وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سایت دانلود پایان نامه: پایان نامه درباره :بررسی اثرات خانه های دوم براکوتوریسم؛ مطالعه ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

براساس هدف تحقیقات علمی را می توان به دو گروه بنیادی و کاربردی تقسیم کرد. تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، اشیا و الگوها در جهت توسعه ی رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرد (حافظ نیا، ۱۳۹۱: ۵۹). این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. تحقیقات علمی براساس ماهیت و روش به پنچ دسته تقسیم می شوند که تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق توصیفی - تحلیلی می باشد. در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چیستی و چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند ماهیت پدیده، متغیر، یا مطلب چیست و چگونه است. به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگیها و صفات، ماهیت، فرایند ها و روندهای آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیر ها را بررسی می کند (حافظ نیا، ۱۳۹۱: ۶۹).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳- ۷-جامعه آماری
جامعه آماری را میتوان این گونه تعریف کرد:کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی،منطقه ای،محلی ویامکانی)دارای یک یا چند صفت مشترک باشند(حافظ نیا،۱۴۳:۱۳۹۱).
جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان دهداری و ساکنین روستای ایرا ونیکنامده می باشند.تعداد جمعیت دو روستا ۱۳۶۷ نفراست که ازین تعداد ۶۹۹ نفر مرد و۶۶۸نفر زن در۴۵۲ خانوار هستند(سازمان آمار ایران،۱۳۹۰).
۳ -۸- روش نمونه گیری
نمونه گیری عبارت است از مجموعه اقدامات که برای انتخاب تعدادی از افراد جامعه به نحوی که معرف آن باشند،انجام می پذیرند(حافظ نیا،۱۴۶:۱۳۹۱).برای نمونه گیری بایدفهرست کاملی از افراد جامعه در دسترس باشد.این فهرست،چارچوب نمونه گیری نامیده می شود.روش نمونه گیری در اینجا به صورت روش تصادفی ساده است.
۳-۹- حجم نمونه
برای تعیین حجم نمونه، حد نصاب هایی ارائه می شودکه خوب است محقق در تخمین حجم نمونه آنها را در نظر داشته باشد تا حداقل حجم نمونه از آن کمتر نشود.در تحقیقات توصیفی زمینه یاب و پیمایشی حداقل حجم نمونه ۱۰۰نفر است(حافظ نیا،۱۶۴:۱۳۹۱).در این تحقیق جهت تعیین حجم افراد نمونه به فرمول کوکران استناد شده است. فرمول کوکران[۸] یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است . و برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش از این فرمول استفاده شده است:

در فرمول فوق داریم:
معمولاٌ حداکثر اشتباه مجاز (  ) معادل ۰۵/۰ در نظر گرفته می­ شود.
ضریب اطمینان ۹۵/۰،   در نظر گرفته می­ شود.
مقادیر  و  نیز هرکدام معادل ۵/۰ در نظر گرفته می­ شود.
حجم جامعه  در نظر گرفته می‌شود.
مقدار  برابر با ۵/۰ در نظر گرفته می‌شود. زیرا اگر  باشد  حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا می‌کند و این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش عبارت است از :

