وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه در رابطه با بررسی تاثیر عوامل آنی ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

رابطه‍ای میان خرید آنی و جنسیت وجود ندارد.
رابطه ای میان خرید آنی و درآمد خانواده وجود ندارد.
یان فا و چانگ چین لو(۲۰۰۴) شرحی از نوجویان مد: مطالعه‍ای در مورد درک از خود[۱۶۱]، خرید آنی و تمایل به خرید آنی را انجام داد. نتایج این تحقیق عبارتند از:
نوجویی با وضعیت تأهل در ارتباط است.
نوجویان مد عمومأ رفتار آنی از خود نشان می‍دهد.
نوجویان مد حوزه‍ی دانش خود را از طریق اینترنت بسط می‍دهند.
در خرید اینترنتی هیچ تفاوتی میان خریداران نوجو و غیر نوجو وجود ندارد.
پارک، شارون و لنون(۲۰۰۴) خرید پوشاک به واسطه تلویزیون: خرید آنی و تعاملات فرا اجتماعی را مورد مطالعه قرار داد و در این تحقیق ۱۵۰۰ پرسشنامه پخش گردید. نتایج آن به شرح زیر است:
رابطه مثبت میان خرید آنی و در معرض دید قراردادن خرید تلویزیونی[۱۶۲]وجود دارد.
رابطه مثبت میان خرید آنی و تعاملات فرا اجتماعی مربوط به مجریان برنامه‍های خرید تلویزیونی وجود دارد.
رابطه مثبت میان تعاملات فرا اجتماعی و در معرض دید قراردادن خرید تلویزیونی و در معرض دید قرار گرفتن تلویزیونی [۱۶۳].
کسانی که از برنامه‍های تلویزیونی خریداری کرده بودند خریداران تلویزیونی شناخته شدند. ۱۵۴ نفر از این نوع خریدار بودند که ۶۷% آن‍ها بالای ۴۵ سال بودند. بیش از نیمی از این افراد پوشاک سایز بزرگ را خریداری کرده‍اند. تقریباً ۴% پاس‍خ‍دهندگان خرید آنی را انگیزه‍ی خرید تلویزیونی خود دانسته‍اند. هم انگیزه‍های لذت‍جویانه و هم منفعت‍طلبانه لحاظ گردید. تمایز محصول و تجربه خرید از تلویزیون نقش حیاتی ایفا می‍کند. بعلاوه امکان خرید از خانه نیز اهمیت زیادی دارد. هرچه افراد زمان بیشتری تلویزیون نگاه کنند احتمال این نوع خرید آنی بالا می‍رود.
کاسکی(۲۰۰۴) خرید آنی در اینترنت: عوامل مشوق و بازدارنده را بررسی کرد. نتایج این تحقیق مبین این امر بود که گمنامی، سهولت دسترسی، سطح وسیعی از محصولات در دسترس، ارتقای بازاریابی، بازاریابی مستقیم و استفاده از کارت‍های اعتباری عوامل مشوق و به تعویق انداختن لذت، دسترسی آسان، کنترل فزاینده مصرف کننده، محیط ضعیف ادراکی و مقایسه‍های مربوط به قیمت و محصولات از عوامل بازدارنده در خرید آنی هستند.
ورپلانکن، هرابادی، پری و سیلورا(۲۰۰۵) شیوه و سلامت مصرف‍کننده: نقش خرید آنی در غذاهای ناسالم را مطالعه کردند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تمایل به خرید آنی با عادت خوردن غذاهای اسنک(و زود طبخ) در ارتباط است. کمبود عزت نفس و وضعیت عاطفی منفی خیلی شدید با تمایل به خرید آنی در ارتباط است و این دو عامل مستقیمأ با عادت خوردن غذاهای اسنکی در ارتباط است. عادت به خوردن غذاهای اسنک با اختلالات غذایی در ارتباط است که خود منجر به کم شدن عزت نفس می شود. هم خرید آنی و هم خوردن غذاهای اسنک از جمله رفتارهایی هستند که لذت کوتاه مدتی را دارند.
