارگیری فناوری اطلاعات در عرضه اجتماع میباشد. یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات دادوستد الکترونیک سهام می باشد که با توجه به فعالیت روبه گسترش بورس در کشورمان بسیار حائز اهمیت میباشد.
دادوستد الکترونیکی سهام در ایران در تاریخ ۲۴/۹/۸۲ توسط بانک توسعه صادرات به اجرا در آمد.
مراحل خرید و فروش اینترنتی سهام در بانک توسعه صادرا ت شامل افتتاح حساب نزد هر یک از شعب بانک توسعه صادرات ایران، دریافت کدشناسایی و کلمه عبور از شعبه مربوطه و سپس اقدام از طریق سایب اینترنتی است.
عملیات خرید می تواند کاملاً غیر حضوری انجام گیرد و کارگزار پس از انجام عملیات درخواست شده توسط مشتری اطلاعیه الکترونیکی خرید را به آدرس پست الکترونیکی خریدار ارسال می کند.
برای فروش نیز در صورتی که برگه های سهام نزد کارگزار مربوط باشد وی می تواند با مراجعه به سایت www.wdbi.ir درخواست فروش را برای کارگزار ارسال نماید. بر این اساس کارگزار پس از دریافت درخواست مربوط به فروش سهام مورد نظر اقدام می نماید.
برای این منظور متقاضی، فرم الکترونیکی فروش سهام را پر کرده و درخواست خود را از طریق اینترنت ارسال می نماید. کارگزار پس از فروش سهام مبلغ مربوط را به شماره حساب اعلام شده توسط مشتری واریز می نماید و اعلامیه فروش سهام به طور خودکار به آدرس پست الکترویکی متقاضی ارسال می شود.
بحث امنیت اطلاعات در دادوستد الکترونیکی سهام بسیار حائز اهمیت است و سهامداران همواره در مورد حفظ اطلاعات محرمانه خود در زمینه دادوستد نگرانی دارند. در ایران بانک توسعه صادرات با بهره گیری از گواهینامه دیجیتال بین المللی، کانال اطلاعات مشتریان را از طریق رمز کردن، تصدیق اصالت و کدهای تصدیق پیام حفظ می کند و لذا مشتریان می توانند، براحتی با برقرارری «ارتباط امن» و اطمینان از حفظ محرمانه بودن اطلاعات خود، از خدمات الکترونیکی بانک توسعه صادرات ایران، استفاده نمایند.
در بحث دادو سند الکترونیک مباحث زیر بسیار حائز اهمیت است:
- ارتباط امن - محافظت از اطلاعات محرمانه - تعیین هویت و تصدیق اصالت موفقیت آمیز - ایجاد زیر ساختهای امنیتی
پروتکل ssl جهت ایجاد امنیت و محرمانه بودن اطلاعات بر روی اینترنت توسعه یافته است. این پروتکل که از تأیید هویت سمت سرویس دهنده و سرویس گیرنده پشتیبانی می کند، امنیت و تمامیت کانال انتقال را با بهره گرفتن از رمز کردن ، تصدیق اصالت و کدهای تصدیق پیام حفظ می کند هنگامی که مشتری بخواهد از طریق وب سایت بانک دادوستد سهام را انجام دهد، نام کاربری و کلمه عبور او از طریق اینترنت و با بهره گرفتن از تکنولوژی SSL به سایت بانک ارسال می شود، پروتکل SSL قبل از اینکه اطلاعات شخصی مشتری از کامپیوتر او خارج شود آنها را رمز نگاری کرده تا این اطمینان برای مشتری حاصل شود که هنگام ارسال و دریافت اطلاعات هیچ شخص دیگری نمی تواند اطلاعات را خوانده ویا آنها را تغییر دهد.
۳-راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات دربازار بورس ایران
نوپا بودن صنعت فناوری اطلاعات در ایران و وجود پتانسیل بسیار بالا از متخصصان و همچنین سازمانها و موسسات بزرگ اقتصادی در کشور زمینه مناسبی را برای توجه جدی به توسعه تخصص ها و زیر ساختهای فناوری اطلاعات فراهم کرده است.
