وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع کارشناسی ارشد در مورد تأثیر عوامل فرهنگی, فردی و محیطی ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

در این فصل اقدام به تبین مبانی نظری و تجربی مرتبط با تاثیر عوامل فرهنگی، فردی و محیطی بر روی رفتار خرید ناگهانی گردید.
در بخش مبانی تجربی، از نقاط قوت تحقیقات داخلی و خارجی مطرح در این پژوهش، اطلاعات موضوعی و مقیاسهای اندازه گیری آنها صحبت به میان آمدکه بسترهای مناسب و مفیدی جهت اجرای بهتر این تحقیق را آشکار میسازند. هر چند تعداد زیادی از پیشینه های مطرح شده تقریبا با موضوع مورد مطالعه این پژوهش ارتباط دارند ولی هر کدام از موضوعات مطرح شده فقط به بررسی یک یا دو متغیر مرتبط با متغیر فروش ناگهانی در این تحقیق، پرداخته اند. ذکر این نکته ضروری است که به صورت کلی پیشینه های مطرح شده، هم از نظر موضوعی و هم از نظر محتوایی زمینه ها و زاویه های دید مناسب را به منظور اجرای بهتر تحقیق فراهم ساخته اند.
روش
تحقیق
۳-۱- مقدمه
در طول سالیان و از ابتدای حیات بشر، انسان همیشه با تحقیق سرو کار داشته است. تحقیقی می‌تواند راهگشا باشد که بر اساس اصول وموازین علمی صورت پذیرد. تحقیق در لغت به معنای درست و راست گردانیدن، پیدا کردن، یافتن یا جستجوی حقیقت آورده شده است. به‌صورت خلاصه منظور ما از روش علمی تحقیق، مجموعه قواعد و رویه ای است که محقق برای جمع‌ آوری حقایق و واقعیت ها دنبال می کند تا سپس آن‌ ها را تفسیر، تبیین و اثبات نماید( سکاران،۱۳۸۴، ۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بر این اساس در این فصل روش اجرای تحقیق و نوع پژوهش، جامعه و نمونه آماری، ابزار گردآوری اطلاعات، متغیرهای تحقیق، مقیاس اندازه‌گیری متغیرها، روائی و پایایی ابزار جمع‌ آوری اطلاعات و روش های تجزیه‌وتحلیل آماری موردمطالعه و بحث قرارگرفته است.
۳-۲- روش تحقیق
تحقیق را می‌توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای مسأله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می‌شوند تا پاسخ هایی برای مسأله مورد علاقه ما در محیط کاری به دست آید. تحقیق مستلزم یک رشته فعالیت هایی است که به درستی اندیشیده اند و به دقت اجرا در می آیند و در نهایت این مکان را برای ما فراهم می آورند که بدانیم مشکلات سازمانی را چگونه باید حل کرد یا دست کم به حداقل رسانید( سکاران،۱۳۸۴،۵).
بنابراین، می‌توانیم در تعریف تحقیق بگوییم:
” تحقیق، کوششی روشمند برای پاسخ گویی به مسأله های علمی است که منجر به نوآوری و پیشرفت علم می‌شود.”
۳-۲- ۱. انواع روش تحقیق
در حوزه علوم رفتاری، دو دسته از روش های تحقیق به کار برده می‌شوند که عبارت‌اند از:
الف) روش های کمی که در آن‌ ها از داده‌های کمی استفاده می‌شود.
ب) روش های کیفی که در آن‌ ها داده‌های کیفی به کار می رود.
این روش ها مکمل یکدیگر بوده ، برای شناخت پدیده ها، می‌توان آن‌ ها را مورد استفاده قرار داد.
از دیگر تقسیم‌بندی هایی که برای روش های تحقیق – به وسیله برخی از نویسندگان- به کار برده می‌شوند تقسیم‌بندی های ذیل می‌باشند:
۳-۲-۱-۱. روش تحقیق بر مبنای اهداف تحقیق
اولین مرحله از تقسیم‌بندی تحقیق را می‌توان منوط به هدف از انجام تحقیق دانست. بدین صورت که آیا هدف از انجام تحقیق علائق علمی محقق است یا احتیاجات عملی. بدین شکل که محقق برای موشکافی در تجربیات خود و دیگران، کنجکاوی های علمی و یا الهامات و فرضیات علمی محض بدنبال اجرای تحقیق است و یا اینکه هدف کسب اطلاعاتی است که بتواند مشکل یا مسأله فوری را حل نموده و یا زمینه را برای تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع یا مسأله خاص فراهم نماید.
تحقیقات بنیادی یا پایه ای یا محض[۱۳۰]
تحقیقات کاربردی[۱۳۱]( سکاران،۱۳۸۴)
تحقیقات ارزیابی[۱۳۲]
تحقیقات توسعه ای[۱۳۳]
تحقیق عملی ( کاری)[۱۳۴]
۳-۲-۱-۳. روش تحقیق بر اساس ماهیت و روش
الف) تحقیق تاریخی[۱۳۵]
ب) تحقیق توصیفی[۱۳۶]
ج) تحقیق همبستگی
د) تحقیق علّی
ه) تحقیق تجربی[۱۳۷]( سرمد و بازرگان، ۱۳۸۵).
بر این اساس تحقیق حاضر از نوع کمی و حال نگر, ازنظر هدف و غایت کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است.
۳-۳- جامعه آماری
” جامعه عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد"( سرمد و بازرگان، ۱۳۸۵). جامعه موردمطالعه، جمعیتی است که مطالعه بر روی آن انجام می‌شود.
اطلاعات موجود در این تحقیق از میان نمونه‌های آماری خریداران (فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند تهران) به دست آمده است.
۳-۴- نمونه آماری
نمونه آماری نیز عبارت است از مجموعه ای نشانه هاکه از یک قسمت، گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می‌شود، به‌طوری‌که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشند و نمونه‌گیری فرایند انتخاب نمونه است( خاکی، ۱۳۸۷).
روش های نمونه‌گیری به دو دسته احتمالی و غیر احتمالی تقسیم می‌شوند؛ نمونه‌گیری احتمالی شامل:
تصادفی ساده: همه ی اعضای جامعه آماری در نظر گرفته می‌شوند و هر عنصر برای انتخاب شدن به‌عنوان آزمودنی شانس مساوی دارد.
نمونه برداری منظم: هر n امین عنصر جامعه آماری با شروع از یک نقطه تصادفی در چارچوب جامعه آماری انتخاب می‌شود.
تصادفی طبقه‌ای: که خود به دو نوع متناسب با حجم و غیر متناسب با حجم تقسیم می‌شود. در اینجا جامعه آماری ابتدا به طبقه های معنادار تقسیم می‌شود، سپس آزمودنی ها به یکی از دو صورت زیر انتخاب می‌شوند:

    1. نسبت به تعداد کل آن‌ ها در جامعه آماری ۲. بر اساس معیار دیگری به غیر از تعداد کل جامعه آماری

خوشه‌ای: نخست گروه هایی که اعضای نامتجانس دارند شناسایی می‌شوند. سپس بعضی از آن‌ ها بطور تصادفی انتخاب می گردند و سرانجام همه ی اعضای هر گروه که بطور تصادفی انتخاب شده اند موردمطالعه قرار می‌گیرند.
ناحیه ای: نمونه‌گیری خوشه‌ای در داخل یک ناحیه یا محل ویژه صورت می گیرد.
مضاعف: نمونه ای یکسان با دسته ای فرعی از نمونه، دو مرتبه موردمطالعه قرار می گیرد.
نمونه‌گیری غیراحتمالی شامل:
نمونه‌گیری در دسترس: در دسترس ترین اعضا به‌عنوان آزمودنی انتخاب می‌شوند.
نمونه‌گیری هدفدار: شامل دو نوع نمونه‌گیری قضاوتی و سهمیه ای است( سکاران، ۱۳۸۴، ۳۱۱و۳۱۲).
در این تحقیق از آن جایی که جامعه مورد نظر نامحدود در نظر گرفته‌شده است، بنابراین جهت محاسبه حجم نمونه مورد نیاز برای تحقیق حاضر از رابطه زیر استفاده گردیده است.

که در آن
P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)
Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، (  )
: مقدار اشتباه مجاز، (۰۵/۰ =  )
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته‌شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد (آذر، مومنی، ۱۳۸۰ ،ج۲، ۷۲).


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه با فرمت word : بایسته ها و رویه های اجرای اسناد تنظیمی در ...راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره آداب دعا از منظر قرآن ... »
 
مداحی های محرم