پارک، کیم و فرنی(۲۰۰۶) مدلی ساختاری از رفتار مدگرایی خرید آنی ارائه کردند. این مطالعه بر روی ۲۱۷ دانشجو صورت پذیرفت. درگیری ذهنی(فرد) مدگرایانه و هیجان مثبت اثرات مثبتی بر رفتار خرید آنی مدگرایانه دارد که مرد اول بیشترین تأثیر را دارد. تمایل به خرید لذت‍جویانه به عنوان عامل میانجی در این میان نقش بازی می‍کند.
نخیل جالان(۲۰۰۶) به بررسی خرید آنی، محیط درون فروشگاهی، ویژگی‍های شخصیتی و ارتباط آنها پرداخت. محقق عوامل اثرگذار بر خرید آنی را به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد. عوامل درونی با زیرشاخه‍های احساس و ویژگی‍های شخصیتی و عوامل بیرونی با زیرشاخه‍های عوامل دموگرافیک، اجتماعی-اقتصادی، بازاریابان و سایر شناخته شده‍اند. در این تحقیق برای عوامل درون‍فروشگاهی گویه‍های محیط، طراحی، اجتماعی و سایر در نظر گرفته شده‍است. این تحقیق به این نتیجه رسید که عوامل درون‍فروشگاهی بعنوان عامل خارجی بر خرید آنی تاثیر معنی ‍دار دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جفری و هاج(۲۰۰۷) عوامل تأثیرگذار در خرید آنی هنگام خرید آنلاین را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که تمایل به خرید آنی با میزان زمانی که افراد قبل از برخورد با قلم کالای آنی در اینترنت سپری کرده‍اند در ارتباط است. بیان می‍کنند که اگر خرید در اینترنت بر اساس خیریه باشد میزان خرید آنی افزایش می‍یابد زیرا دلیل عقلایی برای آن خرید به وجود می‍آید.
کاتلین واس و فابر(۲۰۰۷) تحقیقی در زمینه‍ی منبع مصرف شده: تاثیر فراهم بودن منبع خودکنترلی بر خرید آنی را به انجام رساندند که نتیجه‍ی آن نشان داد که کم شدن خودکنترلی[۱۶۴] باعث افزایش خرید آنی می‍شود که در ۳ مطالعه این کار صورت پذیرفته است.
ماتیلا و ویتز(۲۰۰۸) نقش محرک‍های محیطی فروشگاه و عوامل اجتماعی بر خرید آنی را بررسی کرد و نشان داد که یک سطح واقعی از برانگیختگی وجود ندارد بلکه به میزان تحریکی که مصرف‍کنندگان تمایل دارند بستگی دارد. دو عامل اجتماعی بر خرید آنی مؤثر است که عبارتند از همیاری کارکنان و ازدحام درک شده توسط مصرف‍کننده.
سیلورا، لاواک، کروپ(۲۰۰۸) به بررسی خرید آنی: نقش عاطفه، تأثیر اجتماعی، سلامت ذهنی پرداخت. نتایج این تحقیق نشان داد که بخش عقلایی خرید آنی با فقدان تصمیم‍گیری در تصمیم‍گیری خرید در ارتباط است و خرید آنی عقلایی با سلامت ذهنی به صورت منفی در ارتباط است. بخش عاطفی خرید آنی با احساساتی از هیجان و اشتیاقی مقاومت‍ناپذیر به خرید در ارتباط است. زنان بیشتر از مردان تمایل به خرید آنی دارند و رابطه‍ای منفی میان خرید آنی و سن وجود دارد.