با توجه به پیگیری­های مجدانه و تفهیم افراد پاسخ دهنده در اهمیت نتایج این پژوهش تمامی ۳۰۱ پرسشنامه به طور کامل تکمیل و ارجاع داده شد. بنابراین تحلیل بر روی همین تعداد پرسشنامه صورت پذیرفته است.
همچنین تعداد مسئولین دو روستا ۱۵ نفر بوده که با توجه به تعداد کم انها از روش تمام شماری برای مسئولین استفاده شده است.
۳-۱۰- روش جمع آوری اطلاعات
روش های جمع آوری اطلاعات در این تحقیق عبارتند از:
مطالعات کتابخانه ای : اطلاعات مورد نیاز برای مبانی نظری و تعاریف از مطالعات کتابخانه ای ، مرورگر های اینترنتی و بانک های اطلاعاتی گردآوری شده است.
عملیات میدانی: اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات تحقیق و سنجش متغیر ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
۳-۱۱-روایی ابزار تحقیق
مفهوم اعتبار به این سؤال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می­سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت .ابزار اندازه گیری ممکن است برای اندازه گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش خصیصه دیگری بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد(سرمد . همکاران،۱۳۶۷ :۱۷۰).در این تحقیق، برای افزایش اعتبار و روایی،با مطالعه متون و منابع علمی و نظر خواهی از استاد محترم راهنما و مصاحبه با اهل خبره و کارشناس، و با توجه به اظهارت آنان اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال و در نهایت با نظر استاد راهنما، پرسشنامه تنظیم گردید. بنابراین،روایی ابزار، با بهره گیری از روش اعتبار محتوا به لحاظ اینکه به تایید استاد محترم راهنما رسیده است، تأمین گردیده است.
۳-۱۲- آزمون پایایی پرسشنامه
هدف و منظور از سنجش پایایی و ثبات پرسشنامه این است که در زمان­ها و مکان­های مختلف قابلیت استفاده داشته باشد. در واقع پژوهشی پایا است که ابزار اندازه گیری آن معتبر باشد و چنان چه این پژوهش توسط فرد دیگر یا همان پژوهشگر دوباره در زمان ها و مکان های دیگر انجام بشود به همان نتایج مشابه بتوان دست یافت. ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی از متداولترین روش­های اندازه گیری اعتماد پذیری و یا پایائی پرسش نامه هاست. منظور از اعتبار یا پایایی پرسش نامه این است که اگر صفت های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان های مختلف مجددا اندازه گی
ری شوند، نتایج تقریبا یکسان حاصل شود.
یکی از روش­های محاسبه پایایی، استفاده از فرمول آلفای کرونباخ است. این روش برای محاسبه همگونی درونی ابزار اندازه ­گیری از جمله پرسشنامه ­ها یا آزمون­هایی که خصیصه­ های مختلف را اندازه ­گیری می­ کنند به کار می­رود. در اینگونه ابزار پاسخ هر سوال می ­تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. از آنجا که آلفای کارونباخ معمولاً شاخص کاملاً مناسبی برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازه ­گیری و هماهنگی درونی میان عناصر آن است، بنابراین قابلیت اعتماد پرسشنامه ­ها معمولاً به کمک آلفای کرونباخ ارزیابی می­گردد.
ضریب آلفای کرونباخ بین صفر و یک است که در واقع همان همبستگی داده ­ها در زمان­های مختلف می­باشد؛ عدد ۱، حداکثر همبستگی و عدد صفر، حداقل همبستگی را نشان می­دهد. (حافظ­نیا، ۱۳۹۱: ۱۳۲) برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، ابتدا باید واریانس نمره ­های هر زیرمجموعه سوالات پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

که در آن؛
، تعداد پرسنامه­ها؛  ، واریانس زیر آزمون  ام و  ، واریانس کل آزمون است.
هر قدر ضریب آلفای به دست آمده به یک نزدیکتر باشد، بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است. قابل ذکر است که ضریب آلفای کمتر از ۷/۰ معمولاً ضعیف تلقی می­ شود، دامنه بالای ۷/۰ خوب تلقی می­ شود. البته هر چه قدر ضریب پایایی به عدد یک نزدیکتر باشد، بهتر است.
رایج ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی بکار می رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از ۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها میگیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود.
یک آزمون زمانی دارای پایایی است که نمره ­های مشاهده و نمره ­های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند. بررسی پایایی از مراحل مهم و حساس طراحی پرسشنامه است. در تحقیق حاضر برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه آن از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
برای بررسی پایایی قبل از جمع آوری نمونه اصلی یک پیش نمونه به حجم مناسب جمع آوری می­ شود و پایایی سوالات پرسشنامه توسط اطلاعات جمع­آوری شده از نمونه مورد بررسی قرار می­گیرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از یک نمونه اولیه با حجم ۳۰ استفاده شده است.
در جدول ۳-۳ ضریب آلفای کرونباخ توسط نرم افزار SPSS22 محاسبه شده است. اگر مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از ۷/۰ باشد، نشان دهنده پایا بودن سوالات مطرح شده است.که از اعتبار بالای پرسشنامه حکایت دارد.
جدول۳-۳جدول مقادیر آلفای کرونباخ برای شاخص­ های پژوهش

شاخص شماره سوالات آلفای کارونباخ
اثرات محیط زیستی


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه ها در رابطه با بررسی تاثیر ...راهنمای نگارش مقاله در مورد براهین اثبات خدا ... »