با توجه به این موضوع که امروزه سلامت اقتصادی ملتها دارای ارتباط مستقیمی با سطح مهارتهای آنها در فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می شود لذا بجاست که برای گسترش بسته های علمی و تحقیقاتی زمینه های فکری و فرهنگی توسعه فناوری اطلاعات را فراهم کنیم . توسعه زیر ساختهای فناوری اطلاعات امری است که به مرور به وقوع خواهد پیوست و دراین میان مسائلی چون توسعه آموزشی و توسعه فرهنگی که هر دو از لوازم جوامع دانش مدار هستند جای توجه و تعمق بسیار دارند. فناوری اطلاعات بعنوان دانش و بعنوان صنعت از درجه کارآفرینی بالایی برخوردار است و در نتیجه بهره گیری مناسب و توسعه مدیریت شده آن در ایران می تواند اثرات سودمندی در پیکره اقتصادی کشور ما داشته باشد.
بحث فرهنگ سازی در زمینه آشنایی سهامداران با روش های نوین دادوستد(دادوستد الکترونیک) جایگاهی ویژه دارد و بکارگیری و توجه به این روشها امری اجتناب ناپذیر و درخور توجه در جهت توسعه بازار سرمایه می باشد و این امکان پذیر نیست مگر با گسترش فرهنگ دادو ستد اینترنتی و اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاران در رابطه با امنیت اطلاعات و اموالشان.
در این راستا بدون تردید اعمال هر گونه تغییر و نوآوری در روشها و مکانیزمهای اجرایی و عرضه خدمات جدید در بورس تهران مستلزم انجام بررسی های دقیق کارشناسانه می باشد لکن با توجه به مشاهدات و مقایسه اجمالی بین روش های دادوستد سهام در بورس تهران و بورسهای خارجی پیشنهاد می شود با توجه به نقش حساس و تعیین کننده موسسات کارگزاری در بازارهای سرمایه و خدمات عدیدده و ارزنده ای که این گونه موسسات می توانند ارائه نمایند ضرورت دارد اقدامات جدی و پیگیر در جهت ایجاد و حمایت از این گونه مؤسسات در جهت کامپیوتریزه (رایانه ای) کردن سیستمهای معاملات و الکترونیکی کردن کلیه فرآیندهای دادوستد بعمل آید چرا که با بررسی موردی بورس های دنیا این نکته بر می آید که اگر چه ایران در زمینه خرید و فروش سهام از طرق اینترنت گامهایی را برداشته است اما قسمت اعظم انجام معاملات ما دستی می باشد در صورتی که امروزه خارج از بحث خرید و فروش از طریق اینترنت کلیه سیستمهای معاملاتی نیز رایانه ای می باشد . در این راستا بحث مدیران مجرب جایگاه ویژه ای دارد . در زمینه مدیریت تردیدی نیست که از نیروهای با تجربه و ارزنده ای برخورداریم لیکن با توجه به سرعت رشد اقتصادی کشور در بخش عمومی و خصوصی و ورود به زمینه های برخوردار از تکنولوژی بروز و ضرورت رقابت در صحنه جهانی قطعاً با مشکل مدیریت روبرو هستیم. هر چند سرمایه گذاری نسبتاً بالایی ظرف سالهای اخیر در آموزش مدیران شده است لیکن پرورش مدیر امری تدریجی – تکاملی است و با شرکت در یک دوره دو ساله و چند سمینار و با مطالعه چند کتاب و نشریه نمی توان این شکاف را پر کرد.
در زمینه رشد روش های نوین در بازار سرمایه ایران نیز ما قطعاً به مدیرانی روشنی فکر و آشنا با فناوری روز و مباحث تکنولوژی اطلاعات نیاز مندیم . چه خوب است به موازات مدیران ارشد سازمان بورس با تخصصهای بازرگانی اقتصاد و حسابداری مدیران فناوری اطلاعات نیز فعالیت داشته باشند، جایگاهی که تا به امروز در این سازمان نادیده انگاشته شده است..
همچنین لازم است در زمینه خرید و فروش الکترونیکی سهام با ایجاد واحدی تحت عنوان اطلاعات رسانی در رابطه با خرید و فروش الکترونیک سهام برای ارائه اطلاعات صحیح و به روز به سرمایه گذاران، فرهنگ سازی لازم صورت گیرد در ضمن اطمینان بخشی به سرمایه گذاران و سهامداران با تبعیت از استانداردهای روز،امنیت اطلاعات، حفظ هویت و مشخصات خریداران و تشریح سیستمهای امنیتی بکار رفته در سیستم معاملات می تواند در تشویق سهامداران به استفاده از داد و ستد الکترونیکی سهام موثر است.
