وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل پایان نامه : پژوهش های پیشین با موضوع تأثیر ابعاد کیفی خدمات ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
    1. با صرفه تر بودن
    1. سرعت عمل و کوتاهتر بودن زمان مورد نیاز
    1. کیفیت داده ها از طریق دقت بیشتر در گردآوری و استخراج آنها (بازرگان و دیگران، ۱۳۷۸، ص ۱۷۸) .

نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگیها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم(سکاران، ۱۳۸۰، ص ۲۹۶).
دو نوع اصلی طرح نمونه برداری وجود دارد : نمونه برداری احتمالی و غیر احتمالی. در نمونه برداری احتمالی، اعضای جامعه شانس یا احتمال شناخته شده ای دارند که به عنوان آزمودنی گروه نمونه انتخاب شوند، در نمونه برداری غیر احتمالی عناصر با شانس شناخته شده یا از پیش تعیین شده ای به عنوان آزمودنی انتخاب نمی شوند . طرحهای نمونه برداری احتمالی موقعی به کار می رود که معرف بودن گروه نمونه برای اهداف تعمیم پذیری دارای اهمیت باشد (همان منبع، ص ۲۹۹) . نمونه‌گیری تصادفی (احتمالی) شامل نمونه‌گیری تصادفی ساده[۴۴]، منظم[۴۵]، طبقه‌ای [۴۶]، خوشه‌ای [۴۷] و چند مرحله‌ای [۴۸] می باشد که در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۳ . جامعه آماری

جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع و یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(سکاران،۱۳۸۰،ص ۲۹۴).که در این پژوهش کلیه مشتریان شعب برتر و ممتاز بانکهای ملت در شهرستان سیرجان می باشد
روش نمونه گیری تصادفی ساده عبارت است از فرایند شمارش هر واحد از جمعیت در دسترس و سپس انتخاب نمونه به روش تصادفی است.

۶-۳ . حجم نمونه

تعمیم یافته‌های پژوهش از نمونه به جامعه همیشه رضایت بخش نیست؛ زیرا نمی‌توان در همه موارد اطمینان داشت که نمونه نمایانگر جامعه است، بلکه در خیلی از موارد بین نمونه و جامعه اختلاف وجود دارد. حال، مسأله‌ای که پژوهشگر باید به آن بپردازد حجم نمونه است. اگر حجم نمونه خیلی بزرگ باشد، منابع هدر می‌شود و از سوی دیگر اگر نمونه خیلی کوچک باشد، دقت نتایج خیلی کم است و ممکن است نتایج بیانگر حقایق و واقعیت‌های جامعه نباشد. اما در صورتی‌که نمونه تصادفی (رندم) انتخاب شود و حجم آن مناسب باشد، اختلاف بین نمونه و جامعه کاهش خواهد یافت. به منظور انتخاب حجم نمونه مناسب، با توجّه به نوع و هدف پژوهش فرمول‌های گوناگونی از سوی صاحب‌نظران علم آمار مطرح شده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول ذیل بهره گرفته شد. زمانی که جامعه آماری نامحدود باشد فرمول ذیل، مورد استفاده قرار می‌گیرد (سرمد، ۱۳۸۱).

که در آن، p برآورد نسبت صفت متغیر با بهره گرفتن از مطالعات قبلی و  است. چنانچه p در دسترس نباشد، می‌توان آنرا  فرض کرد که در این حالت مقدار واریانس و حجم نمونه به حداکثر خود می‌رسد. d خطای نمونه‌گیری است. خطای نمونه‌گیری درجه‌ای است که براساس آن آماره یک نمونه می‌توان از ارزشی که باید به دست می‌آمد، تفاوت داشته باشد در صورتی که داده‌ها از جامعه آماری پیمایش جمع‌ آوری می‌شد (ادواردز، ۱۳۷۹). خطای نمونه گیری، ۵% لحاظ شد. مقدار آلفای این پژوهش ۵% لحاظ و مقدار  از جدول ۹۶/۱ استخراج شد (حافظ‌نیا، ۱۳۸۰). حجم نمونه آماری این پژوهش برای هر یک از پرسشنامه ها ۳۸۴ عدد بدست آمد.

سرانجام تعداد ۴۰۰ پرسشنامه بین اعضای نمونه آماری توزیع گردید و تجزیه و تحلیل نهائی از روی داده های این تعداد پرسشنامه به عمل آمد.

