وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های انجام شده با موضوع تأثیر درگیری ذهنی کالا و ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

تمایل به خرید آنی
تمایل به خرید آنی، میزان احتمالی است که یک فرد در یک موقعیت خرید، هیجان زده شده و سریعاً و بدون سنجش اطلاعات، دست به خرید بزند (پارک و کیم، ۲۰۰۸؛ به نقل از مجمودی، ۱۳۹۱).
سطح تمایل به خرید در میان افراد مختلف، متفاوت است. ویژگی های شخصیتی می توانند برای تعیین میزان تمایل به خرید افراد، مفید واقع شوند. افرادی که تمایل به خرید آنی بالاتری دارند، بیشتر به جست‌و‌جوی درون فروشگاهی مبادرت می‌ورزند و همینطور بیشتر تحت تاثیر محرک های بازاریابی مانند تبلیغات، چاشنی های فروش و غیره قرار می گیرند (داوسون و کیم، ۲۰۰۹). عموماً پژوهشگران، تمایل به خرید آنی را یک ویژگی فردی نسبتاً باثبات و بسیار همسان[۲۵] دانسته و معتقدند که با رفتار، رابطه‌‌ای علّی دارد. این شکل از تمایل، کلّی بوده و فارغ از نوع محصول عمل می‌کند (جونز و همکاران، ۲۰۰۳). اما جونز و همکاران با توضیح این‌که یک‌چنین ویژگی کلی نمی‌تواند پیش‌بینی‌کننده دقیقی برای رفتاری معین باشد،"تمایل به خرید محصول معین” را پیشنهاد دادند. این شکل از تمایل به خرید آنی، مشابه تمایل‌کلی به خرید آنی تعریف می‌شود: میزان احتمال اینکه مصرف‌کننده به خرید محصولاتی از یک رده به‌ خصوص اقدام نماید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

درگیری ذهنی مصرف‌کننده
درگیری ذهنی مصرف‌کننده اشاره به میزان علاقه و یا تصور فرد از اهمیت خرید و مصرف یک محصول دارد. هرچه این درگیری بیشتر شود، فرد توجه بیشتری به اطلاعات مهم در فرایند خرید می‌کند (موون و مینور، ۱۳۹۰).‌
ارزیابی هنجاری
روک و فیشر (۱۹۹۵) ارزیابی هنجاری را قضاوت‌های فرد درباره درستی انجام خرید آنی در یک موقعیت معین تعریف کرده‌اند. اگرچه برخی افراد، ممکن است این‌گونه خرید کردن را با دبد منفی بنگرند، مثلا آن‌را ولخرجی یا دارای ریسک زیاد قلمداد کنند، اما بیشتر افراد دید بدی نسبت به آن ندارند (داوسون و کیم، ۲۰۰۹).
سایر مفاهیم
محرک‌های درونی (وضعیت شناختی و عاطفی):
وضعیت شناختی فرد، به چگونگی تفکر، فهم و تفسیر اطلاعات توسط فرد اشاره دارد.
وضعیت عاطفی فرد، به مجموعه عواطف و خلقیات اشاره دارد. در اینجا دو دسته عواطف مثبت و منفی، مدنظر قرار می‌گیرد که صرفا متمایزند و در دو سوی یک طیف نیستند. از عواطف مثبت می‌توان به میل و علاقه و از عواطف منفی نیز به پریشانی و دلهره اشاره کرد.. سطوح بالای عواطف منفی نشانه عدم سلامت روانی است، اما از سطوح پایین عواطف مثبت نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت (محمودی، ۱۳۹۱).
نتیجه‌گیری فصل اول
فصل اول هر تحقیقی، پایه‌ و اساسی جهت تداوم مراحل بعدی تحقیق در نظر گرفته می‌شود. در این فصل کلیات تحقیق بیان گردید. بدین صورت که ابتدا بیان مسئله و ضرورت و اهمیت تحقیق آورده شده‌‌اند و به‌دنبال آن اهداف، سؤالات و فرضیات تحقیق بیان گردید. نشان داده شد که مسئله و مشکل مورد نظر که تحقیق راجع به آن صورت می‌گیرد، چه چیزی است و چرایی اهمیت انجام تحقیق درباره این موضوع شرح داده شد. بعد از آن، سؤالات و فرضیه‌هایی که بر اساس مدل مفهومی تحقیق مطرح شده‌اند و از آن برای تدوین پرسشنامه استفاده می شود، مطرح گردیدند. در ادامه قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق به طور مختصر بیان شد و در نهایت به شرح واژگان و اصطلاحات کلیدی تحقیق پرداخته شد.
فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه تحقیق
رفتار خرید غیرعقلایی
عوامل خارجی
درآمدی بر رفتار مصرف‌کننده
تصمیم‌گیری خرید
مقهوم رفتار مصرف‌کننده
مفهوم بازاریابی
مبادله
اکتساب
مصرف
کنارگذاری
پیشینه رفتار خرید آنی
مفهوم خرید آنی
فقدان قصد و برنامه
فقدان تفکر و تامل
فوری بودن
خرید اجباری
رفتار خرید آنی
مبانی نظری
عوامل اثرگذار خرید آنی
عوامل درونی
وضعیت شناختی
وضعیت احساسی
درگیری ذهنی
شخصیت
تمایل به خرید آنی
هویت‌جویی
ارزیابی هنجاری
سایر عوامل
محیط خرید
تبلیغات و پیشبرد فروش
عوامل مربوط به محصول
تنها به خرید رفتن
رفتار فروشنده
شکل ‏۲‑۱- نقشه ادبیات تحقیق
مقدمه
در این فصل ابتدا به مبانی نظری رفتار خرید آنی می‌پردازیم و پس از آن پژوهش‌های انجام شده در این زمینه بررسی شده و در نهایت مدل استخراجی از مبانی نظری و تجربی معرفی می‌گردد.
در دهه‌ های اخیر فرایند تصمیم‌گیری خرید به شکل گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته ‌است، فرضیه اصلی در بدنه این دانش این است که انتخاب‌های مصرف‌کننده را می‌توان از دیدگاه عقلایی توصیف کرد و این در صورتی است که یک انتخاب، پس از بررسی دقیق جنبه‌های متفاوت کالا و بررسی جایگزین‌های مختلف آن انجام شود. اما این فرضیه همیشه صادق نیست و مصرف‌کننده گاهی از این حدود عقلایی خارج می‌شود و انتخاب‌هایش را بدون بررسی دقیق جایگزین‌های موجود، انجام می‌دهد (ورسکی و کانمن، ۱۹۸۱؛ به نقل از نظری و بغدادی، ۱۳۹۲).


فرم در حال بارگذاری ...

« نگاهی به پایان نامه های انجام شده درباره ...پایان نامه کارشناسی ارشد : اسطوره در مشیری- فایل ۳ »