وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقطع کارشناسی ارشد : راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره ارزیابی تأثیر ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

ث- ذخایر طبیعی، کالاها و خدمات
ج- محیط کالبدی: در ارتباط با مؤلفه ها محیط فیزیکی، توجه به متغیرهایی نظیر ادراک بصری و کیفیت منظر، آب و هوا، آلودگی و سر و صدای محیطی ضروری است.
شکل ۲-۱۱- مدل کیفیت زندگی میشل
مأخذ: Mitchell, 2000 به نقل از رضاپور، ۱۳۸۹: ۱۰۷
۲-۵-۷-۹- کیفیت فراگیر زندگی اشمیت و نول
اشمیت و نول سعی دارند تا مباحثی اساسی نظیر رفاه ذهنی، رفاه عینی، اهداف اجتماعی و سیاستگذاری اتحادیه اروپا و تئوری های اجتماعی پیرامون سرمایه اجتماعی را در درون یک چارچوب منسجم مبتنی بر کیفیت زندگی که به عوامل کیفی اجتماعی همچون برابری، آزادی، امنیت و انسجام بیش از عوامل فردی توجه دارد، مدنظر قرار دهند. آنها این چارچوب را در مجموعه ای از حوزه ها، زیر حوزه ها و شاخص ها در قالب آنچه نول (۲۰۰۲) آن را سیستم شاخص های اجتماعی اروپایی می نامد، عملیاتی می کنند. این مجموعه می تواند به عنوان ابزاری برای مشاهده تحلیل مستمر توسعه توسعه و بهبود سطح رفاه کیفیت زندگی و همچنین تغییر ساختار اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. آنها در سطح فردی میان جنبه های شناختی و عاطفی رفاه ذهنی و میان ابزار، منابع و ظرفیت ها و اهداف یا دستاوردهای (شرایط زندگی) رفاه عینی تمایز قائل می شوند، همچنین در سطح اجتماعی دو عنصر اصلی کیفیت زندگی را همبستگی اجتماعی و پایداری می دانند. در این مدل همبستگی اجتماعی دارای دو عنصر است یکی کاهش تفاوت ها و نابرابری ها و دیگری تقویت پیوندها، شبکه ها و روابط اجتماعی، افزایش احساس تعلق به جماعت و پیوند با آن بر اساس ارزش های مشترک، هویت جمعی و اعتماد میان اعضا از این منظر با اصول دو گانه یعنی برابری و انسجام پیوند می خورد. به عبارتی مفهوم همبستگی اجتماعی در این مدل بر دو بعد استوار است، بعد نابرابری که بر افزایش فرصت ها و کاهش نابرابری و شکاف های درون جامعه تمرکز دارد. این بعد همچنین جنبه طرح اجتماعی را در بر می گیرد. بعد دوم سرمایه اجتماعی است که بر هدف تقویت روابط اجتماعی و روابط متقابل تأکید دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۲-۵- کیفیت فراگیر زندگی اشمیت و نول

سطوح سنجه های رفاه تغییر اجتماعی
سطح فردی کیفیت زندگی
- شرایط زندگی
- رفاه ذهنی
ارزش ها و نگرش ها
- پساماده گرایی
- نقش های جنسیتی
- اولویت های حزبی
سطح اجتماعی کیفیت جامعه
تداوم پذیری
- حفظ سرمایه طبیعی
همبستگی اجتماعی
- کاهش نابرابری ها و مطرودیت
- تقویت روابط و پیوندها
ساختار اجتماعی
- جمعیت شناختی
- طبقه اجتماعی
- اشتغال

مأخذ: Noll, 2004 به نقل از غفاری و امیدی، ۱۳۹۰: ۵۱-۴۹
۲-۵-۷-۱۰- مدل کیفیت زندگی دلفیم و همکارانش
دلفیم و همکارانش، کیفیت زندگی شهری را در ابعاد کلان اجتماعی-اقتصادی و محیطی طبقه بندی کرده اند. به عبارت دیگر، کیفیت زندگی ویژگی های کلی اجتماعی-اقتصادی و محیطی را نشان می دهد. در واقع کیفیت زندگی ابزار قدرتمندی است که برای نظارت بر برنامه ریزی توسعه اجتماع به کار می رود (قالیباف و همکاران، ۱۳۹۰: ۳۶). در هر یک از این ابعاد، شاخص هایی مورد بررسی قرار گرفته است که به طور خلاصه در شکل ۲-۱۳ نشان داده شده است.
شکل ۲-۱۳- ابعاد کیفیت زندگی
اجتماعی
- جمعیت-آموزش؛
- پویایی فرهنگی؛
-سلامت؛
- امنیت، مسائل اجتماعی.
موقعیت اقتصادی
- درآمد؛


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع پایان نامه در مورد ارزیابی رابطه بین عملکرد شرکت،مدیریت سرمایه ...منابع علمی پایان نامه : منابع کارشناسی ارشد درباره تاثیر کارآیی مالی بر میزان ... »
 
مداحی های محرم