وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی صفات کمی و کیفی ژنوتیپ های ذرت ...

 
تاریخ: 29-09-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۵۴۴/۲۰**

۸۰۳/۸**

۸. ۹۷۶**

۴۲۱/۱۳۷**

**۹۲/۵۲

خطا

۷۴

۴۶۵/۱

۸۷۳/۷۱

۰۵/۶

۶۷/ ۳۶

۰۶/۰

۲۴/۰

۹۸۳/۲

۱۵۶/۱

۳۹۶/۱

۷۱۸/۱۳

**۶۹/۲

ns : غیر معنی دار
*و **: به ترتیب معنی دار در سطوح پنج و یک درصد
مقایسات میانگین
ارتفاع بوته
ترکیب امید بخش Power house × Temptation بیشترین ارتفاع بوته به طول ۱۹۳ سانتی متر را نشان داد(جدول۴-۳)، ترکیب امید بخش Chase × Harvest gold نیز اختلاف معنی داری با تیمار فوق نشان نداد. کمترین ارتفاع در ترکیبات امید بخش، در ترکیب Challenger × Temptation به میزان ۱۶۴ سانتی متر مشاهده شد. لاین Merit بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به لاین Harvest gold به طول ۱۸۴ سانتی متر نشان داد. همچنین لاین K^ S13/2 -82 تفاوت معنی داری با لاین Harvest gold به لحاظ ارتفاع بوته نشان نداد. در هیبریدهای تجاری نیز هیبرید Merit بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به سایر هیبریدها به خصوص هیبرید Passion نشان داد(جدول۴-۴). مهدی پور و همکاران (۱۳۹۱) در آزمایشی مشابه بیشترین ارتفاع بوته را در ترکیب امید بخشPower house × Temptation و کمترین ارتفاع بوته را در ترکیب امید بخش Challenger × Basin مشاهده نمودند. که بیشترین ارتفاع بوته در ترکیبات امید بخش با نتایج ما مطابقت داشت. همچنین در هیبرید های تجاری بیشترین ارتفاع بوته را هیبرید Basin، Merit وKSC 403 نشان داد. در بررسی مقایسه میانگین این صفت در بین لاین ها نیز بیشترین ارتفاع بوته در لاین K^ S13/2 -82 و کمترین در لاین Challenger مشاهده شد. نتایج این آزمایش در خصوص بیشترین ارتفاع بوته در ترکیبات امید بخش و هیبریدهای تجاری و لاین ها با نتایج این تحقیق مطابقت داشت.
ارتفاع بلال
ترکیب امید بخش Basin × Oppsision بیشترین اختلاف معنی داری را با ترکیب های امید بخش Oppsision/s6 × K^ S2/2 -82 و Challenger/s6 × Basin نشان داد (جدول۴-۳). این ترکیب امید بخش با ترکیب امید بخش K^ S2/2 -82 × EO8716 اختلافی نشان نداد. لاین Power house نیز بیشترین اختلاف معنی داری را با لاین K^ S2/2 -82 نشان داد. همچنین هیبرید تجاری KSC 403 بالاترین ارتفاع بلال و کمترین ارتفاع بلال در هیبریدChallenger مشاهده شد (جدول۴-۴). مهدی پور و همکاران (۱۳۹۱) نیز با مقایسه میانگین نشان دادند لاین های Sweet-2 و Power house دو بار سلف شده (s2) بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به لاین Chase به میزان ۴۳سانتیمتر نشان داد. طبق نتایج ما نیز لاین Power house بیش ترین ارتفاع بلال را نشان داد، که بنابراین با نتایج ما مطابقت داشت. در بین هیبریدهای امید بخش نیز Temptation × Power house بیشترین ارتفاع بلال را به میزان۴۱ سانتی متر نشان داد، البته در نتایج ما ترکیب امید بخش Basin × Oppsision بیشترین ارتفاع بلال را نسبت به سایر لاین ها داشته است. دربین هیبرید های تجاری نیز بالاترین ارتفاع بلال در رقم KSC 403 و هیبرید Merit به میزان ۴۸ سانتی متر ملاحظه شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طول تاسل
