وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پروژه های پژوهشی درباره ارزیابی سیستم حمل و نقل ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
 

حمل و نقل شبه همگانی نیمه­ عمومی

 

اتومبیل اشتراکی

 

قابلیت انعطاف کم، دسترسی برای افراد از پیش ثبت نام کرده.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

 
 

خدمات ثبت نامی (اتوبوس، ون و سواری)

 
 

ون ­هم­پیما

 
 

حمل و نقل شخصی

 

کاربردهای اصلاح شده وسیله نقلیه شخصی

 

هم­پیمایی شخصی

 

حجم جابجایی بسیارکم، قابلیت انعطاف بالا، دسترسی برای افراد خاص براساس مالکیت خودرو یا ثبت نام، راحتی بالا

 
 

خودروی کرایه­ای

 
 
 
 

وسیله نقلیه شخصی

 

حجم جابجایی بسیارکم، قابلیت انعطاف بسیار بالا.

 

*مأخذ: (غلامی و امیری­پور،۱۳۹۰: ۵-۴
۲-۱۲. معرفی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون ­شهری
سیستم حمل و نقل شهری به طور کلی شامل دو نوع سیستم راه­آهن شهری به نامهای، LRT و BRTو سیستم
جابجایی فرد که شامل تاکسی­های ویژه می­باشد. سیستم راه­آهن شهری از وسایل نقلیه سیستم حمل و نقل شهری است که، نحوه عملکرد این سیستم، نوع استفاده از آن است و دارای دو بعد است:
۱- وسایل نقلیه عمومی که مورد استفاده عموم مردم است.
۲- وسایل نقلیه خصوصی که هم جنبه استفاده عام و هم استفاده خاص دارد (علوی، ۱۳۷۶).
وسایل مختلف حمل و نقل شهری در بخش حمل و نقل خصوصی و عمومی شامل اتومبیل، اتوبوس، اتوبوس­برقی، تاکسی، تاکسی و اتوبوس­تلفنی، قطار زیر­زمینی (مترو)، قطارروزمینی، پیاده­روی، دوچرخه­رانی و موتورسیکلت می­ شود (امینی،۲۴۴:۱۳۸۳).
- وسیله نقلیه شخصی: اتومبیل به دلیل نقش عمده و اساسی آن، مهمترین وسیله ترابری مسافران در شهرها به حساب می ­آید (سعیدنیا،۱۳۸۲). استفاده از اتومبیل شخصی منافع و مزایایی دارد مانند سفر بدون توقف از در منزل تا مقصد، ایجاد حریم خصوصی، تضمین وجود یک محل نشستن هنگام سفر، قابلیت استفاده از مسیرهای قابل انعطاف و اغلب سفری سریعتر. از نظر جمع­آوری و توزیع نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی چنان در سطح بالایی قرار دارد، که حتی اگر سرعت آن به علت تراکم ترافیک کم باشد، زمان کل سفر با آن در مقایسه با حمل و نقل عمومی، برای اکثریت بسیارکم است (به جز افرادی که نزدیک ایستگاههای مترو و یا اتوبوس زندگی و یا کار می­ کنند). معمولاً مردم چه در کشورهای پیشرفته و چه جهان سوم استفاده از اتومبیل شخصی را ترجیح می­ دهند (سیدحسینی،۱۳۸۰).
- تاکسی: قدیمی­ترین نوع حمل و نقل همگانی محسوب می­ شود. با تقاضای کمتری نسبت به مدهای دیگر فعالیت می­ کند در بسیاری از شهرهای کوچک تاکسی تنها مد حمل و نقل همگانی است. تاکسی­ها خدماتشان را یا در ایستگاه­های تاکسی[۳۰] (فضایی که مخصوص این کار معمولاً در مجاورت مراکز تولید سفر تاکسی، را از قبیل هتلها، ایستگاههای حمل و نقل همگانی و راه­آهن، فرودگاهها، استادیوم­ها و غیره) ارائه می­ کنند و یا به وسیله چرخیدن در