ژو و وانگ(۲۰۰۸) خرید آنی مصرف‍کننده و محرک داخل فروشگاهی در سوپرمارکت‍های چینی را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق به بررسی اثرات پوسترها در نقطه خریدPOP می پردازد و این کار را از ۲ جنبه انجام می‍دهد. اثر اول به بررسی اثر ترویجی و آگاهی‍دهنده[۱۶۵](یعنی اینکه این پوسترها قیمت کمتر و تخفیف را نمایش می دهد) و اثر دوم اثر جوی[۱۶۶] و عملی(مثل لذت بردن، مدرن بودن، جذاب بودن) است. پوسترهای درون فروشگاهی تنها برای تخفیف و آگاهی از قیمت کمتر نبایستی باشند بلکه بایستی برای تحریک‍کننده بودن محیط نیز استفاده شوند و این پوسترها راهی برای افزایش خرید آنی می‍باشد. درآمد خانوارها نقش مهمی را در خرید آنی آنها ایفا می‍کند.
هرابادی، ورپلانکن و نیپنبرگ(۲۰۰۹) تجربه مصرف در خرید آنی در اندونزی: برانگیختگی هیجانی و ملاحظات لذت‍جویی را مورد مطالعه کردند. مطالعات آنها نشان داد که آنی‍بودن عمومی در خرید با برانگیختگی مثبت بالا در خرید و ملاحظات لذت‍جویی در خرید رابطه دارد. برانگیختگی بالا و ملاحظات لذت جویی، موجب آنی بودن خاص در خرید می‍شود.
تندای و کریسپن(۲۰۰۹) به بررسی محیط داخل فروشگاه و خرید آنی پرداختند. در این تحقیق در میان ۹عامل یافت‍شده در خرید آنی کوپن‍ها، نمایش داخل فروشگاهی، تبلیغات، رفتار کارکنان، و قیمت مهمترین عوامل هستند. ۶۲٫۵ % زیر ۳۰ سال هستند که خرید آنی دارند. محیط داخل فروشگاه بر خرید آنی مؤثر است. در میان فقیران عوامل با ماهیت اقتصادی مثل قیمت و کوپن اهمیت بیشتری دارند. جو داخل‍ فروشگاهی مثل موزیک و رایحه به بیشتر ماندن در فروشگاه کمک می‍کند.
عثمان غنی و فرزند علی جان(۲۰۱۰) مطالعه‍ای اکتشافی بر رفتار خرید آنی انجام دادند که نتایج مبین آن است که در میان تمام متغیرها تنها سن رابطه‍ای قوی با تمایل به خرید آنی دارد و هرچه سن بیشتر می‍شود مقدار آن کم می شود. جنسیت آن چنان اثری ندارد. درآمد هم آنچنان اثر شگرفی ندارد.
لای(۲۰۱۰) چگونگی تاثیر وضعیت و روش‍های مالی رفتار خرید آنی در دانشجویان دانشگاه‍ها و کالج‍ها را را مورد بررسی قرار داد. نتایج نمایان ساخت که نوجوانانی که خرید آنی پایینی داشتند دوره‍های برنامه‍ریزی مالی فردی را قبلاً سپری کرده اند. نوجوانانی که خرید آنی در آن ها بالا است این جمله را بیان کرده‍اند که پول راهی برای پاداش دادن به خودشان است که این را از بچگی خود تجربه کرده‍اند. نوجوانان با خرید آنی بالا بیشتر تمایل به فعالیت به صورت اعتباری هستند و نیز پول‍گراتر(فکر بیشتری در مورد جنبه‍های مختلف پول می‍کنند) هستند.
سانگ وان و بامگارتنر(۲۰۱۱) به مطالعه در زمینه‍ی غلبه بر(احساس) گناه و شرم در زمینه‍ی خرید آنی پرداختند. نتایج حاکی از آن است که اجتناب از استراتژی‍های مقابله‍ای با شرم در ارتباط است و استراتژی‍های مقابله‍ای مبتنی بر مشکل با گناه در ارتباط است. راه‍های جلوگیری از گناه: برنامه‍ریزی جهت کاهش خرید آنی، برنامه‍ریزی جهت کاهش جبران پول از دست رفته و خنثی سازی ذهنی[۱۶۷] است. راه‍های جلوگیری از شرم: به دنبال حمایت اجتماعی بودن، فراغت روانی، قبول(کنار آمدن)، مقصر دانستن دیگران است.