ترکیب امید بخش Basin × Oppsision بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به سایر ترکیبات امید بخش به خصوص ترکیب امید بخش Challenger/s6 × Basin نشان داد. لاین K^ S13/2 -82 نیز بیشترین طول تاسل را به میزان ۱۳/۳۸ سانتی متر نشان داد، که البته با لاین Chase اختلاف معنی داری نداشت وکمترین طول تاسل در لاین Power house مشاهده شد (جدول۴-۲). مهدی پور و همکاران نیز نتیجه گرفتند که ترکیب امید بخش Temptation –S2 × Chase -S2 بیشترین طول تاسل را به میزان ۴۰ سانتی متر داشت. لاین K^ S2/2 -82 و Harvest gold بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به سایر لاین ها نشان دادند. همچنین در بررسی ارقام تجاری رقم Merit به طول ۴/۴۴ سانتی متر بیشترین طول تاسل را نشان داد که البته با سایر هیبریدهایChallenger، Chase، Basin، Passion و KSC 403 از نظر آماری اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند و کمترین طول تاسل درهیبرید Signet به طول ۳۳ سانتی متر دیده شد (جدول۴-۴).
طول بلال
طول بلال صفت مهمی است که علاوه بر عملکرد نهایی دانه بر بازارپسندی محصول نیز موثر است و دامنه تغییرات این صفت در این آزمایش ۰۱/۱۱سانتی متر می باشد. ترکیب های امید بخش Basin × Oppsision و Harvest gold × Merit بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به سایر ترکیبات به ویژه Temptation × Temptation-2 دارد. لاین EO8716 بیشترین طول بلال را نسبت به سایر لاین ها به ویژه لاین Temptation و Harvest gold نشان داد (جدول۴-۲). همچنین هیبرید تجاری Merit بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به سایر هیبرید ها به ویژه هیبرید Signet نشان داد (جدول۴-۴). مهدی پور و همکاران(۱۳۹۰) نیز گزارش کرد ترکیبات امید بخش Basin × Challenger، Challenger/s6 × Basin، Temptation × Power house، Power house × Harvest gold و Oppsision/s6 × K^ S2/2 -82 اختلاف معنی داری با هم ندارند و میزان طول بلال در تیمارهای فوق حدود ۲۲ سانتی متر مشاهده شد. کمترین مقدار طول بلال نیز در ترکیب امید بخش Obsission × K^ S2/2 -82 به طول ۱۴ سانتی متر مشاهده شد. لاین های Basin و Power house نیز بیشترین طول بلال را نسبت به لاین Temptation –Sداشتند.
قطر ساقه
ترکیب امید بخش Power house × Temptation بیشترین اختلاف معنی داری به قطر ۳۲/۲۱ میلیمتر را نسبت به سایر ترکیبات امید بخش به خصوص ترکیب امید بخش Challenger ×Temptation نشان داد. بیشترین و کمترین قطر ساقه در بین لاین ها به ترتیب مربوط به Merit و Harvest gold میباشد (جدول ۴-۲). هیبرید تجاری Pasission نیز بیشترین اختلاف معنی داری را نسبت به سایر هیبریدهای تجاری به ویژه هیبرید Signet نشان داد (جدول۴-۴).
جدول ‏۴-۲- مقایسه میانگین صفات مورد بررسی لاین های ذرت شیرین

عملکرد دانه (تن در هکتار)

طول بلال
(سانتی متر)

تعداد برگ بالای بلال اصلی

تعداد کل برگ

ارتفاع بلال
(سانتی متر)

طول تاسل
(سانتی متر)

ارتفاع بوته


فرم در حال بارگذاری ...

« تحلیل عوامل تأثیرگذار از دیدگاه ژئوپلیتیک بر توسعه حقوق ...پایان نامه با فرمت word : دانلود فایل های پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر کیفیت زندگی ... »