وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه درباره بررسی تأثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

لین و همکاران[۵۶](٢٠٠۵): با داده هایی که از تایوان[۵۷] و هنگ کنگ[۵۸] جمع آوری کردند، عواملی که اقدامات مدیریت کیفیت زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار می دهد را مشخص کردند. آنها بر اساس بررسی ادبیات موضوع عوامل کلیدی مدیریت کیفیت زنجیره تامین را به صورت زیر تعیین کردند: اقدامات مدیریت کیفیت، مشارکت تامین کننده و انتخاب تامین کننده. شکل۲-۴بیانگر این مدل می باشد.
شکل ۲-۴: عوامل تاثیر گذار بر اقدامات مدیریت کیفیت زنجیره تامین
با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند و نتایج نشان داد که اقدامات مدیریت کیفیت به طور معنی داری با استراتژی مشارکت تامین کننده و انتخاب تامین کننده هم بستگی دارد. بین اقدامات مدیریت کیفیت و مشارکت تامین کننده، ارتباط معنی داری وجود داشت. سطح اقدامات مشارکت تامین کننده، تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمان داشت، اما سطح اقدامات انتخاب تامین کننده بر عملکرد سازمان تاثیر نداشت و همچنین میزان اقدامات مدیریت کیفیت تاثیر مثبتی بر میزان عملکرد سازمان نداشت. آنها پیشنهاد کردند که اقدامات مدیریت کیفیت باید در برنامه های مشارکت تامین کننده ادغام شوند تا همکاری مورد نظر بدست آید که منجر به بهبود عملکرد سازمانی می شود.
جیاناکیس(۲۰۱۱)[۵۹] در این مقاله روش شکل گیری تفکر زنجیره تأمین طی ۲۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت. این مهم با بررسی مقالات منتشر شده در ۱۰ مجله برتر در زمینه مدیریت زنجیره تأمین صورت گرفت. با گسترش ادبیات مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین، روش تحلیل ویژگی های این مجموعه مجلات در طی زمان تغییر پیدا نموده و شناسایی چالش های مهم مدیریت زنجیره تأمین در دهه جدید را قادر ساخته است. نتایج نشان داد که ساختار و محتوای موجود میان مجلات از مدیریت عملیات به سمت مدیریت زنجیره تامین تمایل پیدا کرده است. همچنین هر چند میزان انسجام مجلات بهبود یافته است ولی هنوز هم خلاهایی به سبب کمبود خود استنادی متقابل میان مجلات و ظهور سه شاخه متفاوت در مجلات به چشم می­خورد.
دیوید الوین و ریکاردو دالوین (۲۰۱۲) در مقاله ای به بررسی مدیریت ریسک پروژه های برنامه ریزی منابع سازمانی پرداختند. از نظر آنها پروژه های ERP روش هایی بسیار پیچیده در شرکت های تجاری هستند و لذا عوامل ریسک آنها نیز جنبه های متعدد تکنولوژیک، مدیریتی، روانشناختی و جامعه شناختی را شامل می شوند. هدف از این مقاله معرفی روشی ابداعی برای آنالیز ریسک است تا درکی بهتر، ساختارمندتر و سیستماتیک تر در مورد روابط اصلی مابین عوامل ریسک و همچنین بین عوامل ریسک و اثرات خاص مرتبط با پروژه های ERP فراهم آورد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

استیفن و همکاران (۲۰۱۲) در پژوهش خود به ارتباط میان تناسب زنجیره تامین و عملکرد مالی شرکت ، با مطالعه ۲۵۹ شرکت تولیدی امریکایی و اروپایی و داده های مالی ثانوی، به بررسی ای رابطه پرداخته اند، در واقع در مورد تناسب بین تامین محصولات و عدم قطعیت تقاضا و همچنین طرح های پایه ای زنجیره ی تامین تحقیق کرده اند. یافته ها نشان می دهد که بالاترین تناسب زنجیره ی تامین به همراه نرخ بالاتر بهره ی دارایی های شرکت (آر او ای) و شرکت های دارای سوء تناسب منفی، عملکرد پایین تری نسبت به شرکت های با سوء تناسب مثبت دارند.
