وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نگاهی به پژوهش‌های انجام‌شده درباره بررسی دوام تیرهای بتن ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۴-۶

۷۰-۸۰

۱٫۱۵

Polyester

۱-۲

۴۰-۵۰

۱٫۲

Vinylester

فرایند ساخت مواد مرکب
الیاف تک را معمولاً رشته[۱۰] و یک مجموعه از این الیاف را که معمولاً شامل ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ رشته می­باشد، ریسمان[۱۱] می­نامند. تعداد ۵۰ تا ۶۰ ریسمان نیز دسته[۱۲] نامیده می­ شود. اگر ریسمان از پیچیدن رشته­ها دور یکدیگر بوجود آید، ریسمان تابیده[۱۳] حاصل می­ شود. برای عرضه­ی صنعتی، دسته­ها و ریسمان تابیده را بافته و اصطلاحاً آنها را به ترتیب دسته­ی بافته[۱۴] و پارچه می­نامند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش­های متداول ساخت عبارتند از:
پولتروژن[۱۵] : روشی متداول برای تولید پروفیلهای با سطح مقطع ثابت و با الیاف تک­سو می­باشد.
این روش به­ صورت ماشینی می­باشد.
چسباندن­تر[۱۶]: در این روش الیاف خشک با رزین مایع با نسبت­های تقریباً کنترل شده و بصورت دستی استفاده می­ شود. از مزایای این روش انعطاف­پذیری بیشتر، مخصوصاً درگوشه­ها و اشکال خاص می­باشد .
پیچیدن خشک[۱۷]: در این روش از پیش آغشته­ها که با نسبت­های کنترل شده ساخته شده ­اند، استفاده می­ شود. اینگونه پیش آغشته­ها معمولاً همراه با یک یا دو لایه محافظت­کننده به طول ۵۰ متر روی قرقره خریداری می­شوند. این میزان، وزن قابل حمل و نقلی را فراهم می­سازد [۹].

استفاده از FRP در سازه­های بتن آرمه
به طور کلی عملکرد یک کامپوزیت بستگی به مواد سازنده آن، نسبت مواد سازنده آن، ظرفیت باربری فیبر یا الیاف تقویتی و نحوه ی قرارگیری آنها، رفتار توأم سازنده با یکدیگر و … دارد. بدون در نظر گرفتن نوع الیاف و روش استفاده، هر سه نوع الیاف FRP رفتار تنش-کرنش مشابهی دارند؛ یعنی تحت کشش، تا لحظه­ گسیختگی نهایی، رفتار آنها خطی و الاستیک است. این مشخصه، اهمیت زیادی در طراحی و استفاده از آنها برای بهسازی اعضای سازه­ای دارد. در شکل ۲-۲ منحنی تنش– کرنش برای مصالح تقویتی پلیمری کربن، پلیمری شیشه و فولاد نشان داده شده است. از مقایسه­ حالت کلی این منحنی­ها، رفتار شکل­پذیر فولاد کاملاً مشخص است. علاوه براین می­توان نتیجه گرفت که اولاً مصالح مرکب پلیمری نمی ­توانند همچون فولاد شکل­پذیر باشند و به دلیل گسیختگی ترد و ناگهانی ممکن است سبب محدود شدن شکل­پذیری اعضای بتن آرمه­ی تقویت شده شوند.
البته اگر از آنها برای محصور کردن ستون­ها استفاده شود، می­توانند تا حد زیادی باعث افزایش شکل­پذیری و مقاومت ستون­ها شوند. دوم اینکه پخش مجدد تنش­ها در سیستم تقویت شده به کمک مصالح FRP، به دلیل رفتار ترد آنها، محدود می­ شود. بنابراین در طراحی سازه­های بتن آرمه­ی تقویت شده با مصالح FRP، نمی­ توان برای ساده­کردن روش طراحی مصالح FRP را جایگزین فولاد کرد و همانند ساختمان­های بتن آرمه معمولی طراحی را انجام داد؛ بلکه در روش­های طراحی برای تقویت سازه­های بتن آرمه، این خصوصیت مصالح FRP را حتماً باید در نظر گرفت. مشخصات کششی مصالح FRP باید با آزمایش­های مناسب و استاندارد (ASTM D 3039-95a) تعیین شوند. اما برای مصالح FRP پیش­ساخته استوانه­ای شکل آزمون کششی با بهره گرفتن از نمونه­های حلقه­ای هم متداول است ( ASTM D 2230-92 ) [10].

شکل (۲-۳). منحنی تنش –کرنش

از مزایای استفاده از FRP در سازه­های بتن آرمه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- دوام بالا ۲- سبک وزن بودن
۳- مقاومت مشخصه و مدول بالای برخی از نمونه­های آن ۴- مقاومت در برابر خوردگی
۵- مقاومت در برابر شرایط محیطی و ترکیبات شیمیایی ۶- نفوذ­ناپذیری مغناطیسی
۷- مقاومت در برابر ضربه ۸- ضخامت کم
۹- حمل و نقل آسان به دلیل وزن کم ۱۰ - اجرای ساده ورقه­ها
۱۱- توجیه اقتصادی برای تقویت و ترمیم پروژه های سنگین به عنوان مثال پلها
۱۲- سطح تمام شده تمیز.
همچنین به دلیل خصوصیات ورق FRP، استفاده از این مواد مرکب امروزه در تقویت و ترمیم اعضای سازه­ای رونق پیدا کرده است که برخی از موارد کاربرد آن عبارتند از:
افزایش ظرفیت باربری و شکل­پذیری ستون­ها، تیرها، دال­ها و اتصالات بتن آرمه
تقویت مخازن فولادی و بتنی
تقویت سازه­های فراساحل و دریایی
تقویت سازه­های مقاوم در برابر انفجار
تقویت تیر و ستون­های چوبی
تقویت دودکش­های بتن آرمه با مصالح بنایی
تقویت دیوارهای بتن آرمه
تقویت دیواره تونل­ها


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش مقاله با موضوع بررسی فرهنگ کار در ...منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود فایل ها در رابطه با : بررسی ... »