وبلاگ

توضیح وبلاگ من

ارزیابی و رتبه بندی شاخص های کارت امتیازی متوازن ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۱

۱۹۸۷

انجمن ملی حسابداران آمریکا NAA و موسسه CAM-I

۶۰% از مجموع ۲۶۰ مدیرمالی ۶۴مدیر اجرایی شرکت از سیستم ارزیابی عملکرد شرکت ناراضی هستند و نارسایی سنجشهای مالی صرف بیش از پیش نمایان گردید.

۲

اوایل دهه ۱۹۹۰

کاپلان و دیوید نورتون

اعلام کردند برای انجام یک ارزیابی کامل از عملکرد سازمان می بایست این عملکرد از چهار زاویه مورد ارزیابی قرار بگیرد:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱٫ منظر مالی، ۲٫منظر ۳٫مشتری، ۳٫منظر فرآیندهای داخلی و ۴٫منظر یادگیری و رشد

۳

۲۰۰۱

فریمانسون و لیند

ازکارت امتیازی به عنوان استراتژی کارآمد در موفقیت شرکت های تجاری یاد نمودند

۴

۲۰۰۳

لانکومیت

مدل کارت امتیازی متوازن را یکی از معروف ترین سیستم اندازه گیری و سنجش عملکرد در آمریکا و اروپا تلقی نموده است.

۵

۲۰۱۰

ولتر ،ووسن و ریچرت در شرکت سوخت Tailor-Made در آلمان

پیشنهاد نمودند با بکارگیری سالانه روش Bsc عملکرد کل گروه ممتاز را با شاخصهای اصلی عملکرد شناسایی و مقایسه کنند و در راستای مدیریت استراتژیک گروه ممتاز آنها مورد تحلیل قرار دهند.

۲-۵٫ واکاوی ادبیات پژوهشی در ایران

  • محسن شکوه فر در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان “سنجش عملکرد سازمان های تولیدی با رویکرد کارت امتیازی متوازن ” به راهنمایی دکتر معینی در دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۱، مدل کارت امتیازی متوازن از جمله سیستم های ارزیابی عملکرد، به عنوان قوی ترین و ضروری ترین سیستم های مدیریت در مدیریت سازمان های مدرن، این مدل را الگویی مناسب برای سنجش عملکرد سازمان مورد مطالعه معرفی نمود. ولی اذعان داشت که سیستم های سنتی در محاسبه دارایی شرکت فقط دارایی معمولی چون تجهیزات، زمین، موجودی اقلام و غیره را لحاظ می کردند و قابلیت حساب کردن دارایی های چون رضایت مشتری و انعطاف پذیری تولید و غیره را نداشتند. از این جهت طرح سیستم هایی که قابلیت سنجش و محاسبه چنین دارایی هایی را داشته باشد ضرورتی جدی محسوب می شود
  • دکتر محمدرضا ربیعی مندجین در رساله دکترای خود با عنوان"بررسی و تبیین الگوی چند معیاره (کمی و کیفی) برای ارزیابی عملکرد شرکت های منتخب دولتی ” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات به راهنمایی دکتر میرسپاسی در سال ۱۳۸۳ به مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از مدل ارزیابی جامع در راستای تحقق اهداف سازمان در سازمان های دولتی اشاره کرده و اذعان داشت این مدل به سازمان ها کمک می کند، تا استراتژی ها خود را به اهداف عملیاتی تبدیل نموده، و از طریق رفتار مناسب، عملکرد بهتر را فراهم نمایند.
  • دکتر سید اصغر ابن رسول در رساله دکتری خود به عنوان “توسعه سیستم کارت متوازن برای سیستم های مدیریت تحقیقات” در دانشگاه علم و صنعت تهران ۱۳۸۳ در تحقیقات خود نشان دادکه مدل کارت امتیازی متوازن با توجه به شاخص های مقایسه ای، ملموس ترین و مناسب ترین مدل برای ارزیابی عملکرد در سازمان های ایرانی می باشد. وی اظهار داشت روش کارت امتیازی متوازن با دید جامع تری نسبت به روش های سنتی، سازمان را کنترل میکند.جهت گیری بلند مدت و استراتژیک آن موجب کارایی بهتر نسبت به روش های حسابداری و مدیریت مالی سنتی شده اما مهمترین مسأله ای که باید مورد نظر قرار گیرد تدوین برنامه استراتژیک مناسب و یافتن عوامل کلیدی موفقیت به شکل صحیح است وی دیدگاه آینده نگر به محیط خارج سازمان را از مهمترین شاخصه های این مدل دانست.
  • دکتر تورج مجیبی میکلایی در رساله دکتری خود در رشته مدیریت دولتی با عنوان “ارائه الگوی جامع ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی در استان مازندران” به راهنمایی استادان دکتر سید مهدی الوانی و دکتر ناصر میر سپاسی در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نشان داد که از میان مدل های جامع ارزیابی عملکرد مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان مدل تحقیقی برای ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی مناسب تر تشخیص داده شد.