هانگ ژیائو و نیکولسن(۲۰۱۱) بازنمایی خرید آنی: چارچوب تحلیل رفتاری جهت بازاریابی خدمات و تحقیقات بازاریابی را انجام دادند. محقق اشاره می‍کند که آنی‍گرایی را بایستی در تحلیل رفتار مصرف‍کننده[۱۶۸] جستجو کرد.
چانگ، اکمان و یان(۲۰۱۱) کاربرد مدل SOR در محیط خرده فروشی: نقش انگیزه لذت‍جویی در رفتار خرید آنی را مورد مطالعه قرار دادند. مطالعه بر روی۲۱۲ مصرف کننده صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که:
ویژگی های محیطی فروشگاه بر واکنش هیجانی مثبت از سوی مصرف‍کننده مؤثر است.
واکنش هیجانی مثبت بر رفتار خرید آنی مؤثر است.
انگیزه‍ی لذت‍جویی در مصرف‍کننده به عنوان میانجی میان ویژگی‍های محیطی و واکنش هیجانی مثبت عمل می‍کند.
لین، چانگ، تین و تیان(۲۰۱۲) به تحلیل رابطه‍ی میان خرید آنی و احساس شرمساری پس از آن پرداخت. در این تحقیق ۱۵ عامل خرید آنی را مورد بررسی قرار گرفته است. مهم ترین عامل در خرید آنی “سودمند بودن[۱۶۹]” و علت اصلی پشیمانی ” نامناسب بودن[۱۷۰] ” آن است. ۵ عامل را در احساس پشیمانی ذکر کرده است. بسته‍بندی گیرا کمترین عامل در خرید آنی است.
یون(۲۰۱۲) به مطالعه پیش زمینه‍ها و پیامدهای تجربیات داخل فروشگاهی بر اساس گونه شناسی تجربی پرداخت. محقق به بررسی اثرات مشوق‍های خرید بر تجربیات خرید برای ۳ نوع از خرده فروشی‍ها می‍پردازد(فروشگاه‍های زنجیره‍ای، فروشگاه‍های حراج و فروشگاه‍های اینترنتی) همچنین در مورد ۲ محصول عطر و مواد شوینده ۳۰۲ پاسخگو داشته است. نتایج نشان داد که خریداران فروشگاه‍ها بیشتر تجربیات احساسی را ترجیح می‍دهند درحالی که خریداران فروشگاه‍های حراجی و اینترنتی تجربیات عقلایی را ترجیح می‍دهند. به علاوه در خرید عطر بیشتر احساسی هستند و شوینده‍ها عقلایی. نوع فروشگاه و نوع محصول میانجی میان مشوق‍های خرید و تجربیات آن است.
لوپز و فرانکوس(۲۰۱۲) مدل پنج عاملی ویژگی‍های شخصیتی، مادی‍گرایی و خرید اضافی را بررسی کرد. این تحقیق با مطالعه بر روی ۶۶۷ خانم نشان داد که مادی‍گرایی به عنوان میانجی میان مدل ۵ عاملی شخصیت و خرید اضافی می‍باشد. مخصوصاً روان آزرده خویی[۱۷۱] اثر مستقیم و غیر مستقیم بر خرید اضافی دارد. به علاوه مادی‍گرایی میانجی میان برون‍گرایی[۱۷۲]، آزادی در مقابل تجربیات جدید[۱۷۳] و سازگار بودن[۱۷۴] و خرید اضافی عمل می‍کند. برون گرایی رابطه مثبت با مادی‍گرایی دارد در حالی که آزادی در مقابل تجربیات جدید و سازگار بودن با مادی‍گرایی رابطه‍ی منفی دارند. وظیفه شناسی تنها استثناء در مدل است که رابطه مستقیم و منفی با خرید اضافی دارد.