خیابانها. سرویسی که تاکسی ارائه می­ کند کاملاً شخصی است؛ مسافر هر زمان و هر کجا که بخواهد از خدمات استفاده می­ کند. این مشخصه تاکسی را یک مد منحصر به فرد می­سازد و نقش مشخصی را به تاکسی در شهر می­دهد. سفرهای خاص کاری، سفر به مکانهای خاص یا انجام فعالیت­های خاص به وسیله تاکسی بهتر از هر مد دیگر حمل و نقل همگانی صورت می­گیرد (غلامی و امیری­پور،۱۳۹۰: ۱۷-۱۶). هر نوع خدمات همگانی حمل و نقل دورن­شهری و برون­شهری که توسط خودروهای سواری معمولی چهار در (و در بعضی موارد با خودروی ون) ارائه می­ شود تاکسی نامیده می­ شود. انواع مختلفی از این خدمات از لحاظ
عملکردی وجود دارند که در ایران با این نام­ها از جمله تاکسی گردشی، تاکسی خطی، تاکسی راه­آهن و فرودگاه، برون­شهری، تاکسی تلفنی و تاکسی بی­سیم شناخته می­شوند (غلامی و امیری­پور،۱۳۹۰: ۵۰).
- ون: این سیستم از اوایل دهه ۱۹۷۰ در آمریکا برای سرویس­های منظم هر روزه با ظرفیت ۱۵ تا ۱۷ نفر به وجود آمد. مشخصه­هایی شبیه خودروی شخصی دارد و در مقایسه با آن اقتصادی­تر است (غلامیو امیری­پور،۱۳۹۰: ۳۰).
- اتوبوس: از مهمترین وسایط نقلیه عمومی مسافران در اکثر شهرهای دنیا، از جمله در شهرهای ایران است. به عنوان وسیله ترابری عمومی نقش عمده دارد و به دلیل قابلیت انعطاف­پذیری و نزدیک بودن خصوصیات آن به اتومبیل از لحاظ سرویس­دهی از کارآیی بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به متوسط تعداد سرنشین آن در مقابل اتومبیل، سطح بسیار کمتری از خیابانها و فضاهای شهری را اشغال می­ کند. به عنوان مثال، یک اتومبیل هنگام توقف، سطحی معادل ۱۴ مترمربع را اشغال می­ کند و اگر تعداد متوسط سرنشین آن را ۲ نفر فرض کنیم، سطح لازم برای هر سرنشین در حدود ۷ مترمربع می­ شود؛ در حالی که این رقم در مورد اتوبوس حدود یک مترمربع برای هر سرنشین می­باشد (سعیدنیا،۱۳۸۲). برای این وسیله نقلیه حریم مشخصی وجود ندارد و حریم آنها با سایر وسایط نقلیه مشترک و رفتارشان در جریان ترافیک یکسان است. ظرفیت حمل مسافر آنها از سایر وسایل حمل و نقل عمومی کمتر است (کاکاوند و جباری،۱۳۹۰ ).
- اتوبوس­تندرو (BRT) : نخستین بار مفهوم سامانه­ی اتوبوسرانی تندرو (BRT) در شهر شیکاگو در سال ۱۹۳۲ مطرح و برای تبدیل سه خط حمل و نقل سریع ریلی به خطوط سریع اتوبوسرانی در مراکز و شهرکهای اطراف به کار رفت ) نادران،۴۳:۱۳۹۲). یک راه حل حمل و نقل همگانی است با هزینه­ کمتر و ظرفیت بالاتر که می ­تواند به کارآیی و مزایای مدهای ریلی گرانتر دست یابد www.nbrti.org ) ). همچنین می ­تواند کیفیت حمل و نقل ریلی و انعطاف­پذیری حمل و نقل اتوبوسی را با هم ترکیب کند. این سیستم بسیاری از جوانب کیفیت بالای سیستم متروهای زیرزمینی را بدون هزینه­ های بالای آنها دارا می­باشد به همین دلیل با عنوان متروی روی زمین آن را می­شناسد ( .