۷-۳ . روایی

رایج ترین تعریف روایی در این پرسش خلاصه شده است: آیا چیزی را اندازه می گیریم که قصد اندازه گیری آن را داریم؟ امابه این نکته توجه داشت که یک روایی وجود ندارد بلکه آزمون یا مقیاس بر اساس هدف علمی یا عملی که استفاده کننده آن دارد، روایی پیدا می کند. مطالعه پایایی بدون پرداختن به معنی متغیرها امکان پذیر است امّا مطالعه روایی بدون بررسی ماهیت و معنی متغیرها ممکن نیست. روایی بر اساس طبقه بندی کمیته مشترک انجمن روانشناسی آمریکا، انجمن پژوهشی آموزشی آمریکا و شورای ملی اندازه گیری های به کار رفته در آموزش به دو نوع تقسیم می شود. محتوا، وابسته به ملاک و سازه (کرلینجر، ۱۳۷۴، ص ۱۳۳). (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۳). (Hair et al, 1992) .

۱-۷-۳ . روایی محتوا:

روایی محتوا، معرف بودن محتوای وسیله اندازه گیری را بررسی می کند. رواسازی محتوا به این پرسش پاسخ می دهد که آیا مواد و محتوای این وسیله اندازه گیری معرف محتوا یا مجموعه خصوصیات مورد اندازه گیری هست؟ روایی محتوی تابعی است از ترسیم و تعیین خوب ابعاد و مؤلفه های مفهوم بوده و اساساً امری قضاوتی است که در آن شخص به تنهایی یا همراه دیگران در مورد معرف بودن ماده های آزمون قضاوت می کنند.

۲-۷-۳٫ روایی سازه:

یکی از معتبرترین پیشرفت های علمی در نظریه و اجرای اندازه گیری، روایی سازه است. روایی سازه به این مهم می پردازد که چه ویژگی یا عواملی می تواند واریانس آزمون ها را تبیین کند؟ روایی سازه به این مفهوم دلالت دارد که نتایج به دست آمده از کاربرد سنجه ها تا چه حدی با تئوری هایی که آزمون بر اساس آن ها طراحی شده، سازگاری دارد. به عبارتی ابزار مورد استفاده تا چه حد سازه های اصلی مورد سنجش را نشان می دهد (Cooper and Schindler , 1998) . روایی سازه از دید تحلیل عاملی، نشان می دهد که تا چه حدی معیارهای آیتم با توجهبه مفهوم عمومی به همدیگر مرتبط هستند و توسط وجود بارهای عاملی معنی دار معیارها بر روی سازه های فرض شده نمایش داده می شود (Anderson and Gerbing, 1988).
سه راه برای ارزیابی روایی سازه وجود دارد : روایی همگرا[۴۹]، تشخیصی(واگرا[۵۰]) وتک بعدی[۵۱] بودن.
روایی همگرا: در روایی همگرا گفته می شود شواهدی که از اجرای یک وسیله اندازه گیری در مورد گروه های مختلف در مکان های متفاوت به دست می آید، باید معانی یکسان داشته باشند، یا در غیر این صورت باید تفاوت ها را تبیین کنند.همگرایی روایی نشان می دهد که چقدر روش های چندگانه ای که برای سنجش یک متغیر تدارک دیده شده است، نتایج یکسانی ارانه می دهند. (Spector, 1992; Churchil, 1979 ) . اندرسون و گربینگ (Anderson and Gerbing, 1988). پیشنهاد می کنند که شواهدی از روایی همگرا زمانی وجود دارد که متغیرهای آشکار به طور معنی داری  روی عامل های مرتبطشان بار داشته باشند.
روایی واگرا (تشخیصی): این نوع روایی زمانی ایجاد می شود که بر اساس نمرات به دست آمده از آزمون، دو متغیری که بر اساس تئوری پیش بینی می شود همبستگی نداشته باشند، غیر همبسته باشند. (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۳، ص :۳۱۳) . این روایی این اطمینان را حاصل می کند که شخص می تواند به طور تجربی سازه ای را از سایر سازه هایی که احتمالاً مشابه اند، متمایز سازد و یا این که شخص می تواند چیزی را که با سازه نامربوط است مشخص کند (کرلینجر، ۱۳۷۴، ص۱۳۹). این معیار درجه ای است که اندازه های متغیرهای پنهان مختلف منحصر به فرد هستند (Hensley, 1999) . برای این که یک اندازه یا معیار روا باشد باید واریانس در معیار، تنها واریانس نسبت داده به متغیر پنهان مورد نظر را منعکس کند نه دیگر متغیرهای پنهان را. اگر یک سازه روایی تفکیک کننده داشته باشد، آیتم های مقیاسی که سازه های مختلف را می سنجند باید همبستگی کمی با هم داشته باشند (Spector, 1992) روایی تفکیکی درجه ای است که سنجه های فاکتورهای مختلف، از هم مجزا و تفکیک شده هستند (Bagozzi et al, 1991; Hoskisson et al, 1993). یک ابزار دارای روایی تفکیکی است اگر همبستگی بین سنجه های عوامل مختلف با بهره گرفتن از روش های مشابه سنجش، کمتر از ضریب پایایی باشند، (Crockerand Algina, 1986).
روایی تک بعدی بودن: این روش شواهدی را برای وجود سازه مکنون منفرد[۵۲] فراهم می آورد. (Flynn et al, 1990). دو روش برای سنجش تک بعدی بودن یک معیار وجود دارد: تحلیل عامل اکتشافی [۵۳](EFA) و تحلیل عاملی تاییدی [۵۴](CFA) (Kline, 1998)

