وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقطع کارشناسی ارشد : تحقیقات انجام شده در رابطه با آنالیز احتمالی پایداری دینامیک ...

 
تاریخ: 28-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۰٫۰۰۱۸

۰٫۰۰۰۵

۰٫۰۰۰۵

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

Line 3

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۲

۰٫۰۰۰۲

۰٫۰۰۰۲

۰٫۰۰۰۲

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

Cap. Bank

PCC

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

۰٫۰۰۰۰

در ابتدا ریزشبکه ای که از توربین بادی با ژنراتور ماشین القایی قفس سنجابی استفاده می کند را در نظر می‌گیریم. در اینجا هدف این است که با تغییر دادن میزان توان مصرفی بارها و توان تولید توربین بادی، تخمینی از خط سیر[۱۳۵] مقادیر ویژه بحرانی به دست آوریم. بدین منظور در ابتدا با شرایط بارگذاری مرزی توان تولیدی توربین بادی را با گام ۱/۲۰ توان نامی، از صفر تا توان نامی تغییر می‌دهیم و مسیر تغییرات مقدار ویزه بحرانی را تعقیب می‌کنیم. این تغییرات در شکل ۵-۱ آورده شده است. از این شکل می‌توان به وضوح تاثیر افزایش توان تولیدی توسط توربین بادی برروی پایداری ریزشبکه را دریافت. همانطور که اشاره شد دلیل این موضوع کاهش نیاز به تولید توان توسط ماشین سنکرون می‌باشد.
شکل۵-۱- خط سیر مقادیر ویژه بحرانی ریزشبکه با توربین بادی با ژنراتور القایی قفس سنجابی بر حسب تغییرات توان اکتیو تولیدی
شکل۵-۲- خط سیر مقادیر ویژه بحرانی ریزشبکه با توربین بادی با ژنراتور القایی قفس سنجابی بر حسب تغییرات بار
اکنون تاثیر بارگذاری ریزشبکه برروی پایداری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدین منظور تفاوت سطح بارگذاری حالت مرزی و ناپایدار را به ۲۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و مقادیر ویژه بحرانی را به ازای هر قسمت محاسبه می‌کنیم. برای تمام این بار‌ها میزان توان تولید توربین بادی ثابت و برابر با ۰٫۱۲ مگا‌وات در نظر گرفته می‌شود. خط سیر این مقادیر بحرانی در شکل ۵-۲ نشان داده شده است. این شکل بیان می‌کند که افزایش سطح بارگذاری می‌تواند منجر به ناپایداری سیستم شود. دلیل این موضوع را می‌توان اینگونه بیان کرد که از آنجایی که توان تولیدی توربین بادی افزایش پیدا نمی‌کند، وظیفه تامین این افزایش بار به طور کامل بر عهده ماشین سنکرون می‌باشد که می‌تواند ناپایداری این ماشین و متعاقبا ناپایداری کل شبکه را به همراه داشته باشد. این موضوع لازم به ذکر است که در صورت افزایش توان تولیدی توسط توربین بادی در هنگام افزایش بار، میزان ناپایداری می‌تواند به شکل چشم گیری کاهش یابد. همچنین می‌توان از این شکل متوجه شد که افزایش بار علی‌رغم اینکه می‌تواند مقدار ویژه ۲۱ ام را به سمت راست محور موهومی بکشاند، باعث منفی تر شدن قسمت حقیقی مقدار ویژه ۲۰ ام می‌شود. البته علی‌رغم این موضوع، سیستم همچنان با افزایش بار، ناپایدار می‌ماند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در مرحله دوم به بررسی تاثیر توربین بادی با مبدل تمام توان بر روی پایداری ریزشبکه می‌پردازیم. شرایط بارگذاری مرزی را برای این منظور در نظر می‌گیریم. مانند حالت قبل توان نامی توربین بادی را به ۲۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و به ازای هر کدام از این قسمت ها مقادیر ویژه بحرانی سیستم را تعیین می‌کنیم. این مقادیر ویژه در شکل ۵-۳ الف آورده شده اند. قابل ذکر است که توان راکتیو در این حالت طوری تنظیم شده است که توربین مقدار ۰٫۵ مگاولت آمپر راکتیو را تولید کند و زمانی که توان ظاهری توربین به عدد ۱ رسید، به منظور افزایش توان اکتیو از این میزان توان راکتیو بکاهد. همانطور که مشاهده می‌شود افزایش توان اکتیو تولیدی توسط توربین بادی می‌تواند منجر به افزایش پایداری ریزشبکه شود.
از آنجایی که توربین های بادی با مبدل تمام توان می‌توانند به اندازه ظرفیت نامی خود توان راکتیو تولید کنند، تغییرات در توان راکتیو تولیدی این توربین های و تاثیر این تغییرات برروی پایداری ریزشبکه نیز در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرض می‌کنیم که توربین بادی ۰٫۷ توان نامی خود توان اکتیو تولید کند. در این صورت می تواند ۰٫۷۱ ظرفیت نامی خود توان راکتیو تولید کند. این مقدار توان راکتیو را به ۲۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و مقادیر ویژه بحرانی متناظر با هرکدام از این توان های تولیدی را تعیین می‌کنیم. خط سیر مقادیر ویژه بحرانی ریزشبکه با ازای افزایش توان راکتیو در شکل ۵-۳ ب ارائه شده است. از این شکل می‌توان دریافت که با افزایش توان راکتیو تولیدی توسط توربین بادی پایداری سیستم افزایش می‌یابد که این موضوع نیز به دلیل کاهش بار از روی ماشین سنکرون می‌باشد.
گین های سیستم های کنترلی مبدل الکتریکی نیز می‌توانند تاثیر به سزایی بر روی پایداری کلی ریزشبکه داشته باشند. همچنین، تعیین مکان مقادیر ویژه بر حسب تغییرات در گین های کنترلر می‌تواند در تعیین مناسب این گین ها نقش مهمی ایفا کند. بدین منظور در اینجا خط سیر آن دسته از مقادیر ویژه ای که بیشترین تاثیر را از این گین ها می‌پذیرند رسم می‌کنیم. توجه به این موضوع ضروری است که به دلیل تعیین مناسب گین های کنترلر ها، مدهایی که تحت تاثیر این گین ها هستند، مدهای بحرانی سیستم نیستند. خط سیر مقادیر ویژه بر حسب گین های کنترلر ها برای شرایط پایدار در شکل ۵-۴ و ۵-۵ نشان داده شده است. با توجه به این شکلها مقادیر بزرگ گین های سیستم کنترل می‌تواند باعث ناپایداری سیستم شود در حالی که مقادیر خیلی کوچک ان نیز می‌تواند باعث کند شدن سیستم شود.
شکل۵-۳-الف- خط سیر مقادیر ویژه بحرانی ریزشبکه با توربین بادی بامبدل تمام توان بر حسب تغییرات توان اکتیو تولیدی


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل پایان نامه : بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای وکشاورزی ...دانلود فایل ها با موضوع : ضوابط حاکم بر سلب ... »