(Lloyd Wright, 2003:1 به سرعت به یکی از سیستمهای مهم در گسترش خطوط حمل و نقل عمومی در سراسر جهان تبدیل شده و ضمن استقرار در ۱۴۲ شهر به طول ۳۲۴۲ کیلومتر روزانه بالغ بر ۲۳ میلیون مسافر توسط این سامانه جابجا می­شوند (www.brtdata.org). BRT یک روش مدرن در کاهش ترافیک به شمار می ­آید. در کشورهای مختلف از روش های متفاوتی برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات اتوبوسها استفاده می­ شود و به عنوان تجربه­ای موفق در بسیاری از کلانشهرهای دنیا به اجرا درآمده است؛ پیمودن سریع مسیر، زمان انتظار کوتاه و در دسترس بودن از جمله مزایای آن به شمار می­رود. در این سیستم از خطوط ویژه استفاده می­ شود (کاکاوند و جباری،۱۳۹۰).
سیستم حمل و نقل عمومی دیگر که در برخی از شهرهای دنیا رایج است راه­آهن ­شهری است. سیستمهای راه­­آهن متداول در دنیا بیشتر دو ریلی و تعداد اندکی از آنها تک­ریلی هستند که می­توان آن را به دو نوع کلی زیرزمینی و روزمینی تقسیم کرد. رایج­ترین نوع راه­آهن شهری در نوع روزمینی، تراموای و در نوع زیرزمینی، مترو است (سعیدنیا،۱۳۸۲). از مزیت­های سیستم راه­آهن شهری[۳۱]، ظرفیت زیاد و سرعت قابل توجه آن است و از معایب مهم آن محدودیت حرکت، فقط در یک مسیر مشخص است (سعیدنیا،۱۳۸۲). راه‌آهن‌ها کالای حجیم و بارکش عمومی حمل و نقل درون­شهری است، با حداقل قیمت برای رفت و آمد کوتاه مورد استفاده قرارمی­گیرد (هاگت۱۳۷۹: ۳۱۹). براساس مشخصات عملکردی و تکنولوزی مورد استفاده، سیستمهای راه­آهن شهری نیز به گروه های مختلفی تقسیم می­شوند که ذیلاً به آنها اشاره شده است.
- سیستم جابجایی سریع فردی (PRT) [۳۲]: در این سیستم از وسایل نقلیه کوچک استفاده می­ شود که به صورت نزدیک به هم و نه به صورت متصل به هم در حرکت هستند (سیدحسینی،۲۶:۱۳۸۰). هر وسیله مانند، یک سرویس تاکسی بر روی ریل می­باشد که البته کارآیی آن در حد تاکسی نیست و برای رسیدن به سطح کارآیی تاکسی­ها، به مقدار بسیار زیادی قطارهای بزرگتر ارائه شده است که برای تأمین ارتباط بین ساختمانهای مختلف پایانه­ای مانند فرودگاهها مورد استفاده قرار می­گیرد و اگر چه به آنها سیستمهای جابجایی فردی گفته می­ شود ولی از لحاظ بهره ­برداری، نوعی از راه­آهن سبک به شمار می­روند.
- سیستم راه­آهن سبک (LRT) [۳۳] : در این سیستم از مسیرهای اختصاصی که در تمام یا اکثر طول مسیر برخورد و تداخلی یا ترافیک وسایل نقلیه دیگر ندارد، استفاده می­ شود. ممکن است در این سیستم تقاطعهای همسطح کنترل شده­ای هم وجود داشته باشد یا قسمتی از مسیر حرکت با ترافیک جاده­ای مشترک باشد. قطارهای مورد استفاده در سیستم راه­آهن سبک معمولاً دارای یک تا چهار وسیله نقلیه می­باشند. تفاوت بین راه­آهن سبک نسبت به تراموا دارای زمان­بندی منظم­تر و مرتب با کنترلهای سیگنالی و زمان های سفر کوتاهتر می­باشد (کاکاوند و جباری،۱۳۹۰).
