وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع علمی پایان نامه : شناسایی ومطالعه ماکروفسیل های گیاهی جمع آوری شده از ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

در مجارستان با توجه به اینکه نمونه های زیادی از جنس Toditsوجود دارد اما گونه
Todite sprinceps کمیاب و از قسمت های دیگر مانند ریزوم هیچ نمونه ای یافت نشده است (Barbacka and Bodor ,2008).
Family unknown
Genus Cladophlebis Brongniart, 1849
Cladophlebis denticulate (Brongniart 1828) Nathorst, 1876
Cladophlebis cf. denticulate (Brongniart 1828) Nathorst, 1876
(Pl. 4, figs. 1, 2, 3, 4)
این نمونه ها با کد های ICST(301,302,303,304.305)نگهداری میشوند. درنمونه های جمع آوری شده از منطقه ۵ نمونه از جنس مورد نظر شناسایی شد که ۳ عدد از آنها شیل زغالی بوده و۲ عدد دیگر نمونه ماسه سنگی بوده اند
خصوصیات کلی برای شناسایی این نمونه :

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این نمونه فروند معمولا بی پنه و پینول ها به صورت مثلثی و خمیده ( داسی شکل ) هستند که در قاعده کمی پهن شدگی دارند و با تمام پهنای قاعده به راشیز اتصال و به ندرت با هم همپوشانی دارند . پینول ها طولی درحدود ۸۰ میلی متر دارند وحداکثر پهنا را در قاعده دارند که درحدود ۲۳ میلی متر است و نسبت طول به عرض آن ۵/۲ است .
پینول ها در این نمونه با کناره های کامل و صاف به سمت جلو خمیده هستند و یا در یک سوم بالایی دیستال حاوی دندانه های ظریفی است و رگبرگ میانی مشخص و از وسط پینول میگذرد و رگبرگ های جانبی معمولا بالارونده و یک بار دیکوتوم می شوند و قطر راشیز اصلی ۳ میلی متراست در حالی که راشیز فرعی ۵/۰ میلی متر پهنا دارد هردو راشیز دارای خطوط ظریف طولی هستند زاویه اتصال پن به راشیز فرعی حدود ۴۵ درجه است .
معمولا جنس Cladophlebis در محیط هایی با رطوبت کم زیست میکند به همین دلیل دارای پینول هایی با استحکام نسبتا بالا هستند .
این نمونه از رسوبات لیاس پسین- دوگر فریزی درکوه های بینالود (فخر، ۱۹۷۵)گزارش شده است این جنس از نقاط مختلف دنیا با سن ژوراسیک میانی گزارش شده است.
(Ress and Cleal ,2004) .
Family Matoniaceae
Phlebopteris Brongniart, 1836
Phlebopteris angustiloba (Presl) Hirmer and Hörhammer, 1936
Phlebopteris cf. angustiloba (Presl) Hirmer and Hörhammer, 1936
(Pl. 5, figs. 1, 2, 3, 4)
از جنس مورد نظرسه نمونه شیلی و یک نمونه ماسه سنگی یافت شده است که با کدهای ICST(401,402,403,404) نگهداری میشوند .
خصوصیات نمونه یافت شده از منطقه :
فروند منوپودیال و زایا است وشاخه های جانبی کوتاه هستند و هر یک از شاخه ها بطور قرینه دارای تعدادی پن هستند و پینول ها طویل و متصل به هم هستند در این نمونه رگبرگ میانی مستقیم و مشخص است در حالی که رگبرگ های جانبی ۲ بار دیکوتومی میشوندکه پینول ها به صورت تقریبا عمود بر روی راشیز قرار میگیرند (با زاویه ۸۰ درجه) در حدود ۲ میلی متر پهنا دارند و در قسمت های پایین تر و میانی به ۵/۱سانتی متر هم میرسند .قطر راشیز۳ میلی متر است و تراکم رگبرگ ها ۵ تا ۷ عدد در سانتی متر است .
دستگاه زایا به صورت هاگینه است که گرد، یک ردیفی و در طرفین رگبرگ میانی بطور خطی قرار دارد و معمولا هر هاگینه روی یک شبکه رگبرگی واقع میشود که هر هاگینه دارای تعداد مشخص اسپورانژ است (بین ۵ تا ۱۱ عدد).
سن این گونه تریاس فوقانی– کرتاسه فوقانی است.
Van Konignenburg and Van Cittert ,2008) ).
Class: Coniferopsida
Order: Coniferales
Family: Podocarpaceae
Genus Podozamites Braun, 1843