۴- اشکالات بازار معاملات آنلاین(داد وستد الکترونیک سهام)
اگر چه سرمایه گذاران می توانند بر نوسان قیمت ها فایق آمده و با پرداخت کارمزدی اندک به کارگزار و انتخاب قیمتهای بهتر هزینه های خود را به حداقل برسانند. اما مشکل اجتناب ناپذیر نقد شوندگی گریبان خیلی از آنها را خواهد گرفت. وقتی مشتری سفارشی صادر می کند، خواستار یک معامله نقدی دو طرفه است و سهام خود را به مزایده می گذارد مسلماً به دنبال پاسخ نیز می باشد حال اگر پاسخی در کار نباشد معامله ای نیز صورت نخواهد گرفت. در چنین شرایطی دارایی های سرمایه گذار قابل نقد شوندگی نیست، بلکه عدم توازن عرضه – تقاضا به مرور زمان می تواند بی ثباتی شدیدی در قیمت سهام بوجود آورد. هر چه میزان نقد شوندگی یک بازار در قیاس با بازارهای سنتی بیشتر باشد سرمایه گذاران بیشتری نیز جذب آن بازار خواهند شد و بالعکس نقد شوندگی پایین موجب گریز سرمایه گذاران خواهد شد. ادعای طرفداران بازار متمرکز(سنتی) که نقد شوندگی بیشتر یک بازار را دلیل جذابیت آن می دانند، ممکن است پیشرفتهای فن آوری و مقرون به صرفه بودن آشکار آن را در بازار سرمایه الکترونیکی تحت الشعاع قرار دهد.
در بازارهای سنتی، مشکل نقد شوندگی بوسیله کارشناسانی که نقش بازار ساز را در این بازار ایفا می کنند، حل می شود قاعده اصلی تعیین کننده در عملکرد کارشناس، تعهد جبران می باشد. بر اساس این قاعده کارشناس موظف است در مواقعی که سفارشات مشتریان نمی تواند نقد شوندگی کافی را ایجاد کند یا سفارشات با یکدیگر همخوان نمی باشد، قیمت عرضه و تقاضا ارائه کند. بازار ساز زمانی موظف به خریدن سهام است که عدم توازن به نفع طرف فروش باشد و زمانی موظف به فروش سهام است که عدم توازن به نفع طرف خرید باشد. نوسان تعیین شده توسط بازار ساز را می توان کارمزد وی برای این خدمات به شمار آورد. در حقیقت، عملکرد بازار ساز موجب حفظ ثبات نسبی در قیمت های سهام می شود. طرفداران بورس الکترونیک و واسطه زدایی براین باورند که چنین خدماتی غیر ضروری میباشد. در مقابل حامیان سیستم بازار سازی معتقدند که بازار ساز با اتخاذ نقد شوندگی در قبال دریافت کارمزدی کمتر از ارزش واقعی ایجاد شده کیفیت بازار را ارتقا می دهد.
تحقق بازار الکترونیک منوط به رفع تردیدهای عمومی سرمایه گذاران در خصوص معامله آنلاین است . کلاهبرداری مشتریان ، جعل هویت، فساد پرونده ای و سرقت ، جملگی ترسهای منطقی و مشروع علاقمندان معامله الکترونیک می باشد. در کارگزاریهای سنتی ارباب رجوع خواسته خود را به دقت برای کارگزار تشریح می کند . لیکن با توجه به حذف عامل انسانی در کارگزاریها و بازارهای الکترونیک، ناامنی ها افزایش می یابد. البته پیشرفتهای چشمگیر در تجارت الکترونیک و افزایش حجم فروشهای اینترنتی طی سالهای گذشته تا اندازه زیادی از این نگرانیها کاسته است.[۳۶]نقایص فنی ازدیگر اشکالات جدی بازارهای الکترونیک می باشد که می توانداعتماد سرمایه گذار را نسبت به این بازار از بین ببرد. مثلاً نقص فنی در کارگزاری الکترونیک باعث می شود که مشتریان از اجرا یا عدم اجرای معاملات اوراق بهادارخود بی خبر بمانند
بورس لندن:
سیستم جدید بورس لندن رایانه ای است و این سیستم از سال ۱۹۷۹ به این شیوه در آمده است.
این سیستم مبتنی بر ۲ پایه است: ۱- خزانه مرکزی بورس۲- شرکت رایانه ای اوراق بهادار
در خزانه وجوه نقد و اوراق بهادار مؤسسات کارگزاری نگهداری می شود در شرکت رایانه ای که به نوعی محل تهاتر است تمام معاملات انجام شد ه در بورس پایاپای می شود یعنی معاملات سهام بوسیله این مرکز تسویه می شود.
