در جدول ۲-۲ انواع دیدگاههای بررسی ارزش ویژه برند آورده شده اند (Subramanian, Sriram and Manohar, 2007):
(جدول ۲-۲) تفاوت انواع دیدگاههای بررسی ارزش ویژه برند
نام دیدگاه | مشخصات دیدگاه |
مالی |
۱٫ هزینهبر و زمانگیر نیستند چون با داخل سازمان سر و کار دارند. (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )) ۴٫ نظر مشتری در آن ها در نظر گرفته نمی شود. |
بازاریابی، مصرف کننده |
۱٫ رابطه دقیق و مستقیمی با مقادیر عددی ارائه نمیکنند. ۲٫ مدلهایی کیفی هستند که شامل ادراک مشتری از برند میباشند. ۳٫ معمولاً توسط یک ترازنامه مشخص میشوند. ۴٫ قابلیت انتخاب معیارها در این نوع مدلها به صورت ذهنی بالا است. ۵٫ خطا در محاسبات این گونه مدلها بالا است. ۶٫ سعی دارند مشخص کنند که چه چیز در ذهن و قلب مشتری است. ۷٫ رفتارهای رقبا و استراتژی های فروش را به هیچ وجه در نظر نمیگیرند. ۸٫ از های معروف این دسته میتوان به این موارد اشاره کرد: آکر و کلر |
ترکیبی | از مدلهای معروف این دسته میتوان به این موارد اشاره کرد: اینتر برند، ایکویی ترند، وای. اند. ار. |
۲-۴-۲- مدلهای اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز
انواع مدلهای اندازه گیری ارزش ویژه برند بهترتیب از نظر سال، به شرح زیر میباشند:
۲-۴-۳- مدل آکر
اولین و معروفترین مدل توسط آکر در سال ۱۹۹۱ ارائه شده که میتوان گفت یک مدل کاملاً روانشناختی است که ارزش ویژه را از دید مصرف کننده مورد سنجش قرار میدهد و شامل ۵ بعد آگاهی با برند، تداعی برند، کیفیت درک شده، وفاداری به برند و سایر داراییهای مالکانه برند که مرتبط با شرکت است مطرح شد که عملاً ۴ بعد اول در آنالیز تجزیهوتحلیل ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر مصرف کننده در نظر گرفته می شود که حتی آکر در سایر نظریاتش از همین ۴ عامل استفاده کرده است و پنجمین عامل را به عنوان کانال ارتباطی میان شرکت و دیگر عوامل نه به عنوان یک رابطه مستقیم با مصرف کننده مطرح کرده است (ابراهیمی، خیری و یادگاری نیارکی، ۱۳۸۸، ۱۶۴).
ایجاد ارزش برای مشتری
تفسیر/ پردازش اطلاعات
اطمینان در تصمیم خرید
رضایت مصرف کننده
کیفیت درک شده
آگاهی برند
ایجاد ارزش برای سازمان
اثربخشی و کارایی برنامه
بازاریابی
برنامه/ حاشیه سود
گسترش برند
فرم در حال بارگذاری ...