وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

نرم‌افزار پلکسیس حاوی یک تولیدکننده شبکه است که به‌طور کاملاً خودکار شبکه‌بندی اجزای محدود را انجام می‌دهد. تولیدکننده شبکه احتیاج به یک پارامتر شبکه‌بندی عمومی دارد تا اندازه‌ی متوسط اجزا را نشان دهد. این پارامتر در نرم‌افزار پلکسیس از ابعاد هندسی بیرونی (، ، و ) طبق رابطه‌ی ‏۰ محاسبه می‌شود [۲۶].
(۳-۲)
درشتی کلی[۳۰] در پنج سطح طبقه‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از: خیلی درشت، درشت، متوسط، ریز و خیلی ریز. به‌عنوان پیش‌فرض، درشتی کلی در سطح درشت تنظیم می‌گردد. متوسط اندازه‌ی اجزا و تعداد اجزای ایجادشده به تنظیم درشتی کلی بستگی دارد.
جدول ۳-۱ : انواع شبکه‌بندی در نرم‌افزار پلکسیس [۲۶]

درشتی کلی تعداد حدودی اجزاء  
خیلی درشت ۵۰ ۲۵
درشت ۱۰۰ ۵۰
متوسط ۲۵۰ ۱۰۰
ریز ۵۰۰ ۲۰۰
خیلی ریز ۱۰۰۰ ۴۰۰

۳-۱-۴ مدل رفتاری
در پلاستیسیته خاک­ها، تعریف تابع تسلیم که بیانگر ارتباط بین متغیر تنش و متغیر کرنش خمیری را بیان کند، ضروری است. در اثر جریان خمیری، ماده افزایش کرنش خمیری معادل در سه جهت اصلی خواهد داد، حال اگر جهت بردار افزایش کرنش خمیری، هم‌جهت با بردار عمود بر رویه تسلیم باشد شرایط تعامد برقرارشده و به این وضعیت قانون جریان همراه گفته می‌شود و اگر جهت بردار افزایش کرنش خمیری بر سطح تسلیم عمود نباشد، قانون جریان ناهمراه برقرار خواهد بود. انتخاب مدل رفتاری مناسب برای مدل‌سازی مصالح در تحلیل­های عددی، یکی از مهم­­ترین عوامل تأثیرگذار بر نتایج خواهد بود. در ادامه، مبانی تئوری مدل رفتاری موهر – کولمب ارائه‌شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۱-۵ مدل موهر – کولمب
حالت پلاستیک با توسعه کرنش‌های برگشت‌ناپذیر همراه است؛ به‌عبارت‌دیگر برای ارزیابی رویداد حالت پلاستیک در محاسبات یا عدم رویداد آن‌یک تابع تسلیم،f، به‌عنوان یک تابع تنش و کرنش وارد می‌شود. یک تابع تسلیم اغلب به‌عنوان یک سطح در فضای تنش‌های اصلی ارائه می‌شود. مدل کاملاً پلاستیک[۳۱]، یک مدل اصلی با یک سطح تسلیم ثابت است، یعنی یک سطح تسلیم که کاملاً به‌وسیله پارامترهای مدل تعیین می‌شود و به‌وسیله کرنش‌های پلاستیک تغییر نمی‌کند. برای حالت‌های تنش ارائه‌شده به‌وسیله نقاط موجود در سطح تسلیم، رفتار کاملاً کِشسان است و تمام کرنش‌ها برگشت‌پذیرند.
اساس رفتار الاستوپلاستیک بر این است که کرنش‌ها و نرخ کرنش‌ها به یک بخش کِشسان و یک بخش پلاستیک تجزیه می‌شوند.رابطه (۳-۳)
قانون هوک برای مرتبط ساختن نرخ‌های تنش به نرخ‌های کرنش کِشسان به کار می‌رود. با جایگذاری معادله (۳-۳) در قانون هوک، داریم:رابطه (۳-۴)
بر طبق نظریه کلاسیک پلاستیسیته، نرخ‌های کرنش پلاستیک متناسب با مشتق تابع تسلیم نسبت به تنش‌ها است. این جمله به این معنی است که نرخ‌های کرنش پلاستیک به‌وسیله بردارهایی که به سطح تسلیم عمود هستند نشان داده می‌شوند. این فرم کلاسیک تئوری به پلاستیسیته متحد موسوم است. به‌هرحال برای توابع تسلیم موهر – کولمب، تئوری پلاستیسیته متحد منجر به پیشگویی اتساع می‌شود؛ بنابراین علاوه بر تابع تسلیم، یک تابع پتانسیل پلاستیک g معرفی‌شده است. مورد g≠f به حالت پلاستیسیته غیر متحد اشاره دارد. در کل، نرخ‌های کرنش پلاستیک به‌صورت رابطه (۳-۵) نوشته می‌شوند:
که در آن، λ ضریب پلاستیک است. برای رفتار کاملاً کِشسان، λ برابر صفر است، درحالی‌که در مورد رفتار پلاستیک، λ مثبت است.
شکل ۳-۴ : ایده اصلی یک مدل الاستیک کاملاً پلاستیک [۲۶].
روابط (۳-۶) و (۳-۷) برای به دست آوردن رابطه زیر بین نرخ‌های تنش مؤثر و نرخ‌های کرنش برای حالت الاستوپلاستیک به کار می‌روند.
که در آن،
نظریه پلاستیک به سطوح تسلیم صاف محدود می‌شود و کانتور تسلیم چند سطحی در مدل موهر – کولمب را پوشش نمی‌دهد. برای یک چنین سطح تسلیم، نظریه پلاستیک به‌وسیله کوییتر[۳۲] در سال ۱۹۶۰ توسعه داده شد و بقیه به محاسبه قله جریان شامل دو یا چند تابع پتانسیل پلاستیک پرداختند.رابطه (۳-۸)
به‌طور مشابه، چندین تابع تسلیم تقریباً مستقل (f1, f2,…) برای تعیین مقادیر ضرایب (λ۱, λ۲, …) استفاده می‌شوند. حالت تسلیم موهر – کولمب همان تعمیم قانون اصطکاک کولمب به حالت‌های عمومی تنش است. درواقع، این شرط تضمین می‌کند که قانون اصطکاک کولمب در هر سطح داخل المان مصالح برقرار است. حالت تسلیم کامل موهر – کولمب، هنگامی‌که برحسب تنش‌های اصلی فرمول‌بندی می‌شود، مرکب از شش تابع تسلیم است [۲۶].

شکل ۳-۵سطح تسلیم مدل موهر – کولمب در فضای تنش‌های اصلی (C=0) [۲۶].


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل پایان نامه با فرمت word : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی ...سایت دانلود پایان نامه : دانلود مطالب پژوهشی با موضوع تأثیر پیش تیمار بذر، نیتروکسین ... »
 
مداحی های محرم