وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های کارشناسی ارشد درباره : شواهد شعری بوستان و ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ فَأَبى‏ أَکْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ کُفُوراً.
(ولى با اینکه از هر درى در این قرآن برای مردم سخن گفته‏ایم باز بیشتر مردم کافرند و ناسپاس‏)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نکته ها:
سه دسته به دنیا غریب هستند: اوّل قرآنى که در خاطره و حفظ فرد ظالم باشد.دوّم مرد صالح و درستکار در میان مردم بدو خیانت پیشه گویند، سوّم مصحف که در خانه مردم بى‏علاقه باشد که آنرا نخوانند.
پیام ها :

    1. یکى از فواید این آیه این است که این گونه کلام از توانایى انسان خارج است که الفاظ آن رسا و استوار است و اشارتش با دقّت و مهارت گفته شده است
    1. عبارت قرآن برای استفاده‏ى عموم است و اشارات آن براى خواص است و لطائف آن براى اولیاء است و حقایق آن مختص پیغمبران است (عاملى،۱۳۶۰، ج‏۵: ۴۷۱).

شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت نکته ها :

عـالم انـدر میـانه‌ی جـهّال
شاهدی در میان کوران است
  مثـلی گـفته‌اند صدیـقان
مصحفی در سرای زندیقان
(سعدی، ۱۳۸۴: ۲۹۶)

شرح ابیات :
صدیقان: جمع صدیق: صیغه مبالغه به معنی بسیار راستگو
شاهد: زیبا روی
مصحف : بضم اول و فتح ثالث به معنی قرآن، جمع آن مصاحف
زندیقان: جمع زندیق. زندیق در اصل “زندیک” بوده منسوب به زند، زند تفسیر پهلوی اوستاست بنابراین بر حسب لفظ، زندیقان، پیروان زند هستند لکن مسلمین این عنوان را بر نامسلمانان مشرک و بیشتر بر پیروان مانی اطلاق کرده اند. و به تدریج معادل با، بی دین شده است. جمع آن زنادقه و مصدر آن زندقه است.در اوایل خلافت عباسیان کسانی بسیار به زندقه متّهم شدند و به قتل رسیدند مراد سعدی از این قطعه آن است که جاهلان از دانا بهره‌ای بر نمی‌دارند چنانکه کوران از منظر زیبا رویان طرفی
نمی‌بینند و زندقیان بی دین از قرآن مجید فایده‌ای نمی‌دارند (خزائلی، ۱۳۶۶: ۷۱۴).
۴-۱-۲۲- سوره‌ی انبیاء، آیه‌ی ۸۱
وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ عاصِفَهً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلى‏ الْأَرْضِ الَّتِی بارَکْنا فِیها وَ کُنَّا بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عالِمِین.
(و باز براى سلیمان به فرمان آوردیم باد سخت را که به امر او می وزید و می رفت به آن سرزمین که فرخنده‏اش کردیم و در آن برکت دادیم چه به هر چیز دانا بودیم [و توانا])
نکته ها :
سلیمان پیغمبر با آن همه مرتبت و منزلت او را گفتند: اى سلیمان به دست تو جز بادى نیست و آن باد نیز به دست سلیمان نبود بلکه به امر خداوند جهان بود.
پیام ها:

    1. تقدیر الهى آن بود نه تدبیر سلیمانى مملکتى بدان عظیمى بر هوا می برد.
    1. سلیمان زنبیل می بافت و زندگى میکرد و از بیت المال خرج نمی کرد (عاملى،۱۳۶۰، ج‏۶، ص: ۱۶۱).

شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت ۱ پیام ها :

نـه بـر بـاد رفتی سحـرگاه وشـام
در آخـر ندیدی کـه بـر بـاد رفـت
کسـی زین میان گوی دولت ربود
بـه کـارآمـد آنها کـه بـرداشتـند
  سـریـر سـلیـمان علیـه السـلام
خنـک آن که با دانش و داد رفت
کـه در بنـدِ آسـایـشِ خـلق بـود
نـه گـرد آوریـدنـد و بـگذاشتـند
(سعدی، ۱۳۸۳: ۷۹)


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع علمی پایان نامه : دانلود مطالب پژوهشی با موضوع مطالعه ی باکتری های بی هوازی ...پایان نامه کارشناسی ارشد : راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع تاثیر انگلستان در ایجاد ... »
 
مداحی های محرم