- سیستم مترو[۳۴] : این سیستم در محلهایی که سیستم راه­آهن سبک نمی­تواند عملکرد مطلوبی ارائه دهد، احداث می­گردد. مسیرهای مورد استفاده این سیستم کاملاً اختصاصی بوده و از ترافیک وسایل نقلیه دیگر جداسازی می­ شود. قطارهای این سیستم معمولاً از چهار تا ده وسیله نقلیه تشکیل یافته­اند. سیستمهای مترو در اکثر موارد برای کریدورهای دارای تقاضاهای زیاد سفر و خصوصاً در مناطق درون­شهری برای ارتباط مراکز پرجمعیت به مراکز تجاری ­شهر (CBD) [۳۵] طراحی و احداث می­شوند. سیستم راه­آهن سبک در شکل ایده­آل خود، یعنی در حالتی که دارای مسیرهای اختصاصی می­باشد، به سیستم پیش از مترو معروف است و وقتی که تقاضای مسافرین به مقدار چشمگیری افزایش یابد، به سیستم مترو تبدیل می­ شود (سیدحسینی،۲۷:۱۳۸۰). قطار سریع­السیر زیرزمینی و قطار سریع­السیر شهری از نظر سرعت و ظرفیت در نقطه بالایی قرار دارد. این سیستم قادر است در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی مسافر را به مقاصد نسبتاً دوری انتقال دهند. مترو برخلاف قطار سریع­السیر شهری در عملکردش برقراری ارتباط در داخل محدوده شهر است و این وظیفه را معمولاً فقط در طول محورهای اصلی شهر انجام می­دهد (کاکاوند و جباری،۱۳۹۰).
- سیستم راه­آهن­ حومه[۳۶]: این سیستم عموماً برای سفرهای سیستم مترو طراحی می­گردد و فواصل ایستگاههای آن نیز بیشتر از فواصل ایستگاههای مترو است. مسیرهای سیستم معمولاً جداسازی و تفکیک می­شوند ولی می­توانند دارای تقاطعهای همسطح هم باشند. سرویسهای راه­آهن حومه در برخی از مناطق از ریلهای سرویسهای دیگر راه­آهن نیز استفاده نمود و یا آنها را قطع می­نمایند. در گذشته سیستم راه­آهن حومه از نیروی دیزلی استفاده می­کرد ولی امروزه این سیستم هم دارای نیروی محرکه برقی می­باشد و قطارهای آن به صورت دستی یا اتوماتیک هدایت شده و به وسیله سیستمهای سیگنالی مراقبت می­شوند. سیستمهای راه­آهن سبک (LRT)، مترو و راه­آهن­حومه به طور سنتی دارای قطارها و وسایل نقلیه­ای می­باشند که دارای چرخهای آهنی بوده و به وسیله ریلهای آهنی هدایت می­شوند (سیدحسینی،۲۸:۱۳۸۰).
۲-۱۳. ساختار فضایی شبکه حمل و نقل شهری
ساختار اصلی سازمان فضایی شهر شامل شبکه­ ای از محورها، مراکز شهری و عناصر اصلی معرف شهر، مجموعاً ارکان اصلی سازمان فضایی شهر را تشکیل می­ دهند. بنابراین سازمان فضایی چشم­انداز کالبدی و توصیف روشنی از سیمای شهر در آینده و تبلور کالبدی از الگوی توسعه شهر است (ضوابط و مقررات مصوب وزارت مسکن و راه و شهرسازی،۱۳۷۴). الگوی شهری و ساختار فضایی[۳۷] دارای دو بخش از عوامل ساختاری است که عملکردهای آنها در همه جا یکسان و ثابت است که شامل گره­ها و ارتباطات است.
گره­ها- مرکزیت فعالیتهای شهری را مشخص می­ کند. مربوط به توده فعالیتهای اقتصادی و یا دسترسی به عوامل حمل و نقل می­باشد. پایانه ­ها از قبیل فرودگاه­ها، ایستگاههای راه­آهن، ایستگا­ه­های اتوبوس و تاکسی از گره­های مهم هستند که بخش اعظم فعالیتها در اطراف آنها در سطح محلی و منطقه­ای انجام می­پذیرد. نسبت به اهمیت و میزان مشارکت آنها در عملکردهای شهری همچون تولید، مدیریت و توزیع دارای سلسله مراتب خاص خود هستند.


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع پایان نامه کارشناسی ارشد :بررسی ...ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده از دیدگاه ... »