وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل پایان نامه : طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد :شناسایی موانع اجرای سیستم حسابداری ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

در این فصل به بررسی روش شناسی تحقیق شلمل روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش جمع آوری اطلاعات، روایی و پایایی ابزار تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها میپردازیم.
۳-۲- روش تحقیق[۳۵] (روش اجرای تحقیق) :
با توجه به هدف تحقیق، تحقیقات علمی به سه دسته بنیادی، کاربردی، و توسعه‌ای تقسیم می‌شوند. هنگامی که هدف ایجاد دانش باشد تحقیق بنیادی، هنگامی که دانش حاصله از پژوهش بنیادی در عمل به کار رود تحقیق کاربردی و زمانی که اثرات این کاربرد را مورد ارزیابی قرار دهیم تحقیق توسعه‌ایی می‌باشد.
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظراجرا توصیفی - پیمایشی است.
۳-۳- جامعه آماری:
جامعه آماری در این تحقیق مدیران ارشد کلیه شرکتها، مدیران میانی و کارشناسان مالی و منابع انسانی گروه صنعتی انرژی سبز در نظر گرفته شده است که برابر ۷۴ نفر میباشند.
۳-۴- نمونه گیری و تعیین حجم نمونه:
نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است، مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده‌اند (اوماسکاران، ۱۳۸۴: ۲۹۵).
در این تحقیق به منظور بالابردن اعتبار تحقیق کل جامعه را نمونه در نظر گرفته ایم. تعداد ۷۴ پرسشنامه توزیع شد که در نهایت ۶۴ پرسشنامه جمع آوری گردید.
۳-۵- روش‌های جمع آوری اطلاعات[۳۶] و داده‌های[۳۷] تحقیق:
داشتن اطلاعات کافی و ارزشمند در تمام مراحل تحقیق مورد نیاز است، به عبارت دقیق‌تر هر نوع تحقیق علمی تنها به میزان اطلاعات جمع آوری شده مفید مربوط به موضوع، ارزش دارد. بنابراین آن دسته از اطلاعات که واجد ویژگی‌های سه‌گانه زیر باشد در این تحقیق مورد نیاز و توجه ما خواهد بود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱- اطلاعات مربوط به موضوع باشد.
۲- اطلاعات دقیق باشد.
۳- اطلاعات به روز باشد.
فلذا ضرورت دارد به منظور صرفه‌جوئی در هزینه‌ها، وقت و انرژی از جمع آوری اطلاعات نامربوط، مبهم و کهنه شده (مگر در موارد ضروری مثل بررسی تاریخی، دیدگاه‌ها و…)اجتناب گردیده و عمل گزینش اطلاعات مورد نیاز از میان انبوه جمع آوری شده صورت پذیرد؛ و به لحاظ ماهیت توصیفی و پیمایشی بودن تحقیق حاضر، استفاده از پرسشنامه (به عنوان متداول‌ترین وسیله جمع آوری اطلاعات در پژوهش‌ها) مناسب خواهد بود هرچند به نظر می‌رسد در مواردی استفاده از فنون مصاحبه و مشاهده نیز مورد نیاز باشد.
در این تحقیق روش جمع آوری مطالب نظری و ادبیات تحقیق به صورت کتابخانهای و میدانی است و ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد.
منابع اینترنتی و مطالعات کتابخانه‌ای
در این تحقیق به منظور مطالعه مباحث نظری مرتبط با موضوع تحقیق ونیز بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از اطلاعات موجود در این رابطه، شامل اطلاعات موجود در سایتها و پایگاه‌های داده اینترنتی، کتاب‌های تخصصی، مجلات و مقاله‌های تخصصی در زمینه مدیریت منابع انسانی و حسابداری منابع انسانی مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است.
پرسشنامه
ابزار جمع آوری داده‌ها برای تحلیل آماری پرسشنامه است که پس از مطالعات و بررسی چارچوب‌های نظری و با توجه به موقعیت محل مورد تحقیق توسط محقق و با راهنمایی اساتید راهنما و مشاور ساخته شده است.
۳-۶- روایی و اعتبار ابزار اندازه گیری:
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بودن آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی‌توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت.
روشی که برای تعیین روایی پرسشنامه در این پژوهش استفاده شده است، روش روایی محتوایی می‌باشد. به این ترتیب که طرح اولیه پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و نیز برخی از کارشناسان، خبرگان و اساتید مرتبط با زمینه مدیریت مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و اعتبار آن به وسیله ایشان تایید گردید.
پایایی:
توانایی ابزار در حفظ پایایی خود در طول زمان حاکی از پایداری آن و تغییرپذیری اندک آن می‌باشد. این توانایی نشان دهنده برازش ابزار است. (اوماسکاران،۱۳۸۴: ۲۷۷).
پایایی پرسشنامه به دقت اندازه گیری و ثبات آن مربوط است. برای محاسبه پایایی ابزار اندازه گیری، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش آلفای کرونباخ می‌باشد.
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه‌ها یا آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه گیری می‌کنند بکار می‌رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می‌تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سوال‌های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد که در آن:
تعداد زیر مجموعه سوال‌های پرسشنامه یا آزمون.
واریانس زیر آزمون  ام.
واریانس کل آزمون.
همچنین محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به کمک نرم افزار SPSS نیز امکان پذیر می‌باشد.
برای ارزیابی پایایی پرسشنامه این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است، هر چه مقدار آلفای کرونباخ به یک نزدیک باشد پایایی بیشتری را میرساند؛ و اگر مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده بیشتر از ۷۰درصد باشد میگوییم پایایی پرسشنامه قابل قبول می‌باشد.
داده‌های جمع آوری شده با بهره گرفتن از فرمول‌های آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار می‌گیرند.
جدول ۳-۱- پایایی پرسشنامه عوامل موثر بر استقرارسیستم حسابداری منابع انسانی

تعداد سوالات نمونه آلفای کرونباخ
۱۵ ۲۰ ۷۹۵%


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره به بررسی عزت نفس ...دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : پایان نامه در مورد شبیه سازی عملکرد زنجیره تامین ... »