چانگ شی و همکاران(۲۰۱۴) در مطالعه خود با عنوان قالب کنترل داخلی برای سیستم موافق برنامه ریزی منابع سازمانی پرداخته اند. این مطالعه یک چارچوب کنترل داخلی ایجاد می کند که قابل اعمال در سیستم ERP است. در ابتدا بررسی منابع انجام شده، تا فرم های لازم کنترل داخلی در سیستم های فناوری اطلاعات IT بررسی شوند. سپس معیارهای کنترل برای ایجاد چارچوب کنترل داخلی ساخته شده است. مطالعه موردی انجام شده تا امکان سنجی چارچوب تولید شده بررسی شود. این مطالعه یک چارچوب ۱۲ بعدی با ۳۷ مورد کنترل با هدف کمک به حسابرسان در انجام حسابرسی موثر با بررسی نقاط کنترل داخلی و ضروری در سیستم های ERP پیشنهاد می کند. چارچوب پیشنهادی به شرکت ها اجازه می دهد تا بهره وری حسابرسی IT را افزایش و خطر کنترل را کاهش دهند. علاوه بر این، شرکت هایی که به این چارچوب مراجعه کنند و محدودیت های مدیریت IT خاص خود را در نظر گیرند می توانند مکانیزم مدیریت IT قوی تر ایجاد کنند.
باندی و همکاران[۶۰] (۲۰۰۳) اصول زیر را برای دستیابی به کیفیت در زنجیره تامین پیشنهاد ونحوه اجرای هر کدام را بیان می کنند. این اصول عبارتند از: تعهد مدیریت ارشد، تمرکز بر رضایت مشتری، طراحی و تولید محصول برای کیفیت، بهبودمستمر، آموزش و پرورش کارکنان، مشارکت و توانمند سازی کارکنان، توسعه و نگهداری یک سیستم تضمین کیفیت موثردرمحل، سیستم مدیریت کیفیت تامین کنندگان.
لی و همکاران (۲۰۱۲) در مقاله خود به بررسی روابط بین‌ عناصر تسهیم اطلاعات و استراتژی‌های رقابتی و عملکرد زنجیره تامین در سازمان می پردازد. آنها ۵ بعد معمول مدیریت زنجیره تامین (مشارکت استراتژیک با تامین کننده، ارتباط با مشتریان، سطح اشتراک گذاری اطلاعات، کیفیت اشتراک گذاری اطلاعات، و تعویق) و ارتباط بین ابعاد معمول زنجیره تامین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی را بررسی کردند. نتایج این تحقیق با بهره گرفتن از دیدگاه مبتنی بر منابع، بیانگر آن است که سطوح بالاتر از معمول SCM، می‌توانند منجر به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی شوند. همچنین مزیت رقابتی می‌تواند تأثیری مثبت و مستقیم بر عملکرد سازمانی داشته باشد.
ساناتام و همکاران[۶۱](۱۹۹۹) فعالیت های مدیریت کیفیت شرکت های تولیدی را در سطوح مختلف زنجیره تامین و صنایع مختلف بررسی کردند. آنها برای انجام این کار، شرکت ها را در سه سطح در زنجیره تامین قرار دادند- مونتاژ کنندگان نهایی، تامین کنندگان رده اول و تامین کنندگان رده دوم. علاوه بر این شرکت ها را در صنایع خودروسازی، الکترونیک و سایر صنایع نیز مورد بررسی قرار دادند. عوامل مدیریت کیفیت در این تحقیق عبارتند از: مدیریت کیفیت فرایند، مدیریت و توسعه نیروی انسانی، برنامه ریزی کیفیت استراتژیک، و اطلاعات و تجزیه و تحلیل. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هیچ تفاوت معنی دار آماری در زمینه سطح اقدامات مدیریت کیفیت در طول زنجیره تامین وجود ندارد. این یافته در تضاد با این نظریه بود که از نظر اقدامات کیفیت تامین کنندگان رده دوم پشت سر مونتاژ کنندگان نهایی و تامین کنندگان رده اول قرار دارند. علاوه بر این نتایج نشان داد تولید کنندگان در صنعت خودرو، در زمینه برنامه ریزی استراتژیک از صنایع الکترونیک و سایر صنایع فعال تر هستند. ولی در زمینه سه عامل دیگر کیفیت تفاوت معنی داری بین صنایع وجود نداشت.
جمع بندی فصل دوم
بنگا ه های تجاری، سازمان ها، و شرکت ها وقتی موفق خواهند شد که بیش از رقبا برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد کنند که این امر به مراتب سود دهی و حفظ جایگاه را در بازار در پی خواهد داشت. در این راستا حفظ و بالا بردن کیفیت مدیریت در زنجیره تامین ضروری می باشد که این امر با تبادل اطلاعات و یکپارچه سازی آن با بهره گرفتن از یک نرم افزار مناسب که می تواند ERPباشد برای شناسایی و رفع نیازهای داخلی و خارجی در زنجیره تامین محیا می شود. یکپارچه سازی سیستم و یکپارچه سازی فعالیت، در القای عملکرد بهتر شرکت نقش ویژه ای دارند. یکپارچگی زنجیره تامین، شایسته توجه مدیران است چرا که نه تنها در پاسخ دهی زنجیره تامین بلکه بر روی بهبود فعالیت ها تاثیر مستقیم دارد. مدیرانی که به دنبال بهبود جایگاه خود در بازار هستند، باید در نظر داشته باشند که بهبود یکپارچگی زنجیره های تامین داخلی و خارجی و فعالیت های سازمانی و بین شرکتی تاثیر بسزایی بر روی بازار دارد.
