وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مطالب پژوهشی درباره : بررسی علل عدم تمایل ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
 

جمع

 

۴۲

 

۳-۶-۱ نحوه­ امتیازبندی پرسشنامه
برای رتبه ­بندی داده ­های این پژوهش از مقیاس رتبه­ای استفاده شده است. در این روش از پاسخ­گو خواسته می­ شود که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه، بر مبنای یک طیف مشخص نماید. از طریق این مقیاس می توان حساسیت، تعقل و باور پاسخ­دهنده را تعیین نمود. در این پرسشنامه از یک مقیاس ۵ گزینه ای استفاده شده است که ارزش عوامل مقیاسی برای این پرسشنامه از خیلی کم (۱) تا خیلی زیاد (۵) امتداد خواهد یافت.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶-۳آزمون روایی ابزار پژوهش
مقصود این است که آیا ابزار اندازه‌گیری مورد نظر می‌تواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه‌گیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم رواییبه این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. پرسشنامه‌ای (یا بطور کلی ابزار اندازه‌گیری) که مثلابرای ارزیابی « رشد فرهنگی» طراحی شده ولی پرسش‌هایش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که «عدم رشد فرهنگی» را ارزیابی می‌کند روایی ندارد (هرچند ممکن است بررسی‌های آماری، پایایی مطلوب آن را نشان دهد) همین‌طور پرسشنامه‌ای که همه وجوه موضوع مورد تحقیق را در بر نگیرد قطعا دارای روایی مطلوبی نیست.نظر کارشناسان و خبرگان می‌تواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازه‌گیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری‌های نامتناسب می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد. متاسفانه در اغلب تحقیقات دانشگاهی در کشور ما به روایی ابزار تحقیق توجه کافی نمی‌شود.دراین تحقیق برای افزایش روایی از نظرات اساتید متخصص در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمانشاه استفاده شده است.
۳-۶-۴-آزمون پایایی (قابلیت اعتماد)
پایایی با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است.به بیان دیگر اگر ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است.
در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای بررسی روایی پرسشنامه استفاده شده است که به شرح جدول ۳-۱ می باشد.
جدول ۳-۱ مقادیر آلفای کرونباخ به تفکیک هر یک از مؤلفه ها

 

عوامل

 

تعداد سؤال

 

مقدار آلفای کرونباخ

 
 

سختگیری بانک ها

 

۵

 

۷۰۷/۰

 
 

عدم رشد فرهنگی

 

۵

 

۷۹۱/۰

 
 

ترس از خود کفا شدن

 

۳

 

۷۲۶/۰

 
 

وابستگی به مستمری

 

۴

 

۷۰۱/۰

 
 

نداشتن مهارت فنی

 

۵

 

۸۷۴/۰

 
 

عدم بازدهی اقتصادی

 

۵

 

۸۷۹/۰

 


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی رعایت قواعد تفسیردر «منهج الصادقین فی الزام ...راهنمای نگارش پایان نامه در مورد بررسی رفتار شاخص ... »