۲-۱۰ آنی گرایی
آنی‍گرایی مفهومی است که نظریه‍های متعددی به آن پرداخته و ماهیت آن را تعریف کرده‍اند.‍ آنچه به عنوان تعریف تظاهر بیرونی آنی‍گرایی می‍توان از نظریه‍ها دریافت این است که: مفهوم آنی‍گرایی به عنوان یک متغیر شخصیتی، گستره‍ی وسیعی از رفتارها را پوشش می‍دهد که فرد درک بسیار پایینی از آنها دارد، نابالغانه ابراز می‍شوند، بی جهت مخاطره آمیزند یا با موقعیت تناسب ندارند و اغلب به نتایج ناخوشایند منجر می‍شوند. آنی‍گرایی همان گونه که نقش مهمی در رفتار بهنجار ایفا می‍کند، به شکل آسیب شناختی نیز در بسیاری از بیماری‍های روانی مانند شیدایی، اختلالات شخصیت، اختلالات سوء مصرف مواد(مکری وهمکاران ،۱۳۸۷؛رضوانفرد و همکاران،۱۳۸۶؛ایوندن، ۱۹۹۹)، اختلال نارسایی توجه/ فزون‍کنشی(ایوندن، ۱۹۹۹)، اختلال وسواس-بی‍اختیاری(چمبرلین[۱۷۵]و همکاران،۲۰۰۷)،روان‍گسسته‍گرایی و اختلال شخصیت ضداجتماعی (لینام و میلر، ۲۰۰۴) و ارتکاب به خودکشی(قاضی طباطبایی و بخشی،۱۳۸۶) نقش مهمی دارد.
آنچه از مطالعات بر می‍آید این نکته است که نمی‍توان آنی‍گرایی را متغیری تک بعدی در نظر گرفت بلکه به گفته‍ی استریهورن[۱۷۶](۲۰۰۲، به نقل از مک کالوم[۱۷۷] و همکاران،۲۰۰۷، مولر[۱۷۸] و همکاران،۲۰۰۱) آنی‍گرایی یک سازه رفتاری چند وجهی است که به وسیله نقص‍هایی در مهار خود مشخص می‍شود و به عنوان ناکامی‍های متعدد در انضباط شخصی[۱۷۹]، خودنظم جویی[۱۸۰]، یا حساسیت به پاداش آنی بیان می‍شود. این سازه به طور خاص برای توصیف رفتارهایی به کار برده می‍شود که ناگهانی، ذاتاً مخاطره آمیز، بدون فکر قبلی، بی توجه به پیامدهای آنها و اغلب دارای نتایج آسیب‍رسان می‍باشند. تأکید بر رفتارهای آشکار، فرآیندهای شناختی، سرعت پاسخ‍دهی و عوامل محیطی به عنوان تعیین‍کننده‍های زود انگیختگی متغیر است(کلیس[۱۸۱] و همکاران، ۲۰۰۰؛ به نقل از همان.)
در مفهوم‍سازی زودانگیختگی الگوهای نظری متفاوتی ارائه شده است. برخی از پژوهش‍گران در چارچوب نظریه‍های شخصیتی به توصیف آنی‍گرایی پرداخته و آن را در قالب یک بعد(گری ۱۹۸۷؛ به نقل از جکسون، ۲۰۰۲؛ زاکرمن[۱۸۲]،۱۹۹۱؛ به نقل از وایتساید و همکاران، ۲۰۰۵) یا صفت(آیزنک، ۱۹۷۵؛ کاستا[۱۸۳]و مک کری[۱۸۴]، ۱۹۹۲،دپو[۱۸۵]و کولینز[۱۸۶]، ۱۹۹۹، به نقل از وایتساید و لینام،۲۰۰۱)، یا مزاج[۱۸۷](باس و پلامین[۱۸۸]، ۱۹۷۵، کلونینگر[۱۸۹] ۱۹۹۳،به نقل از همان) معرفی کرده‍اند. اکثر این نظریه پردازان ماهیتی چندعاملی برای آنی‍گرایی قائلند و تنها در زمینه تعداد و محتوای عامل‍ها از هم متمایز می‍شوند. در بخش بعدی به بعضی از این نظریه پردازی ها اشاره شده است.