فصل سوم
روش شناسی
تحقیق
۳-۱ مقدمه
روش‌شناسی علمی، نظامی است از قواعد و روش‌هایی که پژوهش بر آن نهاده شده است و ادعاها در مورد مسئله پژوهش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. روش علمی تحقیق به همه مراحلی اشاره دارد که در جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف‌ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ سؤالات تحقیق است (سلطان محمد،۱۳۹۲). به طور کلی هر تحقیق در پی طرح شدن مشکل یا مسئله‌ای مطرح می‌شود. پژوهشگر با جمع‌ آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز، ساماندهی و در نهایت تجزیه و تحلیل آن‌ها به سوالات و اهداف تحقیق پاسخ می دهد. در نتیجه فرایند جمع‌ آوری اطلاعات و داده ها و همچنین تجزیه و تحلیل آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و برای اینکه نتایج حاصل از تحقیق معتبر باشد از یک روش مناسب در تحقیق استفاده می شود چرا که انتخاب روش نامناسب منجر به نتیجه‌گیری نادرست می‌شود. تحقیق حاضر در پی بررسی یکپارچه سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی و تاثیرآن در عملکرد مدیریت کیفیت زنجیره تأمین شرکت پتروشیمی استان کرمانشاه می باشد. لذا در این فصل از تحقیق، به روش شناسی پژوهش و سیر مراحل انجام آن به صورت تفصیلی خواهیم پرداخت و در مورد نوع پژوهش، روش پژوهش، روش و ابزار جمع آوری داده ها، روش تجزیه و تحلیل داده ها، جامعه آماری این پژوهش و روایی و پایایی ابزار مطالبی ارائه خواهد شد.
۳-۲ نوع روش تحقیق
تحقیق، بررسی نظام مند مبتنی بر استدلال و شواهد برای کشف روابط جدید می باشد. به بیان دیگر، تحقیق جستجوی نظام مند و دقیقی است که می خواهد روابط یا اطلاعات جدیدی را بیابد یا دانش موجود را تشریح یا اصلاح کند (احمدی و همکاران، ۱۳۹۲). احمدی و همکاران (۱۳۹۲) انواع تحقیق را به شرح زیر معرفی می نمایند:
الف) تحقیق بنیادی: به دنبال توسعه مرزه ای دانش و کشف قوانین علمی است. ممکن است نظریه ای انشاء شود یا اصول فرضیه و قضایای نظریه ای آزمایش شوند.
ب) تحقیق کاربردی: بررسی ساخت های نظری در موقعیت عملی که به روش می انجامد. به عبارت دیگر، این تحقیق بسترکار تحقیق بنیادین است.
ج) توسعه ای: نوعی تحقیق کاربردی است که هدف آن توسعه و بهبود روش ها، ابزار، کالاها یا ساختار است.
که تحقیق حاضر ازلحاظ هدف از نوع کاربردی می باشد، به این دلیل که یافته‌های این تحقیق و تجزیه و تحلیل آن می‌تواند برای حل مسائل مورد استفاده قرار گیرد. لذا به تعریف مجدد آن از دیدگاه های دیگر می پردازیم. تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و یا مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد (خاکی،۱۳۹۱). سکاران معتقد است که هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسایل موجود در سازمان به تحقیق می پردازیم آن را تحقیق کاربردی می نامیم. در واقع بسیاری از سازمان ها به تحقیقات کاربردی توجه دارند و محققان را برای بررسی مشکلات مورد علاقه خود بکار می گیرند تا راه حل های عملی برای اصلاح یک موقعیت مشکل آفرین بیابند. به عبارت دیگر، هدف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است (نادری،۱۳۹۳). تولید دانش جز با احراز روش‌های درست ممکن نیست و پژوهشگر مسؤل روشی است که برای پردازش داده ‌ها به کار برده است. در واقع، روش‌های پژوهش وسیله یا طریقه‌‌ تعیین این امر است که چگونه یک گزاره‌ی پژوهش (فرضیه) مورد تأیید قرار می‌گیرد یا رد می‌شود (خلیلی شورینی، ۱۳۹۱). یکی از روش های مرسوم تحقیق در علوم مدیریت روش تحقیق توصیفی است. هدف این مطالعه توصیف عینی و منظم رویدادهاست (احمدی و همکاران، ۱۳۹۲). به عبارت دیگر، مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی های متغیرهای یک موقعیت صورت می گیرد. هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی ونظایرآن. پژوهش حاضر، به دلیل آنکه به بررسی و آزمون نظریه های علمی موجود در زمینه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر مدیریت کیفیت زنجیره تامین در عملکرد شرکت می پردازد و دانش کاربردی را در این زمینه توسعه می دهد از نظر هدف در دسته پژوهش های کاربردی است، و آنجاییکه دراین تحقیق به توصیف و بررسی روابط موجود بین عوامل از طریق گردآوری و تحلیل اطلاعات برای پاسخ به سؤالات پرداخته می شود، پژوهش حاضریک تحقیق توصیفی است. که به روش پیمایشی و مطالعه موردی انجام شده است. تحقیق حاضر در گروه تحقیقات پیمایشی به روش مقطعی می باشد، روش مقطعی به منظور گردآوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان، از طریق نمونه گیری از جامعه انجام می شود، این گونه پژوهش ها به توصف جامعه بر اساس یک یا چند متغیر می پردازد. همچنین تحقیق ما به نظر منطقه اجرا در زمره تحقیقات قیاسی قرار می گیرد.
