وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد سعید حسین پور- ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

البته محققان مکتب خلاقیت که در مورد صادرات به تحقیق پرداخته بودند میان عوامل خارجی موثر بر شروع صادرات و متغیرهای داخلی (شرکت) که می توانند توضیح مهمی برای درک فرایند تصمیم به شروع صادرات باشند، تمیز قائل شدند. این محققان عنوان کردند که صادرات بخشی از یک تعهد داخلی شرکت در رابطه با انجام هر گونه فعالیت است یعنی اینکه این محققان به طور کلی رخدادهای مربوط به شرکت را به عوامل داخلی آن منسوب می دانستند. (مورگان[۴۲] ۱۹۹۷ به نقل از ناطق و نیاکان ، ۱۳۸۸: ۴۵)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

همچنین «لئونیداس لئونیدو» در تحقیق خود در مورد «محرک های صادراتی ازدیدگاه غیرصادرکنندگان» نشان داد که فاکتورهای کلیدی موثر بر شروع صادرات عواملی هستند که ماهیت خارجی و تاثیرگذار دارند و نه داخلی و انفعالی، همچون دریافت سفارش های ناخواسته که مهمترین و تأثیرگذارترین عامل در تحریک شرکتها به آغاز فعالیت های صادراتی است. از دیدگاه او دومین و سومین عوامل مهم عبارتند از موجود بودن ظرفیت مازاد تولید در سازمان و نیز وجود فرصت های محدود تجاری در بازارهای داخلی. (یانگ ۱۹۹۵ به نقل از ناطق و نیاکان ، ۱۳۸۸: ۴۵)
آنچه می توان عنوان کرد این است که شرکت ها به دلایل مختلف داخلی و یا خارجی اقدام به شروع صادرات می کنند. اما آنچه در مسیر توسعه صادرات اولویت بیشتری دارد، تداوم صادرات یا به عبارت دیگر تعهد به صادرات در میان شرکتها می باشد. این موضوع در برگیرنده عوامل زیادی است که شامل مشکلات و محدودیتهای صادراتی و عوامل تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی می باشد.
۲-۱۱-پیشینه تحقیق
عنوان تحقیق محمد حسین عبداللهی حجت‌آبادی «عوامل موثر بر بهبود مدیریت (مدیران عملیاتی)» می باشد که در موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت در سال ، ۱۳۸۳ انجام شده است. پژوهشگر در این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل فوق بوده از این طریق به اثربخشی بیشتر مدیران در وظایف سازمانی خود کمک نمایند. سئوالهای تحقیق در برگیرنده پنج عامل سبک مدیریت، طرح ریزی و برنامه ریزی،‌ اطلاعات و ارتباط، مدیریت زمان و تفویض اختیار بوده که از مطالعه پایه های نظری این عامل بدست آمده است.
«بررسی بهینه‌سازی عوامل موثر در بهبود مدیریت صنعت شیر درایران» عنوان تحقیق است که توسط علی طاهرخانی، در سال ۱۳۷۵ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده است.
اهداف این تحقیق عبارتند از :۱- بررسی نظام اداری ومدیریتی حاکم برتولید درصنعت شیر و ارائه راه حل مناسب و توصیه در بکارگیری ازآن.۲-روش بکارگیری مکانیزه در تولید با توجه به فرهنگ ملی و امکانات موجود تاکید می شود. نتایج نشان دادند که رابطه معنی داری بین مدیریت تولید و بهره برداری و با مدیریت سیستم اداری و تخصصی صنعت شیر موجود است.
تحقیق دیگری توسط پرویز احمدی با عنوان «طراحی مدل بهبود بهره وری نیروی انسانی با نگرش مدیریت بهره وری» این پژوهش با هدف شناسایی و ارائه الگوی بهبود بهره وری نیروی انسانی تدوین گشته است .برای این منظور فرضیه های پژوهش در یک چارچوب نظری که منتج از بررسی ادبیات مدیریت بهره وری و بهره وری منابع انسانی است تدوین گردید.براین اساس مولفه های مختلف مدل بهره وری نیروی انسانی از ابعاد انگیزشی ، رقابت ، خلاقیت و نوآوری ، سبک رهبری ، آموزش کاربردی و عمومی ، جنسیت ، تجربه در شغل کنونی ، تجربه در مشاغل مختلف و امتیاز بهره وری نیروی انسانی بیان شده اند.جهت سنجش مولفه های انگیزش ، رقابت ، خلاقیت و نوآوری سبک رهبری و آموزش پرسشنامه توزیع شده است که از طریق آن جنسیت ، تجربه در شغل کنونی و تجربه در سایرمشاغل نیز بدست آمده است.همچنین امتیاز بهره وری نیروی انسانی از طریق امتیاز مکتسبه که حاصل متغیرهای متنوعی در رابطه با بهره وری نیروی انسانی بوده در نظر گرفته شده است.این تحلیل ها از جنبه های مختلف بوده و در آنها اختلاف بین وضع موجود مولفه ها ( یعنی ادراک کارکنان از این مولفه ها) و وضع مطلوب (یعنی انتظار کارکنان از این مولفه ها) بررسی شده است.
