وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : پایان نامه در مورد شبیه سازی عملکرد زنجیره تامین ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

«آیا رفتار مدل از لحاظ آماری شبیه به داده ­های سیستم واقعی است؟»
آزمون­های آماری پیشرفته­ای با بهره گرفتن از صافی کالمان[۷۷] وجود دارد که اثر خطای اندازه ­گیری را در زمان آزمایش فرضیه ­ها جدا می­ کند.[۷۸]
۴-۳-۲-۴ آزمون­های مطلوبیت و اثربخشی
این آزمون­ها اطمینان نسبت به مطلوبیت و اثربخشی مدل برای اجرا را ارتقاء می­ دهند. این کار با مشاهده­ رفتارهای خلاف شهود و ایجاد بینش­های جدید انجام می­ شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

رفتار خلاف شهود[۷۹]:
آزمون رفتار خلاف شهود بررسی می­ کند که:
«آیا مدل در واکنش به برخی از سیاست­های معین، رفتاری از خود نشان می­دهد که ابتدا مغایر شهود باشد و سپس با کمک مدل، این رفتار به­ عنوان دلالت روشنی از ساختار سیستم در نظر گرفته شود؟»[۸۰]
ایجاد بینش[۸۱]:
این آزمون تلاش می­ کند تا قابلیت ­های مدل در ایجاد بینش­های جدید را بررسی کند، به عبارت دیگر:
«آیا مدل از توانایی ایجاد بینش جدید یا حداقل ایجاد احساس نسبت به بینش جدید در مورد ماهیت مسأله­ مورد بررسی و سیستمی که مسأله در آن نِمود پیدا کرده، برخوردار است؟»
۴-۳-۳ اعتبارسنجی مضامین سیاست­ها:
تعیین اعتبار مضامین سیاست­های مدل، آخرین مرحله­ اعتبارسنجی آن محسوب می­ شود. از آنجایی که مدل پویایی­های سیستم به­ عنوان ابزاری برای آزمون سیاست­های مختلفِ مدیریت مورد استفاده قرار می­گیرد، بنابراین، باید نسبت به سیاست­های پیشنهادی که بر مبنای مدل مطرح می­شوند، اطمینان کافی حاصل نمود. آزمون­های برازندگی، سازگاری و مطلوبیت و اثربخشی، آزمون­هایی هستند که برای تعیین اعتبار مضامین سیاست به کار می­روند.
آزمون برازندگی
این آزمون­ها به منظور ایجاد اطمینان نسبت به برازندگی مضامین سیاست­ها با توجه به هدف مدلسازی مورد استفاده قرار می­گیرند. آزمون برازندگی شامل آزمون­های حساسیت سیاست[۸۲] و استحکام[۸۳] است.
آزمون­های حساسیت سیاست و استحکام:
این آزمون­ها به منظور قضاوت در مورد حساسیت یا استحکام سیاست­های پیشنهادی ناشی از تغییر پارامترها طراحی شده ­اند. در شرایطی که پارامترها در دامنه­ای معقول تغییر می­ کنند، ایجاد اطمینان در سیاست­های پیشنهادی که به شدت دچار دگرگونی می­شوند، دشوار است.
«آیا سیاست­های پیشنهادی مبتنی بر مدل، با تغییرات معقول در مقادیر پارامترها و یا در صورتبندی معادلات، تغییر می­ کند؟»
در صورتی که سیاست­های پیشنهادی، صرف­نظر از تغییرات معقول پارامتر، تغییر نکنند، خطر آن کمتر از حالتی است که دو مجموعه­ محتمل از پارامترها به پیشنهادهای متضاد منجر شوند.
آزمون­های سازگاری
مضامین سیاست­های مبتنی بر مدل را باید به منظور بررسی سازگاری با تغییرات سیاست در سیستم­های واقعی آزمایش کرد. آزمون­های پیش ­بینی رفتار تغییر یافته، کفایت مرز (سیاست) و بهبود سیستم از جمله آزمون­هایی هستند که برای این منظور به کار می­روند.
آزمون پیش ­بینی رفتار تغییر یافته[۸۴]:
این آزمون بررسی می­ کند که:
«آیا مدل نحوه­ تغییر رفتار سیستم در اثر تغییر سیاست حاکم را به درستی پیش ­بینی می­ کند؟»
این آزمون را می­توان با تغییر سیاست­های مدل و تأیید امکان تغییرات رفتاری حاصل، انجام داد. پاسخ مدل در برابر تغییر سیاست نیز به­ طور متناوب با پاسخ سیستم واقعی در مقابل تغییر سیاست­ها مقایسه می­ شود.
