وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مطالب پژوهشی در مورد : بررسی رابطه بین عوامل ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
دراین فصل با بهره گرفتن از یافته‌های پژوهش به بحث و نتیجه‌گیری پرداخته شده است و ارتباط یافته‌ها با پژوهش‌های پیشین مقایسه شده است. سپس نتیجه‌گیری کلی ارائه شده و در پایان محدودیت‌ها و پیشنهادهای پژوهش ارائه گردیده است.
۵-۱- بحث و نتیجه گیری

    1. عامل استرس زای غالب از دیدگاه مدیران مدارس شهرستان بندر ماهشهر

عامل استرس زای غالب از دیدگاه مدیران مدارس شهرستان بندر ماهشهر، عامل حرص زدن می‌باشد. در توجیه این یافته شاید بتوان اینگونه بیان نمود که مدیران مدارس به دلیل مشغله و مسئولیت‌های بسیاری که بر عهده دارند ناچارند که وظایف خود را در اسرع وقت به انجام برسانند به همین دلیل در اکثر مواقع ناچار می‌شوند ۲ یا چند کار را بصورت همزمان انجام دهند تا کارها سریعتر پیش رود. در این صورت به دلیل تداخل کارها با یکدیگر، احتمال دارد وظایف و امور به درستی انجام نگیرد و در برخی مواقع مشکلاتی در پیشبرد صحیح امور بوجود آید که همین عامل می‌تواند باعث بروز استرس در بین مدیران گردد.
همچنین شاید بتوان گفت به دلیل رقابتی بودن فضای آموزشی، مدیران خواهان قبول مسئولیت بیشتری هستند اما زمان کافی برای انجام امور محوله را ندارند در این راستا از یک سو انباشت وظایف و مسئولیت ها و از سوی دیگر فشار از سمت مدیران ارشد جهت پاسخگویی مدیران را دچار استرس می‌کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بعلاوه به دلیل مهم و حساس بودن وظایف و مسئولیت های مدیران در مدارس، امکان تفویض اختیار و مسئولیت به سایر کارکنان مدارس در اکثر امور وجود ندارد . لذا مدیران باید در تمامی فعالیت های مدرسه خود شخصاً حضور فعال داشته باشند و بر تمامی امور نظارت کامل داشته باشند تا کارها به بهترین شکل انجام گیرند به همین دلیل فرصت کافی و لازم را برای انجام تمامی این امور ندارند و دائم در این فکر بسر می‌برند که شاید نتوانند به تمامی امور آنچنان که شایسته است رسیدگی کنند و این خود باعث بروز استرس در بین مدیران می‌گردد.
۲-راهکار غالب مدیریت استرس در بین مدیران مدارس شهرستان ماهشهر
راهکار غالب مدیریت استرس در بین مدیران مدارس شهرستان ماهشهر، راهکار ورزش کردن می‌باشد. در حقیقت عوامل استرس زا برای اغلب مدیران وجود دارد ولی موفقیت مدیران به شناخت، کنترل و مدیریت این عوامل بستگی دارد. در همین راستا و بر اساس نتایج بدست آمده یکی از راه های کنترل و مدیریت عوامل استرس زا، راهکار ورزش کردن می‌باشد.
ورزش و تمرینات ورزشی نیز در کاهش و رفع استرس و فشارهای عصبی بسیار موثرند. کارشناسان می‌گویند کسانی که مرتباً ورزش می‌کنند در فشارهای عصبی راحت­تر خود را کنترل می‌کنند و تصمیمات بهتری می‌گیرند. انجام تمرینات ورزشی باعث می‌شود تا بدن فشار خون خود را تنظیم کند و سیستم­های عصبی استقامت بیشتری کسب کنند بدن در این صورت می‌تواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روحی داشته باشند. از سویی، قدرتمندتر شدن عضلات و به طور کلی آناتومی بدن باعث می­ شود تا شخص از لحاظ روحی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
در حقیقت ورزش صحیح به بدن کمک می‌کند تا در کنترل سیستم عصبی، به دست آوردن اعتماد به نفس و کارکردن و فرمان گرفتن صحیح در شرایط بحرانی موفق تر عمل کنند. تحقیقات نشان داده است که اشخاصی که تغذیه سالمی دارند و مرتب ورزش می‌کنند بسیار کمتر از اشخاص دیگر در شرایط بحرانی عصبی می‌شوند و دچار استرس می‌گردند.
بر اساس جستجوهای صورت گرفته در پایگاه‌های اطلاعاتی و مجلات و نشریات موجود هیچ پژوهش داخلی و خارجی صورت گرفته در این زمینه یافت نشد.