علی‌اکبر جعفری (۱۳۷۶) نیز در پایان نامه ای با عنوان «نقش آموزش در افزایش کارائی مدیران» ضمن برشمردن اهمیت نیروی انسانی در موفقیت شرکتها، کوشش نموده است تا در جهت شناخت نارسائی‌ها و موانع موجود در راه آموزش و ارتقاء علمی کارکنان و مدیران در شرکت‌های دولتی و بخصوص در شرکت‌های وابسته به وزارت جهادسازندگی و تبیین ضرورت آموزش کارکنان، گام بردارد. این تحقیق به این نتیجه رسیده است که آموزش در افزایش کارایی ، ارتقای مهارت و خلاقیت و نوآوری مدیران تاثیر مثبت دارد.
منصور توکلی نیا (۱۳۷۹) تحقیق با عنوان «بررسی میزان آشنایی مدیران سازمانهای دولتی استان قم با مهارتهای سرپرستی و مدیریت و نقش آن در کارآیی سازمان» انجام داده است. در این تحقیق اشاره شده است که مدیران به منظور انجام بهینه وظایف خود بایستی واجد پاره ای از مهارتها باشند که در این تحقیق با استناد به ادبیات مدیریتی، شش مهارت فنی، انسانی، ادراکی، طراحی، تشخیص و مهارت رایانه ای ملاک و پایه مطالعه قرار گرفته است و این مهارتها در سه سطح عالی، میانی، و اجرایی مدیریت مورد کنکاش واقع شده و پس از آن ارتباط و تاثیر وجود و یا فقدان این مهارتها بر کارآیی سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. ۲۰۱ نفر مدیر در سطوح مختلف و ۳۰۸ نفر کارمند در قالب پرسشنامه استاندارد تهیه شده در ارتباط با تحقیق مورد پرسش واقع شدند. پس از انجام محاسبات آماری مشخص شد که میزان مهارتهای گوناگون مطرح شده در سطوح مختلف مدیریتی کمتر از ۵۰ ردصد بوده و کارآیی سازمانها نیز کمتر از ۵۰ درصد می باشد. همچنین نتایج بدست آمده نشان دادند که ۱- مدیران سازمانهای دولتی استان قم واجد مهارتهای مدیریتی نیستند.۲- میزان کارآیی سازمانهای دولتی استان پایین می باشد.۳- رابطه مستقیمی بین مهارتهای مدیریتی در مدیران استان قم و کارآیی سازمانهای آنها وجود دارد.۴- هر چه سطح مهارتهای مدیریتی در مدیران استان افزایش یابد، میزان کارآیی سازمانهای ایشان نیز افزایش می یابد.
اصغر شجاع زاده (۱۳۸۱) عنوان پایان نامه خود را «بررسی میزان آشنایی مدیران آموزشی با دانش مدیریت و رابطه آن با اثربخشی آنان در شهرستان فسا» انتخاب کرده است. روش این تحقیق بصورت همبستگی و جامعه اماری این پژوهش ۳۷۱ نفر از مدیران مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان فسا بوده است. نتایج حاصل شده نشان داد که ۱-بین میزان آشنایی مدیران با دانش مدیریت و اثر بخشی برنامه های آنان رابطه معنی داری وجود ندارد. ۲-بین میزان آشنایی مدیران با دانش مدیریت و اثر بخشی تصمیمات آنان رابطه معنی داری وجود ندارد. ۳-بین میزان آشنایی مدیران با دانش مدیریت و اثر بخشی ارتباطات آنان رابطه معنی داری وجود ندارد. ۴-بین میزان آشنایی مدیران با دانش مدیریت و اثر بخشی رهبری آنان رابطه معنی داری وجود ندارد.