مشتریان ابتدا یک حساب جدید به نام خود در شرکت سیستم رایانه ای بورس باز می کنند و سپس از کارگزار خود می خواهد سفارش او را اجرا کند. سفارش وارد رایانه می شود و به اطلاع نماینده کارگزار در تالار بورس می رسد و پس از انجام معامله مراتب به اطلاع واحد سفارش می رسد. تمام مراحل فوق ظرف چند ساعت انجام می شود.
گفتار سوم- اهلیت متعاملین
یکی از شرایط عمومی وقوع عقد داشتن اهلیت برای طرفین عقد است که این شرط را در مورد انتقال و واگذاری سهام بررسی می کنیم.
الف- اشخاص حقوقی :
اشخاص حقوقی می توانند از کلیه حقوق و تعهدات به استثنای آنهایی که خاص انسان هستند برخوردار شوند. تملک سهام و نقل و انتقال آن از حقوق خاص انسان نیست پس اشخاص حقوقی نیز می توانند این اعمال را انجام دهند. البته این حق بایستی بر اساس اساسنامه شرکت به آن داده شده باشد که در اینصورت اعمال مذکور توسط مقام ذیصلاح شرکت انجام خواهد شد.
در حقوق انگلیس نیز اگر در شرکتنامه این حق به شرکت داده شده باشد شخص حقیقی می تواند مبادرت به خرید سهام شرکت دیگر غیر از شرکت مادر خودنماید. چون خرید سهام شرکت مادر نوعی خرید سهام شرکت توسط همان شرکت می باشد.
ب) اشخاص حقیقی
اشخاص حقیقی حتی محجورین می توانند البته توسط نمایندگان قانونی اقدام به خرید سهام نمایند و اعمال حق و تکلیف این گونه اشخاص توسط نماینده قانونی شان انجام می شود. طبق ماده ۱۲۱۲ ق.م اگر انتقال دهنده بصورت غیر معوض سهام خود را حتی به صغیر ممیز و سفیه منتقل نماید حتی نیازمند مداخله نماینده قانونی نیز نیست.
در حقوق انگلیس این اساسنامه شرکت است که تعیین می کند آیا صغار می توانند بدون مداخله نماینده قانونی خود طرف انتقال یا پذیره نویسی سهام قرار گیرند. اگر اساسنامه این امر را منع کرده باشد این انتقال بنا به درخواست شرکت توسط دادگاه ابطال می شود.
این وضعیت یعنی قابلیت ابطال انتقال سهام حتی با وجود تجویز انتقال سهام به صغار در اساسنامه در مورد سهامی که مبلغ اسمی آن کاملاً پرداخت نشده است ، وجود دارد.
ج) بیگانگان[۳۷]
ماده ۹۶۱ ق. م ایران محدودیتهای اهلیت تمتع برای اتباع خارجه را پیش بینی نموده است که این محدودیتها شامل تملک سهام شرکتهای ایرانی نیست پس اتباع خارجه نیز همانند اتباع ایران می توانند سهام تملک نمایند مثلاً در بند ۱ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱/۹/۸۴ مجلس شورای اسلامی، یکی از وظایف شورای بورس اعطای مجوز به بورس جهت معاملات اشخاص خارجی در بورس اعلام شده است. البته در این راه محدودیتهایی از لحاظ میزان سهام قابل تملک توسط بیگانگان در شرکتهای ایرانی پیش بینی شده است که مهم ترین آنها اصل ۸۱ قانون اساسی است که تملک بیش از ۴۹% سهام شرکتهای ایرانی توسط خارجیان بوسیله اساسنامه شرکت ها را ممنوع نموده است.
د- خرید سهام توسط خود شرکت
بموجب ماده ۱۹۸ ل.ا.ق.ت خرید سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع است. حقوقدانان [۳۸] علت این ممنوعیت را لزوم ثبات سرمایه شرکت و حفظ وثیقه طلبکاران می دانند [۳۹] زیرا خرید سهام توسط همان شرکت منجر به کاهش سرمایه شرکت است که این امر یعنی کاهش سرمایه شرکت بایستی با تشریفات خاصی انجام گیرد نه از طریق ساده ای مثل خرید سهام شرکت توسط همان شرکت.
