وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سایت دانلود پایان نامه: پژوهش های پیشین درباره :ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

شکل ۲-۳ سه انتقال عمده سازمان‌ها را از سیستم جدید نشان می‌دهد. انتظاراتی که دست‌یابی به آن‌ ها چندان ساده به نظر نمی‌رسد. فقط ۵ درصد از سازمان‌ها ۱۰۰ درصد منافع مالی مورد انتظار خود را از سیستم ERP را محقق شده می‌بینند و حدود ۵۵ درصد سازمان‌ها فقط تا ۳۰ درصد و یا کمتر از این منافع را بدست می‌آورند و ۷۰ درصد استفاده‌ کنندگان از تامین‌کنندگان سطح یک حداکثر ۵۰ درصد منافع مورد انتظار خود را بدست می‌آورند.

شکل ۲-۴ منافع محقق شده مالی
بنا بر آنچه گفته شد سرمایه‌گذاری در بخش IT علیرغم وجود چشم‌انداز روشنی در آینده چندان هم کم‌خطر و ساده نیست. در دنیای رقابتی امروزه سرمایه‌گذاری مناسب در بخش فن‌آوری اطلاعات، مزیت رقابتی عملیاتی و بهره‌وری مناسبی برای سازمان‌ها در پی داشته است. سازمان‌ها در حدود ۲/۴ درصد از درآمد سالانه خود را در بخش سیستم‌های اطلاعاتی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند از طرفی متوسط هزینه پیاده‌سازی ERP برای سازمان‌های بزرگ در حدود ۲۴ میلیون دلار بوده است. دلایل این سرمایه‌گذاری فراوان را می‌توان در کسب اهدافی چون بهبود فرآیندهای کسب و کار، مدیریت بهتر مخارج فناوری اطلاعات، افزایش مسئولیت‌پذیری در برابر مشتریان و نیز بهبود استراتژی‌های کسب و کار ذکر کرد و. از این رو بررسی و ارائه راهکارهایی که بتواند تاثیر این سرمایه‌گذاری عظیم را بر عملکرد سازمان، با توجه به نتایج نگران‌کننده رشد نارضایتی سازمان‌ها از این سیستم‌ها را نشان دهد بسیار ضروری به نظر می‌رسد پیچیدگی و در عین حال ضرورت بررسی این مساله زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تاثیر سیستم‌های سازمانی شامل چندین بعد مالی، سازمانی، اجتماعی و فرآیندی است اثرات این ابعاد بیش از آنکه کمی و قابل اندازه‌گیری باشد کیفی و غیرقابل اندازه‌گیری‌اند. پی بردن به میزان ارزش افزوده سیستم‌های فن‌آوری اطلاعات به سازمان همواره یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های وظایف مدیران فناوری اطلاعات است. پیچیدگی در اندازه‌گیری منافع و یا هزینه‌ها غالباً به دلیل ابهام در منافع مورد انتقال سازمان و یکی از موانع سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است. روش‌های بسیار متنوعی برای بررسی و ارزیابی سرمایه‌گذاری در سیستم‌های اطلاعاتی وجود دارد. بر طبق مطالعه اندرسون و همکارانش حداقل ۳۰ روش در این زمینه تاکنون (زمان تهیه تحقیق) برای این منظور شناخته شده است. برخی از این روش‌ها عبارتند از بازگشت سرمایه به ازای مدیریت (یا میزان سودی که هر مدیر برای سازمان بدست می‌آورد. اگر این نسبت از نسبت هزینه مدیریت بیشتر باشد به معنای کارآمدی مدیریت است ، رویکرد اقتصادی اطلاعات . روش‌های چندهدفه یا چندمعیاره ، کارت امتیازی متوازن و ارائه مدل‌های مفهومی به عنوان مثال مطالعه دمینگ و ریچاردسون را می‌توان نام برد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۳ فاکتورهای عملکردی سیستم‌های ERP:
همه سازمان‌ها چه دولتی و چه خصوصی برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه رقابتی امروزه به نوعی به سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش نیاز دارند، که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه‌های سازمان، فرایند و نیروی انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند تعیین اهداف استراتژیک عملکرد، سنجش عملکرد، جمع‌ آوری و آنالیز داده‌های عملکرد و به کارگیری این داده‌ها، در جهت بهبود عملکرد سازمان با رویکردی سیستماتیک یک اصل بسیار مهمی در جهت موفقیت سازمان‌هاست و این همان مدیریت عملکرد در سطح خرد و کلان است.
۲-۴ انواع مدل‌های ارزیابی عملکرد
مدل ارزیابی عملکرد را می‌توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:
۱مدل‌های مبتنی بر زمان و هزینه
نمودار نیمه عمر
مدل اسکور
۲ مدل‌های برتری سازمانی و خودارزیابی
مدل دهنینگ
مدل ممیزی کیفیت
مدل کیفیت مالکوم بالدریج
مدل‌های سازمانی
۳- مدل ترازیابی (یکپارچه(
سیستم اسمارت
مدل منشور عملکرد
مدل الگوگیری
مدل مدیریت بر اساس هدف
مدل نظام مدیریت هوشین
مدل کارت امتیازی متوازن
انواع مدل‌های ارزیابی عملکرد
مدل مبتنی بر زمان و هزینه
مدل‌های برتری سازمانی و خودارزیابی
مدل ترازیابی (یکپارچه(
نمودار نیمه عمر مدل دمینگ (Deming)
سیستم اسمارت (Smart)
مدل اسکور (score)
مدل مفیدی کیفیت (ISO)
مدل منشور عملکرد
مدل کیفیت مالکوم باندریچ (BALDRIGE)
مدل الگوگیری (Benchmarking)
مدل تعالی سازمانی (EFQM)
مدل مدیریت بر اساس هدف (MBO)
مدل نظام مدیریت هوشین (Hoshin)
مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
تاکید بر ارزیابی حوزه مالی و فرایند تولید مبتنی بر کنترل زمان و هزینه صرف شده تاکید بر ارزیابی حوزه مدیریت و فرایند تولید مبتنی بر نتیجه و ارتقاء کیفیت فرایند تاکید بر کلیه ابعاد ارزیابی در حوزه‌های مدیریت فرایند تولید و عملیات مالی و نیروی انسانی مبتنی بر اجرا و ارتقاء استراتژی.
انواع مدل‌های ارزیابی عملکرد

مدل مبتنی بر زمان و هزینه مدل‌های برتری سازمانی و خودارزیابی مدل ترازیابی (یکپارچه)
نمودار نیمه عمر مدل دمینگ (Deming)


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد : دیوان غنی کشمیری (مقدّمه، تصحیح، تعلیق)- فایل ۳۸۴مقالات و پایان نامه ها درباره بررسی تاثیر ... »