مهدی فدایی (۱۳۸۳) نیز در پایان نامه خود با عنوان «بررسی میزان آشنایی و بکارگیری مدیران صنایع تولیدی با فنون علم مدیریت (مورد مطالعه: صنایع تولیدی تهران) » با انتخاب برخی از مشهورترین و پرکاربرد ترین تکنیکهای علم مدیریت پرسشنامه ای را جهت سنجش میزان آشنایی و بکارگیری آن فنون توسط مدیران صنایع تولیدی در اختیار ایشان قرار داده است. همچنین دلایل عدم بکارگیری این فنون پرسیده شده است. نتایج بررسی نشان داد که بیشترین آشنایی مدیران با تکنیکهای برنامه ریزی توید، کنترل کیفیت اماری برنامه ریزی مواد و مدیریت پروژه بوده است. همچنین مشخص گردید که تکنیکهای برنامه ریزی تولید، کنترل کیفیت ماری ، برنامه ریزی مواد و مدیریت پروژه بترتیب بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی داشته اند. همچنین نتایج نشان دادند که بین دسترسی به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در محیط کار و آشنایی و بکارگیری از فنون علم مدیریت رابطه معنی داری وجود دارد.
عبدالرضا میری (۱۳۷۵) در پایان نامه خود بر صنایع کوچک تمرکز کرده است. در این پایان نامه بر شناسایی و تعیین عوامل موثر بر بهبود کارآیی برنامه ریزی بازاریابی ، به منظور سامان دهی و رونق و رشد صنایع کوچک ایران تاکید شده است. این تحقیق ۵۰ واحد کوچک صنایع تولیدی تحت پوشش وزارت صنایع، صنعت برق و الکترونیک در سطح شهرستان تهران را شامل می شود و بر اساس روش کتابخانه ای و پژوهش میدانی به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شده است.
فرضیات تحقیق شامل دو مورد بوده است: - عدم توجه کافی به شیوه های بازاریابی استراتژیک یکی از عوامل موثر بر ناموفق بودن صنایع کوچک در ایران است. ۲- نوسانات مداوم بازار یکی از مهمترین عوامل موثر در فعالیتهای تولید و فروش صنایع کوچک ایران به شمار می آید.
نتایج نشان داد که بطور کلی مدیران صنایع کوچک، اعتقادی به استفاده از تجزیه و تحلیل محیطی در برنامه ریزی بازاریابی موسسه ندارند. به علاوه آزمون فرضیه ۲ نشان داد که از نظر مدیران صنایع کوچک چه عواملی از محیطی (نوسانات محیطی) بویژه در صنعت برق و الکترونیک در درجه اول اهمیت قرار دارند و بر برنامه ریزی بازاریابی موسسه آنها اثر دارد که به ترتیب بخشهای سیاسی، اقتصادی، عرضه کنندگان و دولت، مهمترین عوامل هستند.
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱-روش تحقیق
تحقیق را به عنوان کوششی منظم جهت فراهم نمودن پاسخ‌ یا پاسخهایی به سؤالات مورد نظر تعریف کرده‌‌اند. هدف اصلی هر تحقیق حل یک مشکل یا پاسخگویی به یک سؤال و یا دست‌یابی به روابط بین متغیرهاست.
بطور خلاصه هر تحقیق را بر اساس هدف یا قصدی که دنبال می‌کند می‌توان به سه دسته زیر نیز تقسیم نمود.
۱- تحقیق بنیادی[۴۳]:
هدف این نوع تحقیق ایجاد نظریه از طریق کشف اصول یا قواعد کلی است و توجهی به کاربرد عملی یافته ندارد. نتایج این گونه تحقیق اغلب مجرد و کلی هستند. بیشتر تحقیقات در زمینه یادگیری از این نوعند.
۲- تحقیق کاربردی[۴۴]:
هدف این نوع تحقیق آزمون مفاهیم نظری در موقعیتهای مسائل واقعی زندگی و حل مشکلات ملموس است و نتایج این تحقیق عینی و مشخص می‌باشد تحقیقات آموزشی در حالت کلی کاربردی می‌باشند.
۳- تحقیق عملی[۴۵]:
هدف این نوع تحقیق بر کاربرد فوری متمرکز است و به ایجاد نظریه یا کاربرد عمومی یافته‌ها توجهی ندارد. تأکید آن بر حل مشکلات فوری و موقعیتهای محلی می‌باشد. تحقیقات آموزشی محلی و منطقه‌ای از این نوع می‌باشند.
از این جهت تحقیق (هدف) حاضر از نوع تحقیق کاربردی می باشد.
