وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد : ارزیابی پذيرش سيستم ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

تئوری شناختی اجتماعی

-

-

-

-

3-3-3 مقیاس های اندازه گیری
مقیاس های معینی برای اندازه رسمی ترتیبی فاصله نسبتی وجود دارد که درجه پیچیدگی و تکامل اندازه ­گیری آنها هر­قدر از اسمی به طرف نسبتی حرکت کنیم افزایش یافته قدر اندازه ­گیری آن­ها بیشتر می­ شود. بدان معنا که می­توان اطلاعات دقیق­تری را در مورد متغیرها به دست آورد (سکاران, 1380, ص. 208). مقیاس اندازه گیری متغیرها در این پژوهش مقیاس فاصله ای است. مقیاس فاصله­ای به پژوهشگر امکان کاربرد روش­های محاسباتی معینی را برای اطلاعات جمع­آوری شده از پاسخ‌دهندگان می­دهد این مقیاس به ما اجازه می­دهد میانگین و انحراف معیار پاسخ­های مرتبط با متغیرهای مختلف را محاسبه کنیم (سکاران, 1380, ص. 210). یکی از معروف ترین مثال های مقیاس فاصله ای، طیف لیکرت است .این طیف از مجموعه ­ای منظم از عبارات که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می­ شود. این گویه ­ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه ­گیری را به صورت گویه ­هایی که از لحاظ ارزش اندازه ­گیری دارای فاصله­های مساوی است عرضه می­ کند (بازرگان و سرمد, 1385, ص. 154). برای تدوین گویه ­ها معمولا از عبارات مساعد و نامساعد درباره پدیده مورد اندازه ­گیری به تعداد مساوی استفاده می شود (سکاران, 1380, ص. 245). در این پژوهش از طیف 5 تایی لیکرت از گزاره­ی بسیار مخالف تا بسیار موافق بهره برده می­ شود. به طور­کلی مقیاس­ها برای سنجش نگرش­ها، قضاوت­ها، عقاید و سایر خصیصه­هایی که به آسانی قابل اندازه ­گیری نیستند به کار می­رود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  •  
  •  
  •  
  • جامعه آماری

در هر بررسی آماری، جامعه شامل عناصری است که می­خواهیم درباره آن استنباطی انجام دهیم. کار مهم محقق این است که با دقت و به صورتی کامل حجم جامعه را تعریف کند. تعریف جامعه باید به صورت توصیف دقیق عنصرهایی باشد که به جامعه تعلق دارند و آن را می­سازند (بازرگان و سرمد, 1385, ص 100). در این تحقیق جامعه آماری مد نظر، کاربران سیستم مدیریت اطلاعات پروژه در سازمان های تسهیلگر پروژه محور در حوزه فناوری های پیشرفته می باشد. در این تحقیق با توجه به اینکه در کشور، جامعه سازمانهای تسهیلگر در حوزه فناوری های پیشرفته به مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری ختم می شود، لذا کاربران سیستم مدیریت اطلاعات پروژه در مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری جامعه مدنظر تحقیق را شامل می شوند.که تعداد جامعه 88 نفر می باشد.
الف. جامعه و نمونه آماری
نمونه­برداری فرایند انتخاب­کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی­های آزمودنی­های گروه نمونه قادر خواهیم­بود این خصوصیات یا ویژگی­های را به اعضای جامعه تعمیم دهیم (سکاران, 1380, ص. 246).
باتوجه به اینکه جامعه آماری تحقیق از نوع محدود می باشد، تعداد نمونه آماری از جدول مورگان احصا می گردد. که عدد نمونه با توجه به تعداد جامعه آماری و این جدول 71 نفر می باشد. برای دقت بیشتر در نتایج، به 71 نفر قناعت نکرده و برای تمام 88 نفر جامعه آماری پرسشنامه ارسال گردیده است. که از این تعداد 66 پرسشنامه جواب داده شده و عودت گشته است. که نرخ بازگشت پرسشنامه نسبت به تعداد نمونه اعلامی جدول مورگان 93 درصد می باشد.
3-4 روش تحلیل داده ها
در این تحقیق از روش­های آماری توصیفی و استنباطی بهره برده­ می­ شود. که نرم­افزار مورد استفاده spss 21 می­باشد. که در ذیل مهمترین روش­های آماری ذکر می­گردد:
3-4-1 روش های توصیفی
برای مطالعه و توصیف مشاهدات و شاخص­ های قابل­محاسبه از روش­های توصیفی بهره برده­شده و میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی و فراوانی تجمعی میانه و مد هر گزاره به همراه نمودارهای مرتبط قابل­مشاهده و تحلیل می­باشد.

  •  
  •  
  •  
  • روش های تحلیلی

الف. آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن
آزمون‌های هم‌بستگی اسپیرمن و پیرسون٬ پرکاربردترین آزمون در پژوهش‌های علوم انسانی‌اند و از آن‌جا که در بیش‌تر پژوهش‌ها برای طیف‌های پرسش‌نامه فواصل مساوی در نظر گرفته می‌شود٬ متغیرهای اسمی و رتبه‌ای٬ به متغیرهای فاصله‌ای و نسبتی تبدیل می‌شوند و برای تحلیل رابطه‌ها٬ از این دو ضریب استفاده می‌شود. اگر توزیع نرمال باشد٬ از آزمون پارامتری پیرسون ودر غیر این‌صورت از آزمون اسپیرمن استفاده می‌شود. که در این پژوهش از آزمون اسپیرمن استفاده شده است.

  • وزن دهی متغیرهای تحقیق به روش آنتروپی شانون


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع قلمرو صلاحیت فرهنگی ...راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد : امکان سنجی پیاده سازی ... »
 
مداحی های محرم