۸-۳ . پایایی

پایایی یک سنجه، ثبات و سازگاری مفهوم مورد سنجش را نشان می دهد. ثبات سنجه ها، توانایی یک سنجه برای حفظ ثبات در طی زمان (علی رغم شرایط غیر قابل کنترل آزمون و وضعیت پاسخگویان) است که شاخصی از ثبات و آسیب پذیری کم آن در برابر تغییرات می باشد. سازگاری درونی سنجه ها بدین معنی است که بندهای سنجه باید با همدیگر به عنوانی یک مجموعه عمل نموده و به طور مستقل مفهوم یکسانی را اندازه گیری کنند به گونه ای که پاسخ دهندگان معنای یکسانی را برای هر یک از مؤلفه ها قائل شوند . سازگاری درونی سنجه ها از دو طریق قابل بررسی است:
پایایی سازگاری بین سوأل ها: این پایایی نوعی آزمون از سازگاری پاسخ های پاسخ دهندگان به همه سوأل ها در یک نسخه یا یک پرسش نامه است. تا حدی که سوأل ها یا بندها، سنجه های مستقلی از مفهوم مشابهی هستند، آن ها با یکدیگر همبستگی خواهند داشت. معمول ترین آزمون پایایی سازگاری درونی، ضریب آلفای کرونباخ است (Cronbach, 1946) که برای سوأل ها یا طبقات چند مقیاسی انجام می شود. فرمول محاسبه آلفای کرونباخ به شرح زیر است :

K = تعدادسؤالات
= مجموع واریانس سؤالات
= واریانس نمره های خام آزمودنیها
اعتبارهای کمتر از ۶/۰، معمولاً ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷/۰ قابل قبول و بیش از ۸/۰ خوب تلقی می شود. البته هر چه ضریب اعتبار به عدد یک نزدیکتر شود بهتر است پس از محاسبه، نتیجه برآورد ۷۸% بدست آمد که در فرمول کرونباخ مقدار  بین صفر و یک (<1  ۰<)و ضریب اعتبار بالای ۷۰% در تست اعتبار مورد قبول است. (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۳، ص ۳۱۸).
پایایی دو نیمه کردن: این پایایی همبستگی بین دو نمیه یک سنجه را انعکاس می دهد، پایای دو نمیه کردن می تواند نسبتبه آلفای کرونباخ بالاتر باشد بنابراین تقریباً در تمام موارد، آلفای کرونباخ می تواند به عنوان شاخص نسبتاً کاملی از پایایی سازگاری درونی مد نظر قرار گیرد. (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۳، ص ۳۱۸).
ضریب آلفای کرونباخ برمبنای همبستگی های میان شاخص هایی است که در برگیرنده یک معیار هستند. (Pedhazur and Schmelkin, 1991). دیویس (Davis, 1995) اشاره می کند که ضریب آلفای کرونباخ پرکاربردترین روش در سنجش پایایی در تحقیقات مدیریت عملیات است. برآورد پایایی باید به بعد از رواسازی سازه موکول شود چرا که بدون روایی سازه، پایایی امری نامربوط خواهد بود (Koufteros, 1999).