از میان روش های مختلف در تحقیقات اجتماعی از روش توصیفی- پیمایشی در این تحقیق استفاده شده است.در این روش از گروه های معینی از افراد خواسته می شود که به تعدادی پرسش که برای همه افراد یکسان است پاسخ دهند و پرسشنامه بعد از طی مرحله مقدماتی به صورت پرسشنامه نهایی در اختیارپاسخگویان قرار گرفته و داده های به دست آمده مجموعه اطلاعات تحقیق را شامل می شود.(بیکر،۱۳۸۱: ۱۹۶)
با بررسی جامعه آماری اقدام به نمونه گیری از آن نموده و با فنون آماری مربوط به هر متغیری به توصیف و تبیین و سنجش داده های جمع آوری شده پرداخته می شود از این طریق می توان فرضیات را مورد بررسی قرار داده و به پیوستگی و همبستگی میان آنها پی برد.
۳-۲-جامعه آماری
جامعه آماری مجموعه ای از افرادی هستند که یک یا چند صفت مشترک دارند. (ساعی،۱۳۸۱ :۳۶)صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع است.
جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارشناسان و مدیران ارشد شرکت پارس حیات می باشد.
۳-۳-حجم نمونه و روش نمونه گیری
برای مطالعه یک جامعه لازم نیست که همه آن مشاهده شود بلکه در اغلب موارد مشاهده جزیی از آن کافی است به تعبیر دیگر در بیشتر تحقیقات، مشاهده نمونه ای محقق را به مقصود می رساند. هدف اصلی از نمونه گیری بدست آوردن نمونه ای است که معرف و نماینده مناسبی برای جامعه باشد. محقق آشنا با نمونه گیری و طرحهای نمونه ای قادر است نمونه را چنان برگزیند که معرف جامعه باشد از این رو می توان گفت نمونه گیری به روش هایی اطلاق می شود که در تحقیقات اجتماعی برای انتخاب افراد یا واحدهای تحلیل بکار می رود و در تحقیقات پیمایشی، نمونه گیری عبارتست از روشی که از طریق آن پاسخگویان برای تحلیل انتخاب می شوند.
بدلیل محدود بودن جامعه آماری از شیوه تمام شماری برای انتخاب نمونه استفاده می شود. بدین ترتیب که از کلیه کارشناسان و مدیران ارشد پرسشنامه تکمیل خواهد شد.
۳-۴-ابزار گرد آوری اطلاعات
دراینتحقیقمابرایجمعآوریاطلاعاتهمازروشکتابخانهایوهمازروشمیدانیاستفادهکردهایم. ازروشکتابخانهایبااستفادهازابزارفیشبرداری, مراجعهبهاسنادومدارک ,سایتهاوکتابخانههابرایتهیهوتکمیلچارچوبنظری،طراحیمدلوارایهفرضیاتوطراحیپرسشنامهاستفادهشدهاستودربخشمیدانیبااستفادهازابزارپرسشنامهبرایآزمونفرضیاتبهرهگیریمیشود.
در تحقیقات میدانیمهمترین ابزار گرد اوری اطلاعات پرسشنامه می باشد.پرسشنامه شامل دسته ای از پرسش هاست که برطبق اصول خاصی تدوین گردیده است و به صورت کتبی به افراد ارائه می شود و پاسخگو بر اساس تشخیص خود، جواب ها رادر آن می نویسد. هدف از ارائه پرسشنامه کسب اطلاعات معین در مورد موضوعی مشخص است. بزرگ بودن گروه یا جامعه مورد مطالعه یکی از دلایل مهم برای استفاده از پرسش نامه است چه امکان مطالعه نمونه های بزرگ را فراهم می آورد. کیفیت تنظیم پرسشنامه دربدست آمدن اطلاعات صحیح و درست و قابل تعمیم بسیار با اهمیت است.
با توجه به مباحث نظری و سابقه پژوهشی موضوع، و با نظر اساتید راهنما و مشاور، پرسشنامه تحقیق حاضر از منابع معتبر برداشت شده و با بومی کردن سوالات آن و انطباق با شرایط ایران، پرسشنامه نهایی تدوین شده است.
بخش اول پرسشنامه مشتمل بر ۳ سوال درباره مشخصات عمومی جنسیت، تحصیلات و سمت سازمانی می باشد. در بخش دوم پرسشنامه ۳۴ گویه در رابطه با متغیرهای اصلی تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. پاسخگویان برای هر گویه طیفی پنجگزینه ای را پاسخ می دهند:
خیلی زیاد(۵) زیاد(۴) متوسط (۳) کم(۲) خیلی کم (۱)
جدول زیر گروه بندی سوالات و شماره مربوطه را در پرسشنامه مشخص می کند.
جدول ۳-۱: شاخصها و شماره گویه ها و منابع

ردیف شاخص تعداد گویه


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های پیشین در مورد بررسی نوع دوستی ...شناسایی عوامل موثر بر شیفتگی به برند (مورد ... »