    1. رابطه بین عوامل استرس زا و راهکارهای مدیریت استرس در بین مدیران مدارس شهرستان بندر ماهشهر

نتایج پژوهش نشان داد که بین عامل استرس زای انجام کار بدون برنامه ریزی و عامل عجله کاری با مدیریت زمان رابطه مثبت و قوی وجود دارد و بین عامل رقابتی بودن و راهکار ایجاد ورزش کردن رابطه مثبت و ضعیفی وجود دارد
مدیران مدارس به دلیل وظایف بسیار مهمی که دارند. برای اینکه بتوانند کارهارا در اسرع وقت و به موقع به اتمام برسانند، و در انجام کارها دچار استرس شده و در انجام امور و کارها عجله می­ کنند. که این باعث انجام نشدن صحیح امور می­گردد. در این بین برای کاهش استرس و عدم عجله در انجام امور مدیران می­توانند با انجام برنامه­ ریزی­های دقیق و تعیین اولویت در کارهایشان، کارها را به موقع به انجام برسانند و در پی آن از میزان استرس خود بکاهند.
بعلاوه در برخی مواقع مدیران مدارس به دلیل حجم زیاد کارها و مسئولیت­هایشان و مهم و حساس بودن این وظایف، دچار سردرگمی ­می­شوند و کارها را بدون برنامه­ ریزی انجام می­ دهند. که در این حالت دچار استرس شده و بازده کار کاهش می­یابد. در این مواقع مدیران با بهره گرفتن از راهکار مدیریت استرس می­توانند استرس خود را کاهش داده و کارها را به درستی انجام دهند. در واقع مدیران باید کارها و ظایف خود را در ابتدا مشخص و اولویت­ بندی کرده و کارهای مهم را در رأس امور قرار دهند و با یک برنامه­ ریزی مناسب پیشبرد هر چه بهتر و سریعتر امور را موجب گردند.
همجنبن گاهی در بین مدیران و کارکنان مدرسه فضای رقابتی شدیدی حاکم می­گردد. در این میان افراد برای نشان دادن برتری خود دست به اقداماتی می­زنند و روحیه تهاجمی بی مورد از خود نشان می­ دهند و زمینه برای بروز استرس فراهم می­ شود. در این بین مدیران و مسئولان نظام برای کاهش استرس و از بین بردن چنین جوی می­توانند افراد را تشویق به فعالیت­های ورزشی نمایند به عنوان مثال با برگزاری مسابقات ورزشی می­توانند جو رقابتی را به فضایی دوستانه و رقابتی سازنده تبدیل نمایند و در واقع با بالا رفتن روحیه کارکنان اثرات مثبتی در کارهایشان نمود پیدا می‌کند.
نتیجه گیری نهایی:
بررسی مجموعه نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر موید این نکته می‌باشد که عامل استرس زای غالب، عامل حرص زدن می باشد،
بررسی مجموعه نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر موید این نکته می‌باشد که عامل استرس‌زای غالب، عامل حرص زدن می باشد و راهکار غالب مدیریت استرس، راهکارورزش کردن می باشد
در واقع مردم اغلب چنان به استرس عادت کرده اند که از وجود آن در خود بی خبرند .بسیاری از ما به رغم این که عصبی و هیجان زده نمی­شویم ، از تأثیرات وعوارض ضعیف کننده و مخّرب استرس در امان نیستیم حتی در صورتی که احساس یأس و اضطراب نکنیم، استرس می تواند شیوه و طرز رفتار ما را با دیگران تغییر داده ، یا به بدن ما آسیب جدی وارد سازد. عوامل بسیاری سبب بروز استرس می‌شوند. مثلاً بیماری، دیر رسیدن به محل کار، ترافیک و … اما مهمترین عامل طرز برخورد ، نوع نگاه و نگرش ما به حوادث و اتفاقاتی است که پیرامون ما می افتد .ما می توانیم احساسات خود را تغییر دهیم. این کار از طریق تغییر در رفتار یا تغییر در تفکر و طرز فکرمان میسر می­ شود. به عنوان مثال انجام دادن مقداری از یک کار می ­تواند ما را از نگرانی درباره آن برهاند. ایجاد یک برداشت و فهم جدید از یک وضعیت خاص ، از هراس و استرس ناشی از آن می­کاهد.
آشفتگی، بی نظمی و عدم سازماندهی درکارها و برنامه­ ها می تواند تولید استرس کرده ، یا نقطه‌ای برای شروع آن باشد. در دست داشتن برنامه­ ها و طرح های متعدد که به صورت همزمان پیش می­روند اغلب منجر به سردرگمی ، فراموشی و احساس ترس از شکستِ طرحهای ناتمام می شود هر زمان که امکانش باشد طرحها را یکی بعد از دیگری به انجام برسانید . به این صورت که طرحی را شروع کرده، روی آ ن کار کنید تا تمام شود .
بسیاری از مدیران برای خود اھداف دست نیافتنی ، آرمان گرایانه و غیرمنطقی تعیین می کنند در نتیجه هرقدر هم که کارایی و عملکرد بالایی داشته باشند یک نوع حس شکست یا عدم کفایت و صلاحیت در خود احساس می کنند این نکته­ی مهم را نباید فراموش کرد که ما ھرگز نمی توانیم کامل و بی نقص باشیم. پس برای خود اهدافی تعیین کنیدکه دست یافتنی و قابل دستیابی باشند.
مدیران ھر از چند گاه نیاز دارید که از فشار زندگی فرار کنند و به تفریح و سرگرمی روی آورند. صرف نظر از سطح توانایی و مهارتهایشان در بازی، باید سرگرمی­ها و بازی­هایی پیدا کنند که برایشان جذاب و لذت بخش باشند .
همچنین توجه به محـیط هـای شـغلی و شـرایط کـار کارکنان امری است که موجب بالا بردن کیفیت کار، حفظ سلامت و بهداشت کارکنان وجهت بهره جویی بیـشتر و بهتـر از طـول مدت سنوات کاری مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تاثیر استرس شغلی بر زندگی و کار کارکنان، دست اندرکاران این گونه سیـستم ها باید عوامل مرتبط با رضایت مندی را یافته و جهت پیشرفت و ارتقای سطح کارایی کارکنان مورد توجه قرار دهند.
۵-۴-محدودیت­ها
۵-۴-۱- محدودیت‌های اجرایی