وی اذعان داشت که این مدل باتمرکز بر استراتژی های سازمان قادر به اندازه گیری بهره وری در محیط بسیار پیچیده سیاسی و دولتی است و با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد در مدیریت دولتی نوین که با مفروضاتی از قبیل انعقاد قراردادهای کارگزاری برای دخل و خرج صحیح و کارآمد منابع مالی، تمرکز بر ارباب رجوع و مشتری، انطباق بوروکراسی و ساختار سازمان دولتی با محیط در حال تغییر، و رشد و یادگیری اعضای سازمان شناخته می شود. استفاده از مدل کارنامه متوازن مناسب بوده، و با ارزیابی جامع و چند بعدی امکان تحقق اثر بخشی سازمان را بهتر از هر مدل دیگری فراهم می سازد. ولی پس از ارائه مدل میزان اهمیت یا وزن حوزه ها و شاخص های عملکرد را معین نموده، و نتایج تحقیقات ایشان نشان داد که حوزه شهروندان و ارباب رجوع بیشترین اهمیت و یا در بین حوزه های دیگر به خود اختصاص داده است.

  • محمدرضا مهرگان و حمید شاهبندرزاده در مقاله‌ای با بهره گرفتن از BSC روشی را برای ارزیابی عملکرد سازمان مشخص نمودند که با شناسایی شاخصهای مختلف کمی و کیفی و با چشم اندازهای متعددی که با الهام از مدل BSC تکمیل و طراحی شده بود به یک نتیجه عملیاتی دست یافتند. در این پژوهش با بررسی ادبیات موضوعی به طور عام و ارزیابی عملکرد بانکها به طورخاص در داخل وخارج به استخراج شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک پرداخته اند .
  • دکتر اصغر ابن رسول و نصراله خانی جاغرق در طرحی پژوهشی بنام” ارزیابی عملکرد در پروژه های فناوری اطلاعات” در سال ۱۳۸۴ ،با بکارگیری مدل کارت امتیازی متوازن، به ارزیابی عملکرد در این پروژه ها پرداخته و به ارائه شاخص های مناسب بر اساس این مدل اقدام نموده اند و این مدل را در ارزیابی عملکرد پروژه های فناوری اطلاعات یکی از سیستم های اندازه گیری مناسب دانستند.
  • عباسعلی حاجی کریمی و محمد مهدی پرهیزگار (۱۳۸۴) با بکارگیری شاخصهای BSCدربانکهای تجاری کشور(مطالعه موردی،بانک ملت)به این نتیجه رسیدندکه این سازمانها برای سنجش عملکرد ،باید دو رویکرد را مدنظرقراردهند: نخست به دنبال معیارها وشاخص هایی باشندکه کل عملکردسازمان را مورد سنجش قراردهد و از معیارهای تک بعدی به سوی معیارهای چندبعدی حرکت کنند و رویکرد دوم برقراری ارتباط نظام سنجش عملکرد سازمانی با استراتژیها و اهداف کلان سازمان است.دراین تحقیق این دورویکرد مدنظرقرارگرفته است. یعنی نخست معیارها و شاخص های نوبرای سنجش عملکرد، معرفی وآزمون خواهدشد. ودوم این که همهی این شاخص ها ومعیارهاترجیحا استراتژی واهداف بلندمدت سازمان می تواند باشد.

۸ . پایان نامه کارشناسی ارشد خانم سلیمه خلیلی ازاندهی با موضوع ” ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن درمراکز تأمین اجتماعی استان مازنداران : در رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد ساری به راهنمایی دکتر محمد صالحی در تابستان ۱۳۸۶٫
در این تحقیق ضمن بیان مفهوم و چارچوب مدل کارت امتیازی ابعاد و حوزه های آن در سازمان تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و شاخص های مورد نظر در حوزه های فوق مورد شناسایی قرار گرفته و در نهایت، میزان اهمیت و اولویت هر یک از حوزه ها و شاخص ها در عملکرد سازمان تعیین گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که حوزه های عملکرد و شاخص های حوزه شهروندان، فرایندهای داخلی، حوزه رشد و یادگیری و حوزه مالی در دستیابی به اهداف سازمان نقش یکسانی ندارند.
جدول ۲-۳:واکاوی ادبیات پژوهشی در ایران


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد : راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد شبیه‌سازی و کنترل توربین‌ بادی ...پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع :امکانسنجی استقرار سیستم مدیریت اطلاعات در ... »
 
مداحی های محرم