۹-۳ . مدل یابی

۱-۹-۳ . استاندارد سازی سازه ها

داده های جمع آوری شده در مرحله قبل، با کدگذاری مناسب و ورود به نرم افزار SPSS مورد تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفتند تا ساختار عاملی آن ها کشف شود. پس از آن با هدف انجام تحلیل عامل تاییدی، مدل های سنجش (X model) در نرم افزار LISREL مورد بررسی واقع شدند (Byrne, 1998; Jöreskog and Sörbom, 1993) . در این بخش اصلاحات لازم بر روی ساختار عاملی و متغیرهای تحقیق بر اساس شاخص های برازش حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، انجام پذیرفت. باید توجه داشت که شاخص مختلفی برای بررسی نیکویی برازش در تحلیل عاملی تأییدی توسط لیزرل وجود دارد و همچنین دامنه ای از مقادیر مختلف به عنوان آستانه برازش مدل، تعیین شده اند. (Forza and Filippini, 1998).
از آنجا که بسیاری از شاخص های تناسب تحت تأثیر تعداد نمونه قرار می گیرند (GFI, NFI and AGFI) و دیگر شاخص ها به وسیله نسبت متغیرهای آشکار به متغیرهای مکنون تحت تأثیر قرار می گیرند (NNFI and CFI) ، شاه و گلدستین (Shah and Goldstein 2006) ، بررسی مجموعه ای از شاخص ها را جهت آزمون برازندگی توصیه می کنند. شاخص اصلی برای نیکویی مدل برازش که در ادبیات مدل یابی معادلات ساختاری نیز بحث شده، P-Value است که گاهی به تنهایی برای تستبرازش مدل به کار فته است. (Shah and Ward 2007) . پس از آن پرکاربردترین و مفید ترین معیار برازندگی مدل، ریشه مجذور میانگین خطای برآورد[۵۵] (Steiger, 1990, Byrne, 1998) می باشد. مقدار آماره کلی دو با تعدیل درجه آزادی  نیز به علت خنثی نمودن اثر تعداد موارد، کاربرد مناسبی یافته است. (Kline, 1998,)
همچنین می توان از جمله پرکاربردترین برازندگی مدل، به شاخص تناسب مقایسه ای[۵۶]، (Bentler, 1980) و ریشه مجذور میانگین خطای تخمین (Steiger, 1990) اشاره نمود. (Rogg et al, 2001).
براش شاخص RMSEA مقادیر کمتر از ۹/۰ (Shah and Ward, 2007,). شاخص  مقادیر کمتر از ۵، (, Shah & Ward , 2007,) و شاخص CFI مقادیر بیشتر از ۹/۰ (Shah and Ward, 2007,) به عنوان مقادیر مورد پذیرش در نظر گرفته شدند.
در نهایت استاندارد بودن سازه ها بر اساس دو روش اکتشافی و تاییدی بررسی گردید. در تحلیل عاملی اکتشافی استاندارد بودن سازه ها در صورت دارا بودن بار عاملی بیش از ۵/۰ آیتم ها بر روی یک عامل و کمتر از ۴/۰ بر روی عوامل دیگر در سطح مطلوب حفظ خواهد شد. (Bagozzi, 1988) همچنین وجود بیش از دو عامل در نتایج و فزونی میانگین واریانس استخراج شده[۵۷] عوامل نسبت به همبستگی بین عوامل، اطمینان بیشتری را در این زمینه حاصل می کند (Fornell and Larcker, 1981).
در تحلیل عاملی اکتشافی نیز مقادیر فراتر از آستانه برای شاخص های برازش، تأیید کننده استاندارد بودن سازه ها می باشد.
پایایی ایراز تحقیق نیز با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید که مقادیر ۷/۰ و بالاتر برای آن قابل اعتماد می باشد (Hair et al, 1998,).

۲-۹-۳ . مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیات تحقیق

سازه های تحقیق در مرحله نهایی، با بهره گرفتن از نمودار مسیر منتج از مدل تحقیق، مورد کنکاش و ارتباط سنجی قرار می گیرند. بدین منظور ابتدا مدل های سنجش (XModel) برای تبیین و تأیید ارتباط بین متغیرهای مشاهده شده و مکنون با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام گردید. به عبارت دیگر مقیاس های حاصل در تحلیل عاملی اکتشافی توسط تحلیل عاملی تاییدی قبل از آزمون مدل کلی ارزیابی قرار گرفتند. در این مرحله ساختار سازه ها و ضرایب اثر متغیرهای مشاهده شده بر متغیرهای مکنون مورد بررسی و تأیید آماری قرار می گیرند. در مرحله بعد، فرضیات تحقیق آزمون و بررسی گردید

۱۰-۳ . تحلیل عاملی

تحلیل عاملی[۵۸] یکی از فنون آماری است که استفاده از آن در حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی در دهه های اخیر در دنیا و در سال های اخیر در کشور رواج زیادی یافته است. به کارگیری این تکنیک آماری، در اکثر تحقیق هایی که در آن ها از آزمون و پرسشنامه استفاده می شود، ضروری است (کلاین، ۱۳۸۰، ص۵۹). کاربرد این فن در آمار به حدی است که کرلینجر (کرلینجر، جلد دوم، ۱۳۷۴، ص ۲۹۸). از تحلیل عاملی تحت عنوان «ملکه روش شناسی ها» یاد می کند. تحلیل عاملی به دو بخش کلی تقسیم می شود: تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه با فرمت word : تمایز بین بازده مثبت و منفی در تعیین رابطه ...پایان نامه با فرمت word : پروژه های پژوهشی درباره :مفهوم قتل عمد ... »