    1. عدم همکاری و امتناع مدیران در پرکردن پرسشنامه
    1. حساسیت مدیران نسبت به سوالات پرسشنامه و همکاری محطاطانه آنان با پژوهشگر
    1. عدم همکاری برخی از مدارس در اجرای پرسشنامه‌ها

۵-۴-۲- محدودیت‌های پژوهشی
۱.گستردگی و چند وجهی بودن موضوع پژوهش و عدم امکان دقیق دسته­بندی کردن عوامل و راه­کارهای مدیریت استرس
۲.استفاده از پرسش‌نامه به عنوان تنها ابزار گردآوری اطلاعات
۵-۵-پیشنهادها
۵-۵-۱-پیشنهادهای کاربردی
براساس یافته­های پ‍ژوهش مبنی بر رابطه بین عوامل استرس‌زا و راهکارهای مدیریت استرس مطلوب است که:

    1. برگزاری مسابقات ورزشی در بین معلمان و مدیران در جهت کاهش استرس آنان
    1. همکاری در بین کارکنان مدرسه برای پیشبرد سریع امور و کاهش استرس
    1. مشخص بودن شرح وظایف و مسئولیت­های هر یک از کارکنان
    1. برنامه­ ریزی روزانه کارها و وظایف و اولویت­ بندی اهداف
  1. برگزاری اردوها و برنامه ­های تفریحی برای کارکنان مدرسه و بالا بردن روحیه آنها


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های پژوهشی انجام شده با موضوع اراﺋﻪی ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮای ...منابع مورد نیاز برای پایان نامه : نگاهی به پایان نامه های انجام شده درباره الگوی ... »