بعضی حقوقدانان خرید سهام شرکت توسط همان شرکت از محل منافع و ذخیره شرکت به منظور تقویت ارزش سهام شرکت و فروش مجدد آن را صحیح می دانند(منصور صفری، حقوق بازرگانی ،ص۳۰۱)
عده ای نیز این امر را پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر کاهش سرمایه صحیح دانسته اند (عبدالحمید اعظمی زنگنه، حقوق بازرگانی، ص۱۳۹) در مواد ۶۵ و۲۶۲ ل.ا.ق.ت نیز به کاهش سرمایه از طریق بازخرید سهام اشاره شده است. اما مکانیسم این امر پیش بینی نشده است به همین دلیل بعضی حقوقدانان حکم ماده ۱۹۸ را مجری دانسته و کاهش سرمایه از طریق خرید سهام توسط شرکت را ممنوع دانسته اند زیرا وثیقه طلب طلبکاران را تضعیف می نماید .[۴۰]
البته در خصوص ضمانت اجرای ماده ۱۹۸ ق.ت نظرات مختلفی عنوان شده است. عده ای نهی قانونگذار را دلالت بر فساد معامله می دانند [۴۱]. عده ای دیگر نهی قانونگذار را مستوجب تحریم عمل حقوقی و لزوم مجازات دانسته اند. استادکاتوزیان معتقدند که در غالب موارد نتیجه نهی، بطلان یا عدم نفوذ است. البته تشخیص بطلان یا عدم نفوذ بسته به هدف مقنن دارد.
هرگاه نهی مقنن ناظر به ارکان عقد و شرایط اساسی صحت معامله باشد قرینه ای بر فساد معامله است و اگر نهی با اشخاص معین یا موضوع و جهت خاصی صورت گیرد اصل بطلان یا عدم نفوذ است.[۴۲]
در مورد ضمانت اجرای ماده ۱۹۸ یکی از دو حالت صحت یا بطلان است و غیر نافذ در این مورد مصداق ندارد زیرا معلوم نیست چه کسانی به عنوان ذینفع حق رد یا تنفیذ خرید سهام توسط شرکت را دارا هستند.
با توجه به ماده ۱۸۹ ل.ا.ق.ت که کاهش اختیاری سرمایه را تنها از طریق کاهش بهای اسمی تجویز نموده است و به کاهش سرمایه از طریق بازخرید اشاره ننموده است و همچنین ترتیب بیان مواد ۶۵و۲۶۲ که در بخش مربوط به اوراق قرضه و مقررات جزایی لایحه اصلاح قانون تجارت آمده اند موید چنین عملی (ضمانت اجرای ماده ۱۹۸)می باشد.
در حقوق انگلیس بر اساس پرونده Trevor علیه whitworth در سال ۱۸۸۷ تملک سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع می باشد که علت آن اصل ثبات سرمایه شرکت وحفظ حقوق طلبکاران و اشخاص ثالث که با شرکت معامله می کنند می باشد.
در حقوق آمریکا خرید سهام شرکت توسط همان شرکت نوعی تقلب نسبت به طلبکاران شرکت تلقی گردیده است.البته در حقوق انگلیس استثنائاتی به قاعده ممنوعیت مذکور وجود دارد:۱-اعراض از سهامی که مبلغ اسمی آن کاملاً پرداخت شده باشد و شرکت نیز هیچ عوضی از دارایی شرکت نپردازد.
۲- باز خرید سهام[۴۳] که با خرید سهام[۴۴] متفاوت است و شرایط بازخرید هنگام صدور سهام در اساسنامه مقرر می گردد۳- تحصیل سهام بموجب کاهش رسمی سرمایه که مورد تأیید دادگاه قرار گرفته ،خرید سهام تلقی نگردیده است.۴- ضبط سهام بد لیل عدم پرداخت مبلغ اسمی آن تملک توسط شرکت تلقی نمی شود۵- هبه (Gift) سهام به شرکت توسط سهامدار – الزام شرکت به خرید سهام توسط دادگاه که پس از شکایت سهامدار از رفتار شرکت علیه خود، دادگاه شرکت را مجبور به خرید سهام شاکی می کند.
گفتار چهارم- موضوع انتقال(مورد معامله)
در انتقال سهام چه بصورت قراردادی یا قهری، معوض یا غیر معوض موضوع اصلی انتقال، سهم به مفهوم حقوقی آنست. در انتقال معوض سهام، سهم و حقوق و تعهدات آن به منتقل الیه انتقال می یابد و در عوض ارزش پولی سهم به انتقال دهنده تملک می شود. اینک سهم بعنوان موضوع انتقال ، قیمت سهام نیز به عنوان عوض و همچنین حقوق ناشی از سهم به عنوان موضوع بعضی از معاملات بحث می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پروژه های پژوهشی درباره بررسی اثر مایع یونی (۱-هگزادسیل-۳-متیل ...دانلود فایل پایان نامه : دانلود پایان نامه با موضوع بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مصرف‌کننده ... »
 
مداحی های محرم