۲-۱۰-۱ انواع آنی‍گرایی در مطالعات رفتار اجتماعی
همان گونه که قبلاً اشاره شد، آنی‍گرایی را عاملی مؤثر در برخی از اختلالات روانشناختی می‍دانند. در این بین نقش آنی‍گرایی در رویکردهای شناخت اجتماعی و تصمیم‍گیری به رفتار ضداجتماعی مورد توجه روزافزون قرار گرفته است(فونتین[۱۹۰]،۲۰۰۸). این فرضیه که نارسا کنش وری عصب شناختی یا روان عصب شناختی زمینه رفتار و اشکال خاصی از رفتار ضداجتماعی(مانند پرخاشگری زودانگیخته) است، مورد حمایت علمی قرار گرفته است(پالن[۱۹۱] و هنسی[۱۹۲]؛۱۹۹۳؛به نقل از همان). شش نوع آنی‍گرایی مطرح است که ممکن است بر تصمیم‍گیری اجتماعی و مشکلات رفتاری تأثیر گذاشته یا از آن ها تأثیرپذیرند. این انواع آنی‍گرایی از این لحاظ مورد اهمیت قرار دارند که با تصمیم‍گیری اجتماعی مرتبط هستند. موقعیت‍های اجتماعی جزء موقعیت‍های پیچیده هستند که نیازمند توانایی‍های شناختی برای برنامه‍ریزی، تصمیم‍گیری و در نهایت، عمل می‍باشند.
اولین نوع “آنی گرایی باثبات[۱۹۳]” است که ناشی از تفاوت‍های شبکه‍های عصبی و الگوهای فعالیت عصبی- شیمیایی افراد است. کوای[۱۹۴](۱۹۹۷)، در بسط مدل عصب روانشناختی‍گری از اضطراب، شواهدی را فراهم آورد که نشان م‍ی‍داد این نوع آنی‍گرایی از کاهش کنش وری سیستم بازداری رفتاری در مغز ریشه می‍گیرد. گرچه انتظار می‍رود بنیان زیستی این نوع از آنی‍گرایی منجر به بروز یکسان آن در موقعیت‍های متفاوت گردد، اما شواهد(بلیر[۱۹۵]،۲۰۰۵،گومز[۱۹۶] و سنسون[۱۹۷] ۱۹۹۴، بارکلی[۱۹۸] و همکاران،۱۹۸۰) نشان داده عوامل زمینه‍‍ای موجود در یک موقعیت خاص می‍تواند باعث کاهش آن گردد. به عنوان مثال، بارکلی و همکارانش(۱۹۸۰) نشان دادند، در صورتی که تکلیف تعیین‍شده با پیامدهای آنی همراه باشد، رفتار مبتلایان به ADHD، که دارای صفت آنی‍گرایی هستند، کمتر زودانگیخته است. اهمیت دادن به عوامل زمینه‍ای که قادرند آنی‍گرایی را تعدیل کنند، در این نظریه قابل توجه است.
نوع دوم، “آنی گرایی تحولی[۱۹۹]” است که مشخص‍کننده رفتارهای بدون تأمل نوجوانانی است که مغزشان هنوز به بلوغ عصبی برای کنترل پاسخ های واکنشی نرسیده است(فونت ین، ۲۰۰۸). وجود این نوع آنی‍گرایی تأییدی است بر وجود یک بنیان زیستی در سیستم عصبی. بر همین اساس میتوان پیش بینی کرد که ایجاد تغییرات عصبی منجر به تغییر در آنی گرایی شود.