۳-۳ قلمرو تحقیق:
در ادامه به شرح قلمروموضوعی، مکانی و زمانی پژوهش پرداخته خواهد شد.
۳-۳-۱ قلمرو موضوعی
موضوع پژوهش مورد نظر در ارتباط با بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با بهره گرفتن از برنامه ریزی منابع سازمانی در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه می باشد.
۳-۳-۲ قلمرو مکانی
پژوهش مورد نظر، از نظر مکانی در شرکت پتروشیمی باختر استان کرمانشاه به انجام رسیده است و همچنین در سایر شرکت ها و صنایع مشابه قابلیت اجرا دارد.
۳-۳-۳ قلمرو زمانی
جمع آوری داده های لازم برای پژوهش حاضر، از میان آزمودنی های پژوهش از خردادماه ۱۳۹۴آغاز و در شهریورماه ۱۳۹۴ پایان یافت.
۳-۴ جامعه و نمونه آماری
۳-۴-۱جامعه
یک جامعه پژوهش(آماری)، همه اعضایی هستند که یافته های پژوهش را به آن تعمیم می دهیم که در واقع دارای ویژگی های همگون، مشترک، و قابل اندازه گیری می باشند و با اهداف موضوع تحقیق کاملاً مرتبط اند (احمدی و همکاران، ۱۳۹۲). جامعه در این پژوهش مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران عملیاتی و سایر پرسنل شرکت پتروشیمی باخترکرمانشاه می باشند که تعداد آنها به حدود ۱۰۰۰ نفر می رسد.
۳-۴-۲ نمونه
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگترانتخاب می شود به طوری که این مجموعه، معرف کیفیات و ویژگی های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگترباشد. نمونه گیری، فرایند انتخاب کردن تعدادکافی از میان اعضای جامعه آماری است، بطوری که با مطالعه نمونه و فهمیدن خصوصیات و ویژگی های آزمودنی ها گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات و ویژگی ها را به اعضای جامعه تعمیم دهیم(سکاران، ۱۳۸۷)[۶۲]. در این پژوهش جامعه مورد نظر شرکت پتروشیمی استان کرمانشاه می باشد که با توجه به جدول مورگان[۶۳] و تعداد جامعه مورد نظر مقدار حجم نمونه ۲۷۸ نفربرآورد شده است که در مجموع ۳۰۰ پرسش نامه به دلیل احتمال در ناقص، مخدوش بودن و یا عدم بازگشت توزیع شد که از این تعداد ۲۸۵ پرسشنامه بازگشت ودر پایان تعداد مورد نظر مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت. جدول مورگان زمانی که نه از واریانس جامعه ونه از احتمال موفقیت یا عدم موفقیت متغیر اطلاع دارید و نه می توان از فرمول های آماری برای برآورد حجم نمونه استفاده کرد مورد استفاده قرار می گیرد همچنین این جدول نسبت به سایر روش ها حداکثر تعداد نمونه را می دهد. جدول زیر طبقات، جامعه و حجم نمونه در شرکت مورد نظر را نشان می دهد.
جدول ۳-۱: حجم نمونه طبقات شرکت پتروشیمی باختر

طبقات جامعه آماری حجم نمونه
مدیران ارشد ۱۵ ۱۲


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع کارشناسی ارشد در مورد اشتباه در موضوع ...پذیرش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) براساس ... »
 
مداحی های محرم