Podozamites distans (Presl, 1838) Braun, 1843
(Pl. 6, figs. 1, 2)
در نمونه های جمع آوری شده از منطقه ۳ نمونه شیلی از جنس مورد نظر یافت شده است که با کدهای ICST(501,502,503)نگهداری میشوند .
ویژگیهای این نمونه به این صورت است که:
-فروند ها پنه هستند و فولیول ها توسط پایه کوتاه به نام پدونکول و با وضعیتی مارپیچ به راشیز اتصال دارد وشکل فولیول ها بیضی کشیده است که دارای کناره های کامل هستند انتهای فولیول در گونه دیستنس گردشده یا کمی نوک دار است حاشیه فولیول ها موازی است که یشترین پهنا در قسمت وسط فولیول قرار دارد و حدود ۶ میلی متر است ، طول فولیول ها بدون در نظر گرفتن پایه اتصال درحدود ۴ سانتی متر است ونسبت طول به عرض آن ۴ است معمولا زاویه اتصال فولیول به راشیز در حدود ۴۰ درجه است در این نمونه رگبرگ ها در قاعده فولیول (بخش جمع شده) از هم دور میشوند و بعد در ناحیه میانی برگ موازی میشوند بالاخره همه در ناحیه انتهایی (نوک برگ )جمع میشوند (حاشیه برگ را قطع نمی کنند) در این گونه هرفولیول درحدود ۲۰ تا ۲۱ عدد رگبرگ دارد که وضعیت قرارگیری فولیول نسبت به یکدیگر در دو طرف راشیز به صورت متناوب است و فاصله فولیول در یک طرف راشیز بیشتر از طرف دیگر است این گونه دارای پدونکول دکورنت می باشد که قطر راشیز ۲ میلی متر است .
جنس پدوزامیتس از فراوانی خوبی در منطقه برخوردار است این جنس خاص محیط های کم رطوبت وسخت است (میرزایی عطا آبادی، ۱۳۸۱) .
محدوده سنی این جنس رتین –کرتاسه است (جعفریان و بگی، ۱۳۸۰) .
این نمونه از دوگر پیشین دشت خاک در حوضه کرمان گزارش شده است (واعظ جوادی و میرزایی، ۲۰۰۶ و خلیلی زاده، ۱۳۸۹) .
Genus Podozamites Braun, 1843
Podozamites sp.
(Pl. 6, fig. 3)
در نمونه های جمع آوری شده ازمنطقه ۳ نمونه شیلی از جنس مورد نظر شناسایی شد که با کدهای ICST(601, 602, 603) نگهداری میشوند .
خصوصیات کلی نمونه :
فولیول زبانه ای شکل یا تخم مرغی شکل است که دارای طول ۵/۴ سانتی مترهستند و بیشترین عرض فولیول در قسمت وسط درحدود۲/۱ سانتی متر است وکمترین پهنا در نوک فولیول درحدود ۵/۳ میلی متر است نسبت و طول به عرض فولیول ۵/۳ است در این نمونه تعداد رگبرگ ها بین ۱۵ تا ۱۷ عدد است که برای تشخیص گونه در این جنس نحوه اتصال فولیول به راشیز حائز اهمیت است ولی در جنس مورد مطالعه چون فولیول به تنهایی یافت شده این پارامتر برای تشخیص گونه قابل استفاده نیست و دومین مورد که برای تشخیص گونه قابل استفاده است شکل فولیول است که درجنس یافت شده شکل فولیول حد بین زبانه ای شکل تا تخم مرغی شکل هستند به همین علت تشخیص گونه با قطعییت امکان پذیر نیست .
محدوده سنی این جنس رتین –کرتاسه است (جعفریان و بگی، ۱۳۸۰) .
Genus podozamites Braun, 1843
Podozamites sp.
(Pl. 6, fig. 4)
در نمونه های یافت شده از منطقه مورد مطالعه ۳ نمونه از جنس مورد نظر یافت شده است که باکدهای ICST(701,702,703)نگهداری میشود .
خصوصیات نمونه :
فروند نمونه یافت نشده است فولیول به صورت منفرد یافت شده است هیچ نوع اتصالی بین فولیول و راشیز قابل تشخیص نیست در این نمونه تعداد رگبرگ ها حدود۳۰ عدد در هر فولیول است که از قاعده برگ شروع میشوند در بخش مرکزی برگ موازی میشوند ودر بخش انتهای برگ جمع شدگی دارند رگبرگ حاشیه برگ را قطع نمیکند. طول فولیول حدود ۳ سانتی متر است و بیشترین پهنا در قسمت وسط فولیول است وحاشیه آن موازی و عرض آن ۶ میلی متر است که نسبت طول فولیول به عرض فولیول ۵ است .


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع بررسی تاثیر عوامل ...تحقیقات انجام شده با موضوع : ارزیابی شاخص ... »