وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با بررسی رابطه بین ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

 

بخش سنجش نوآوری سازمانی

این بخش از پرسشنامه متغیر نوآوری سازمانی را از دیدگاه کارکنان بیمه آسیا شهر تهران، بر اساس پرسشنامه ای برگرفته از مدل استاندارد آنا سانکوسکا (۲۰۱۳) مورد سنجش قرار می دهد. مشخصه‌ های این بخش از پرسش­نامه به همراه تعداد سنجه های آن در جدول ۳-۵ ارائه گردیده است.

جدول ۳-۵- بخش نوآوری سازمانی
عنوان تعداد سنجه ها مقیاس شکل پاسخ
نوآوری سازمانی ۷ ترتیبی طیف پنج سطحی لیکرت

اعتبار و روایی ابزار تحقیق

یکی از مهم­ترین جنبه­ های هر پژوهش، مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری آن است. زیرا اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل نتیجه ­گیری نهایی بوسیله ابزار اندازه ­گیری به دست می ­آید. ابزار اندازه گیری باید از روایی[۱۴۸] و پایایی[۱۴۹] لازم برخوردار باشد تا پژوهشگر بتواند داده ­های متناسب با پژوهش را گردآوری نماید و از طریق داده ­ها و تجزیه و تحلیل آنها فرضیه ­های مورد نظر را بیازماید و به سوالات پژوهش پاسخ دهد. ابزار سنجش استاندارد معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند (حافظ نیا، ۱۳۸۳). ابزار اندازه ­گیری در این پژوهش پرسش­نامه است. برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری دو مولفه روایی و پایایی سنجیده می­ شود تا صحت و درستی ابزار مذکور تایید شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی پرسش­نامه

در این پژوهش جهت سنجش روایی پرسشنامه از روش تایید استاد محترم راهنما و خبرگان استفاده شد. به این منظور پرسش­نامه در اختیار استاد محترم راهنما قرار گرفت و از آنان در مورد هر سوال و در خصوص ارزیابی هدف مربوط، نظر خواهی شد و مورد تأیید قرار گرفت.

پایایی پرسش­نامه

پایایی به دقت، اعتماد پذیری، ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره دارد. جهت سنجش پایایی ابزار اندازه ­گیری مورد استفاده در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ که از مهم­ترین و رایج­ترین روش­ها می­باشد استفاده شده است. روش آلفای کرونباخ مطابق با رابطه زیر استفاده می­ شود (مومنی، ۱۳۸۹).

در این رابطه ضریب پایایی کل آزمون، k تعداد سوالات (بخش های) آزمون، واریانس نمرات سوال (بخش) j و واریانس نمرات کل سوالات (آزمون) می­باشد. ابزاری که آلفای کرونباخ آن بالاتر از سطح مقدار می­نیمم که توسط نانلی[۱۵۰] (۱۹۸۷) پیشنهاد گردید یعنی ۷/۰ باشد از پایایی مناسبی برخوردار است. در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و با روش آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه و ابعاد آن به شرح جدول ۳-۶ برآورد گردید. این برآورد با توجه به اینکه بالاتر از حداقل مقدار ۷/۰ می باشد بیانگر این است که پرسشنامه­ های مورد استفاده از پایایی بالایی برخوردار است (جدول ۳-۶).

جدول ۳-۶- آلفای کرونباخ پرسش‌نامه‌ها
ابعاد پرسشنامه سؤالات مربوطه آلفای کرونباخ
اعتماد سازمانی ۱ تا ۴ ۷۴۰/۰ ۸۹۴/۰
انتقال دانش ۵ تا ۱۱ ۸۰۳/۰
خلق دانش ۱۲ تا ۱۹ ۷۷۰/۰


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل ها درباره نقش آموزش کارکنان در ...نگاهی به پایان نامه های انجام شده درباره ... »