وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های پیشین در مورد نقش شیب و پوشش ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۵/۹

C. V

۴-۷-۱۷٫ تغییرات روزانه و فصلی دما

دامنه اختلاف شبانه روزی دما در زمستان در نواحی ساحلی دریای خزر در حدود ۶ درجه می باشد که به تدریج این اختلاف افزایش یافته و به ۱۲ درجه در نزدیک کوهپایه ها می رسد. و در ارتفاعات این اختلاف مجددا ً با کاهش رو به رو می شود و به ۸ تا ۹ درجه سانتگراد میرسد، باید گفته شود که در تابستان اختلاف شبانه روزی دما در نزدیک ساحل تغییر چندانی نسبت به زمستان ندارد و در حدود ۶ تا ۷ درجه تغییر می کند در صورتی که هر قدر از ساحل دور شویم این اختلاف افزایش یافته و به ۱۴ میرسد در ارتفاعات نیز دامنه تغییرات دمای شبانه روزی در حدود ۱۶ تا ۱۷ درجه میرسد. (مهندسین مشاور پندام، ۱۳۷۲)

۴-۷- ۱۸٫ رژیم فصلی دما در حوضه

رژیم فصلی دما اهمیت زیادی از نظر کشاورزی و تبخیر و نیاز آبی برخوردار می باشد و اگر روند افزایش آن با کمبود منابع آب همراه باشد و همچنین اگر از نظر مهار آب و کمبود ذخیره برخی در ارتفاعات باشد این عامل به صورت خشکسالی بروز می کند. درحوضه آبریز ذیلکی رود به سبب موقعیت کوهستانی آن تقریبا ًحدود ۵ تا ۶ ماه ازسال ارتفاعات حوضه زیرپوشش برف قراردارد که این عامل می تواند با مدیریت درست وبرنامه ریزی منطقی در تامین آب کشاورزی مورد نیازدر فصل بهار و تابستان در پایین دست که غالبا ً زیر کشت برنج قرار دارند از اهمیت قابل توجه ای برخوردار گردد. در جدول شماره ۳-۱۶ میانگین فصلی دما در حوضه ذیلکی رود منعکس شده است.
جدول ۴-۱۶ رژیم فصلی و درصد حرارت حوضه آبریزذیلکی رود

تابستان

بهار

زمستان

پاییز

فصل

۲۳/۴۶

۱۶/۹۳

۷/۲

۱۴/۲۳

متوسط درجه حرارت به سانتیگراد

۳۷/۹۵

۲۷/۴۰

۱۱/۶۴

۲۳/۰۱

درصد

۶۵/۳۵

۳۴/۶۵

درصد ماه های سرد و گرم

با توجه به جدول ۴-۱۶ فصل تابستان با میانگین ۴۶/۲۳ درجه سانتیگراد بیشترین فصل زمستان با میانگین ۲/۷ درجه سانتیگراد کمترین میزان دما را شامل شده اند. بنابراین با توجه به جدول فوق می توان تشخیص داد که رژیم حرارتی حوضه، زیرا حدود ۳۵/۶۵ درصد گرمای سالانه در ۶ ماه گرم سال و بقیه آن یعنی ۶۵/۳۴ درصد در ۶ ماه سرد سال رخ می دهد. نمودار (۳_۶) رژیم فصلی و متوسط دما حوضه را به نمایش می گذارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نمودار ۴-۴ رژیم فصلی و متوسط دما حوضه آبریز ذیلکی رود

۴-۷- ۱۹٫ تعداد روزهای یخبندان حوضه


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع دانشگاهی : راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره راﺑﻄﻪ میزان اﺳﺘﻔﺎده از ...پژوهش های انجام شده در مورد عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی ... »