نوع سوم، “آنی گرایی از پیش طراحی شده[۲۰۰]” است. این نوع آنی‍گرایی شامل تمایل فرد برای دست یابی و اجرای مضمون شناختی است که هم از نظر روانی و هم از نظر رفتاری، طی تجربیات مکرر وی تمرین شده است. بخش کلیدی نظریه مضمون شناختی این است که وقتی محتوای مورد نظر آغاز می‍شود، همزمان با اجرای خود به خودی آن، تصمیم‍گیری مبتنی بر ارزیابی، عملاً خاموش یا کنار گذاشته می‍شود(بندورا[۲۰۱]و همکاران،۱۹۹۶) با توجه به تعریف بیان شده، این نوع آنی‍گرایی را می‍توان بیشتر حاصل یادگیری و تبدیل شدن آن به عادت دانست. این نوع آنی‍گرایی، مانند آنچه کلونینگر در نظریه خود مطرح ساخته، در سطح نیمه هشیار بروز می‍کند. از آن جایی که فرد باید تجربیات متعدد و مشابهی داشته باشد تا این نوع آنی‍‍گرایی در وی ایجاد شود، انتظار می‍رود در نوجوانان کمتر از بزرگسالان مشاهده گردد.
چهارمین نوع، ” آنی گرایی مبتنی بر ارزش[۲۰۲] ” است که با گزینه‍های رفتاری نادیده گرفته شده فرد سر و کار دارد. نادیده گرفته شدن این رفتارها به دلیل نا‍هم‍خوانیشان با ارزش‍هایی است که فرد قویاً به آن‍ها اعتقاد دارد. بنابراین ممکن است یک طرحواره رفتاری که در تعارض شدید با ارزشی قوی در فرد است، به دلیل ناهمخوانی درونی به سرعت کنار گذاشته شود(فونتین،۲۰۰۸). بر این اساس می‍توان انتظار داشت افراد متفاوت از فرهنگ‍های گوناگون که سیستم ارزشی متفاوتی دارند، در مواجهه با موقعیت‍های یکسان، رفتارهای زودانگیخته متفاوتی از خود نشان دهند. این نوع از آنی‍گرایی بیشتر تحت تأثیر عوامل درونی است تا بافت بیرونی.
پنجمین نوع آنی‍گرایی با عنوان است “آنی‍گرایی مبتنی بر پردازش[۲۰۳]” است که ناشی از تقاضاهای اجتماعی برای مواجهه با محدودیت‍های بلادرنگ[۲۰۴] است. بنابر وجوه گوناگونی یک موقعیت اجتماعی، میزان زمانی که فرد برای پردازش اطلاعات اجتماعی، دستیابی و درنظرگرفتن رفتارهای جایگزین و انتخاب یک رفتار برای اجرا دارد، محدود است. همزمان با گذر زمان(در میکروثانیه ها) و شکست خوردن رفتارهای جایگزین در رسیدن به آستانه‍های مقبولیت، استانداردهای فرد پایین می‍آیند. هنگام بالابودن تقاضاهای زمانی، این فرایند به سرعت منجر به پایین آمدن آستانه‍های مقبولیت و در نتیجه موافقت با اولین گزینه رفتاری در دسترس می‍شود. زمان چنان به سرعت تمام می‍شود که هر نوع رفتار، بهتر از هیچ نوع رفتار می‍گردد. فرد این موقعیت را به صورت یک فشار تجربه می‍کند. از این طریق، عوامل بلادرنگ بر آستانه های تصمیم‍گیری تأثیر گذاشته و منجر به رفتارهای زودانگیخته‍ای می‍شوند که در غیر این صورت ممکن بود بی‍ارزش شناخته شده و اجرای آن‍ها بازداری شود(همان). بر این اساس انتظار می‍رود عملکرد افراد زودانگیخته در تکالیف شناختی که دارای محدودیت زمانی بوده و نیازمند پاسخ دهی سریع هستند، نسبت به سایر افراد بهنجار کاهش پیدا کند.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع پژوهشی : دانلود پایان نامه در رابطه با معادله حالت ماده‌ی هسته‌ای ...راهنمای نگارش پایان نامه و مقاله درباره : طراحی ... »