وبلاگ

توضیح وبلاگ من

اثر درصد ماده خشک شیر و ترکیبی از ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۲-۶-۴-۹- کمپرسها
شبیه ضمادها هستند و تفاوت آن با ضماد این است که به جای استفاده از گیاه از محلول تهیه شده از گیاهان دارویی آن بر روی پوست استفاده میشود. پارچه یا کتان در محلول گیاهی گرم یا سرد گیاه خیسانده شده و بر روی موضع استفاده میشود.
۲-۶-۴-۱۰- شربت
از مخلوط کردن عصاره یا اسانس یا دیگر مواد موثره گیاه دارویی در یک ترکیب قندی حاصل میشود و مصارف خوراکی دارد.
۲-۶-۴-۱۱- لوسیون
شکل دارویی است که از حل کردن ماده موثره گیاه که شامل اسانس یا عصاره یا روغن است در یک حلال مناسب برای مصارف خارجی تهیه میگردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۶-۴-۱۲- پمادها و کرمها
ماده موثره ترکیبات پمادها و کرمها از عصاره ها و اسانسهای گیاهی تشکیل شده است. تفاوت پمادها و کرمها در وجود میزان آب موجود در آن ها است در واقع در پمادها ماده موثره دارو در یک پایه چرب قرار داده شده و به طور موضعی استفاده می‏شود، و کرمها مشابه پماد است اما به دلیل وجود آب در پایه آن، راحت‏تر روی پوست پخش و جذب می‏شود.
۲-۶-۴-۱۳- اسپری، بخور
این روش برای داروهایی بکار میرود که عمدتاً از اسانس تهیه شده باشند. این روش کاربرد داروهای گیاهی در درمان بیماریهای تنفسی طیور کاربرد ویژهای دارد. محلولهای تهیه شده در مه پاشها و نازلهای تحت فشار به راحتی قابل استفاده است.
۲-۶-۴-۱۴- دود دادن
برخی از گیاهان دارویی در زمان آتش زدن و تولید دود مواد موثره خود را آزاد میکنند. نمونه آشنای این روش اسفند است. علاوه بر این تعدادی از گیاهان مانند سیاهدانه و چوب صنوبر است که دود حاصل از سوختن آن ها نقش دور کنندگی حشرات را دارد.
فصل سوم
« مواد و روش کار »
۳-۱- مکان و زمان اجرای طرح
این آزمایش در خرداد ماه تا شهریور ۱۳۹۲ در شرکت کشت و دامداری فکا وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) واقع در شهرستان اصفهان انجام گرفت.
۳-۲- نحوه اجرای طرح
این آزمایش با بهره گرفتن از ۴۰ راس گوساله نر هلشتاین (با میانگین وزن اولیه ۴±۴۰) از سن ۱۰ روزگی تا سن۷۰ روزگی در قالب یک آزمایش فاکتوریل و طرح پایه کاملا تصادفی انجام گرفت.گوسالهها از ۱۰ روزگی وارد آزمایش شدند و خوراک آغازین به صورت آزاد در اختیار گوسالهها قرار گرفت. هر تیمار شامل ۱۰ تکرار بودکه عبارت بودند از:
۷ کیلوگرم شیر حاوی ۵/۱۲ درصد ماده خشک بدون افزودنی گیاهی (CO)
۲- ۷ کیلوگرم شیر حاوی ۵/۱۲ درصد ماده خشک همراه با افزودنی گیاهی ((PCO
۳- ۷ کیلوگرم شیر حاوی ۲۰ درصد ماده خشک بدون افزودنی گیاهی(HD)
۴- ۷ کیلوگرم شیر حاوی ۲۰ درصد ماده خشک همراه با افزودنی گیاهی (PHD)
به منظور افزایش ماده خشک شیر به ازای هر لیتر شیر (با ۵/۱۲ درصد ماده خشک) ۷۵ گرم شیر کامل خشک شده اضافه شد. گوسالهها روزانه با ۷ لیتر شیر به همراه مقدار مورد نیاز شیر خشک ودر دو وعده تغذیه شدند. افزودنی گیاهی ترکیبی از گیاهان دارویی شامل گیاهان رزماری، مرزه وزنجبیل آسیاب شده بود که با نسبتهای ۶۰ درصد رزماری، ۲۰ درصد مرزه و ۲۰ درصد زنجبیل مخلوط شده وبه ازای هر گوساله روزانه ۱۰ گرم از این مخلوط به شیر مصرفی گوسالهها در وعده صبح اضافه میشد.‍‍ تیمار CO و PCO هر دو به یک روش از شیر تغذیه و قطع شیر شدند. پس از اینکه گوسالههای این دو تیمار از ۱۰ روزگی وارد طرح شدند تا ۴۵ روزگی، روزانه ۷ کیلوگرم شیر طی دو وعده خوردند. از روز ۴۶ به منظور شیرگیری، گوساله ها طی دو وعده ۵ کیلوگرم شیر خوردند و از روز ۴۷ تا روز ۵۰ به ترتیب، ۳، ۲، ۱، ۱ کیلوگرم شیر در یک وعده خوردند و در روز ۵۰ قطع شیر شدند. دو تیمار دیگر(HD و PHD) به همین روش از شیر تغذیه و قطع شیر شدند، اما جهت افزایش ماده خشک شیر مصرفی آن ها ‌از روز ۱۰تا ۴۰ روزگی هر وعده ۵/۲۶۲ گرم شیرخشک به ۵/۳ لیتر شیر اضافه شد(روزانه ۷ لیتر شیر+ ۵۲۵ گرم شیر خشک). جهت شیرگیری از روز ۴۱ و ۴۲ مقدار ۵/۲۶۲ گرم شیر خشک و آن هم در وعدهی اول به شیر اضافه شد و وعدهی دوم تنها شیر به آن ها داده شد. روز ۴۳ و ۴۴، ۱۳۰ گرم شیرخشک در اول داده شد و روز ۴۵، ۶۵ گرم شیرخشک به شیر اضافه شد. از روز ۴۶ به مانند روشی که برای دو تیمار اول گفته شد،‌گوسالهها شیرگیری شدند. وزن بدن، شیر مصرفی، خوراک جامد مصرفی، رشد اسکلتی، امتیاز مدفوع، فاکتورهایخونی گوسالهها توسط نرم افزار آماری SAS و به روش GLM مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
جدول ۳-۱- آنالیز شیمیایی شیر مورد استفاده در تغذیه‌ی گوساله‌ های شیرخوار

آنالیز شیر کامل شیر خشک شیر۲۰درصد
پروتئین خام ۲۶/۳ ۲۵ ۲۱/۵
چربی خام ۲۸/۳ ۳۳ ۲۴/۵
درصد ماده خشک ۵/۱۲ ۵/۹۷ ۲۰


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع کارشناسی ارشد با موضوع بررسی رابطه ...طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع شناسایی عوامل کلیدی مؤثر ... »