آزمون کفایت مرز (سیاست)[۸۵]:
این آزمون تلاش می­ کند تا با رجوع به مضامین سیاست­ها، نسبت به کفایت مرز مدل، اطمینان ایجاد کند. این آزمون بررسی می­ کند که:
«آیا اصلاح مرز مدل (مفهوم­سازی ساختار جدید)، سیاست­های پیشنهادی حاصل از مدل را تغییر می­دهد؟»
اگر تحلیلی که با ساختار اضافی انجام می­ شود، سیاست­های پیشنهادی را تغییر ندهد، ساختار جدید (اضافی) از مرز مدل خارج می­ شود.
آزمون بهبود سیستم[۸۶]:
این آزمون، آخرین آزمون مدل پویایی­های سیستم است که با بهره گرفتن از آن سیاست­هایی که به بهبود عملکرد سیستم واقعی می­انجامند، شناسایی می­شوند. این آزمون بررسی می­ کند که:
«آیا سیاست­هایی که پس از کار با مدل، سودمندی آنها تشخیص داده می­ شود، در صورت اجرا، رفتار سیستم واقعی را نیز بهبود می­ دهند؟»
این آزمون در واقع بررسی و آزمایش دنیای واقعی در برابر سیاست­های پیشنهادی مبتنی بر مدل است. مشکلات زیادی در ارتباط با چنین آزمونی در دنیای واقعی وجود دارد، برای مثال، از آنجایی که سیاست جدید باید پیش از قرار گرفتن در معرض این آزمون، به اندازه­ کافی از اطمینان برخوردار باشد، بنابراین، به سختی می­توان گفت که بهبود در سیستم­های واقعی به دلیل این سیاست یا تغییر در سایر شرایط بوده است، زیرا زمان واکنش برای اکثر سیستم­های اجتماعی، بسیار طولانی است.
۴-۴ آنالیز حساسیت
به سه شکل می توان آنالیز حساسیت را انجام داد.
آنالیز حساسیت عددی که بر اثر تغییر در برخی مفروضات اعداد متغییر هیی که به عنوان هدف و نتیجه آنالیز تعیین شده اند ، تغییر می کند.
آنالیز حساسیت رفتار که در اثر تغییر در مفروضات الگوهای رفتاری متغییر های هدف تغییر می کند.
آنالیز حساسیت تغییر یاست که در این حالت با تغییر در برخی مفروضات و اعمال بر خی سیاست ها حالتهای مطلوب در سیستم به دست می آید.
در این ابتدا برخی از متغیرهای اصلی و مهم را در بخش آنالیز حساسیت مقداری و رفتاری مورد بررسی قرار داده و سپس ضمن ارائه سیاست هایی جهت بهبود مدل ، نتایج اعمال آنها را مشاهده و با نتایج مورد انتظار مقایسه خواهیم کرد . در این بخش با تعیین برخی متغیر های کمکی که امکان تغییر مقدار آنها در شرایط واقعی وجود دارد،اقدام به تغییر مقادیر آنها و اثرات این تغییرات را روی مقادیر و رفتار متغییرهای نتیجه بررسی می نماییم
متغیر فرض : زمان ارسال
متغیر های نتیجه : ارسال ، فروش از دست رفته، موجودی مرکز پخش
در این بخش همانگونه که در نمودار اول مشخص است، مدت زمان انتقال کالا از انبار مرکزی به مرکز پخش را از متوسط ۵ ساعت به ۲ ساعت کاهش می دهیم.این کار از طریق آماده نگه داشتن مقدار کافی کامیون در انبار مرکزی قابل انجام است . با توجه به این که کامیون های حمل بار توسط پیمانکاران در شرکت های باربری به نام “شتابان” تامین می شود هزینه حمل و نقل افزایش می یابد. اما این هزینه می تواند در یک آنالیز هزینه – منفعت با منافع احتمالی کاهش هزینه ناشی از تاخیر حمل کالا سنجیده شود. متوسط زمان حرکت کامیون ها از انبار مرکزی به مراکز پخش عدد ۲ است که با توجه به بعد مسافت حداقل زمان ممکن برای حمل می باشد. در ضمن با توجه به کاهش ۳ ساعته در مرحله کاهش ، زمان حمل را با ۳ ساعت افزایش به ۸ ساعت می رسانیم.شکل شماره ۴-۳ تغییرات زمان حمل کالا را نشان می دهد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل پایان نامه : طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد :شناسایی موانع اجرای سیستم حسابداری ...نگارش پایان نامه در رابطه با مطالعه ی باکتری های ... »